כישלון ההסברה של ישראל מהווה סכנה קיומית למדינה לא פחות מאשר הסכנות הביטחוניות – והוא רשום על שמו של בנימין נתניהו. בעבר הוערך ראש הממשלה כמר הסברה ומר ביטחון, אך מאז 1 בנובמבר 2022, אותו יום בחירות שהתברר כיום שחור בתולדות ישראל, שבו ניצח ה"ימין על מלא", הכל השתנה. המשכו במהפכה המשטרית ומשם ל־7 באוקטובר.

עכשיו הגיע זמן ההסברה הישראלית | דעה
הקרב על ההסברה: החזית שישראל ויתרה עליה

תוצאתו בין השאר בהפיכתנו למוקצים מחמת מיאוס בעולם הנאור, שתחילה כל כך חיבק והזדהה איתנו. צה"ל, למרות המחדל, התעשת ובאומץ לב אדיר ויכולות חסרות תקדים עושה את עבודתו, ככל שההנהגה המדינית מאפשרת לו. אי אפשר ולא צריך לשנות את דעת האסלאמיסטים שהתמקמו בהמוניהם במדינות הנאורות. הם רוצים לראותנו טובעים במי הים התיכון.

הכישלון המרכזי שלנו נעוץ בהידרדרות היחסים עם ראשי המדינות הללו שהיו ידידי ישראל, לפחות עד לא מזמן. רוב מפגיני "פרי פלסטיין" באירופה הם מקומיים נטולי מיליגרם של מושג על מה הם מפגינים. הם באטרף של הטרנד. הממשלות שלהם עומדות מנגד ואינן מבינות שהאסלאם הקיצוני מעוניין להשמיד לא רק את היהודים, אלא גם את הנוצרים ועלול להתהפך עליהן, בעידודה של איראן.

המתקפה האיראנית על ישראל (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית על ישראל (צילום: רויטרס)

מדוע אותן ממשלות עומדות מנגד? שלוש סיבות מרכזיות: האחת – הן איבדו אמון בנתניהו, המוּבל בידי הימין הקיצוני ומרוכז בשימור שלטונו (נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר זאת באופן ברור). השנייה – כישלון מהדהד של ההסברה הישראלית בעולם. העובדה שהמוסלמים הם הרוב ולכן מנצחים בקרב ההסברה היא קשקוש.

השלישית – ההנהגות בחלק מהמדינות מבינות שהאסלאם שבתוכן כבר חזק ומשמעותי. אם כל ממשלה מערבית הייתה מעבירה מסר לציבור שלה שישראל היא הטובה והמוסרית ומודיעה כי מי שמפגין נגד ישראל כאילו מפגין כנגד המדינה שבה הוא חי – הכל היה נראה אחרת. זה לא קורה, כי מנהיגי אותן מדינות רואים מי מנהיג את ישראל ובעיקר מי שולטים על המנהיג, שנאחז בקרנות המזבח.

אמר פעם ראש אופוזיציה בישראל נגד ראש הממשלה אהוד אולמרט: "חיי אומה אינם מסלול הישרדות אישי של ראש ממשלה... הכל רדוד, חסר עומק ותועלתני ומשתנה חדשות לבקרים לפי הצרכים הפוליטיים...

אהוד אולמרט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אהוד אולמרט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

איזה הסבר אתם מציעים לציבור כאשר אתם נצמדים למשרדים שלכם?... טובת המדינה לנגד עיניכם, אתם אומרים, כשבעצם אתם מתכוונים לטובתכם אתם... שמירה על הביטחון, אתם אומרים, כאשר אתם מתכוונים לשמירה על כיסאותיכם.

מדינת ישראל איננה יכולה להמשיך עם מנהיגות רשלנית שכזו, שמאפשרת חודשים ושנים של ירי טילים על יישובינו... על השיח הציבורי בישראל השתלטה לאחרונה תרבות של רמייה שאסור לקבלה... שקר הוא אמת... כישלון הוא הצלחה...".

את זה אמר נתניהו. ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר אמר עליו: "אצל נתניהו אין שום דבר שהוא מעל לאינטרס האישי שלו". בחודשים האחרונים הבינו זאת כנראה גם מנהיגי המערב ובראשם ביידן.

למרות כל האמור, אפשר לעשות הרבה בתחום ההסברה בעולם, והמדינה חייבת להקצות לכך תקציבי עתק, לרבות ההקצבות הניתנות למי שלא משרת, לא לומד לימודי ליבה ולא נושא בנטל כמו כולם. תקציב ההסברה חייב להיות החמישי בגודלו – אחרי הביטחון, החינוך, הבריאות והרווחה.

יש להקים "יחידת הסברה לאומית" ברמת מוסד ושב"כ ולהעמיד בראשה דמות עוצמתית ברמת רב־אלוף או אלוף (במיל') או ברמת מנכ"ל מיקרוסופט. ליחידה יגויסו טובי המוחות מישראל – כולם דוברי אנגלית ברמת שפת אם ודוברי שפות נוספות – וטובי המוחות גם ממדינות היעד.

יוסף חדאד (צילום: אבישג שאר ישוב)
יוסף חדאד (צילום: אבישג שאר ישוב)

יהיו בהם אנשי הסברה, אסטרטגיה, תקשורת, קריאייטיב, פרסום, יח"צ, דיגיטל, סוקרים, מעצבים גרפיים, סופרים, תסריטאים, עורכי סרטונים, חטופים שחזרו ומשרדי חקירות שיחשפו אם יש סודות אפלים (למשל של בית הדין בהאג או של מזכ"ל האו"ם).

היחידה תעבוד בשת"פ עם משרדי הפרסום המובילים בכל אחת ממדינות היעד. לכל מדינה ימונה צוות ייעודי ברמת גדוד צה"לי שינתח עד דק את המתרחש בה, יבצע סקרי עומק, ויבנה תוכנית אסטרטגית רחבה שממנה תיגזר תוכנית פעולה – כולל רכש מדיה, פעילות דיגיטל נרחבת, ואירועי הסברה מתוקשרים עם סלבריטאים אוהבי ישראל.

לכל שגריר תוצמד דמות ישראלית אהודה (כמו אוסקר גלוך באוסטריה ונועה תשבי בארה"ב). ראוי שיופק גם סרט הוליוודי שיבטא את האמת.
בעבודה מאומצת ונכונה, התוצאה תגיע מהר מהצפוי. הטרנד החדש יהיה אהדת ישראל. הלחץ ההסברתי יוביל את השינוי מלמטה, כשהאזרחים ייחשפו לאמת הפשוטה ויבינו שאמון בהסתה הפלסטינית ובג'נוסייד השקרי כמוהם כהשמדה עצמית שלהם. השינוי יגיע גם מלמעלה, מההנהגות.

נועה תשבי  (צילום: ארכיון רויטרס)
נועה תשבי (צילום: ארכיון רויטרס)

יש דרך יותר פשוטה וקצרה לשפר דרמטית את ההסברה הישראלית, והיא להחליף עכשיו את נתניהו, שגורר אותנו לסכנה קיומית. החלפתו לא תייתר את חובת ביצוע צעדי ההסברה הנ"ל, כיוון שיידרשו שנים רבות לתקן את הנזקים התדמיתיים שהוא, כאחראי המרכזי, גורם למדינת ישראל.

לפני הכל, בואו ונצילנו מפניו. חברי הליכוד – זה בידכם. העם משווע לחמישה אמיצים מקרבכם (יולי אדלשטיין, ניר ברקת, יואב גלנט, גילה גמליאל, אבי דיכטר) שידאגו להחלפתו בחבר ליכוד אחר ולקביעת תאריך לבחירות. הצעד הזה כשלעצמו ירגיע את מנהיגי תבל וישפר את תדמית ישראל בעולם.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי, פאר לוין תקשורת - [email protected]