דיון בבג"ץ בעניין העתירה שהוגשה על שינוי פקודת המשטרה ("חוק בן גביר")  צפוי להתקיים מחר (שלישי). במסגרת העתירה והתגובה לבג"ץ, נחשף בשבוע שעבר מכתב המפכ"ל, רנ"צ יעקב שבתאי, ליועמ"שית, גלי בהרה מיארה, בדבר התערבות בלתי חוקית לכאורה של השר לביטחון לאומי, בן גביר, בהתנהלות המשטרה, בין היתר בפנייה ישירה לניצבים, תוך עקיפת המפכ"ל, והנחייתם לפעול באירועים קונקרטיים על פי רצונו. 

"המלחמה תימשך עוד שלוש שנים": באיראן ובלבנון צריכים לחשוש?   
מתחת לאף של נתניהו: איראן בדרך להשלמת השלב העיקרי בתוכנית להשמדת ישראל   

איתמר בן גביר תוקף את המפכ"ל והיועמ"שית (צילום :ללא קרדיט)

המכתב, מן הסתם, הוביל לסערה ולחילופי האשמות וטענות בין השר בן גביר ומקורביו לבין המפכ"ל וסביבתו. אז למה נחשף המכתב בימים אלו? מדוע החליט המפכ"ל, כחודש וחצי לפני תום כהונתו, לבלום את התנהלות השר, המתערבת מדי לכאורה, שנמשכה לאורך כל הכהונה? 

מחד טוענים גורמים המקורבים למפכ"ל כי "כל עוד בן גביר לא חצה את הגבול מבחינת אמות המוסר והחוק שעל פיהן פועל המפכ"ל, קיבל רנ"צ שבתאי מרות, הביע את עמדתו בפני השר וביצע את עבודת המשטרה בהתאם, תוך מקסום המדיניות שהשר ביקש להטמיע. בשלב שבו סבר המפכ"ל שהשר חצה את הגבול, הוא מיהר לעדכן את היועמ"שית שהיא שומרת הסף, ולהעלות את טיעוניו בפניה כנגד התערבות יתרה של השר בהתנהלות המשטרה באופן בלתי חוקי. המפכ"ל לא חשף את המכתב. הוא נחשף עם הגשתו לבג"ץ על ידי הפרקליטות והיועמ"שית", כך אמרו. 

עוד הם טענו מקורביו של המפכ"ל כי: "המפכ"ל שמר על בטן מלאה, מתוך רצון לסיים את כהונתו כמפכ"ל בשקט תעשייתי. הפנייה של השר בן גביר, אל ניצבים מאחורי גבו של המפכ"ל, הובילה לשבירת הכלים אצל רנ"צ שבתאי, שפנה אל גלי בהרב מיארה". 

לדבריהם, הממשלה היא שהאריכה את כהונתו של המפכ"ל עד ה-14 ביולי, ולכן המפכ"ל לא חשש מהשר ולא הסכים לסיים את כהונתו עם כתם שידבק בו על פעולות שהוא סבור שהן בלתי חוקיות. 

נדגיש כי המכתב נשלח ב-27 במאי בעקבות פנייה של השר בן גביר אל מפקד מג"ב ניצב בריק יצחק, בהקשר לאירוע שבו תועדו לוחמי מג"ב מפנים חרדי שהגיע למתחם הר מירון, תוך שימוש בכוח ללא אישור ובניגוד לחוק. גורמים המעורים בפרטים מסבירים ל"מעריב" כי אירוע זה היה "הקש ששבר את גב הגמל" מבחינת רנ"צ שבתאי. 

"האירוע הזה, שהוביל את בן גביר לפנות ישירות אל מפקד מג"ב, הוציא את קצפו של המפכ"ל שהחליט לעצור את התנהלות השר, שהחל לפנות ישירות אל הניצבים לדבריו מאחורי גבו" אמרו המקורבים והוסיפו: "רנ"צ שבתאי לא יצר מהומה כל עוד עבודת המשטרה לא נפגעה ובעיקר כל עוד העמדה שלו נשמעה והובהרה. בשלב שבו השר פנה לניצב בריק והנחה אותו ללא ידיעת המפכ"ל, ופנה גם לניצב אבשלום פלד, אותו הוא מייעד להיות המפכ"ל הבא, בעת שהמפכ"ל עבר ניתוח בבית החולים וההנחיה בנוגע למשאיות ההומניטריות - זה כבר היה מבחינתו של שבתאי ייהרג ובל יעבור".

יעקב שבתאי, אבשלום פלד, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,אריה לייב אדאמס, פלאש 90)
יעקב שבתאי, אבשלום פלד, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,אריה לייב אדאמס, פלאש 90)

צריך להבין שאירועים אלו לא יכלו לעבור בשתיקה מבחינת המפכ"ל, למרות שהוא יודע שזמנו קצוב ושהוא עתיד לסיים את תפקידו בתקופה בה המשטרה מתמודדת עם הבעיות לא פשוטות, מבחינת הטיפול בפשיעה החמורה בכלל ובמגזר הערבי בפרט, וההתעסקות בנוגע למצב המלחמה.

שבתאי ידע שהוא עתיד לספוג אש וביקורת מצד השר וסביבתו "הם רגילים לתדרך עיתונאים כדי להסיט את האש מבן גביר" אומרים ל"מעריב" גורמים בכירים במערכת ומוסיפים "את השר מעניינת המשטרה והחוק, והוא רצה לסיים פרק אחרון במשטרה בצורה שבה שמו הטוב לא ייפגע. לא עניין אותו שהשר יכפיש אותו והוא היה ערוך ללחצים שיופנו לעברו, ולו רק כדי להיצמד לחוק. הטענות שעלו לפיהן הוא חבר אל היועמ"שית מגוחכות בעליל מבחינתו".

שבתאי שומר עדיין על בטן מלאה, שעלולה להתפוצץ כבר מחר, בעקבות ההחלטה שתתקבל בבג"ץ. יש הסוברים שהדיון יפתח תיבת פנדורה, ויחל קרב חזיתי בין המפכ"ל לשר בן גביר, בו ישיב שבתאי על כל ההשמצות האחרונות שהוטחו לעברו. מנגד יש הטוענים כי המפכ"ל ימתין עד ליום שאחרי פשיטת המדים ואז לא יחסוך שבתו מהשר.

בסביבתו של השר סבורים כי לא בג"ץ ולא סיום הכהונה של המפכ"ל מהווים פקטור: "אם היה למפכ"ל מה לטעון כנגד השר הוא היה עושה זאת מזמן, אם אכן הוא שומר חוק כטענתו, אלא אם כן שמר על תפקידו תוך הפקרה של אמות המוסר שהוא מתפאר בהן. אם יחליט לכבס את הכביסה המלוכלכת, כל כתם ייחשף בלי חשבון. המלחמה היא שהצילה לו את הקריירה, אחרת בעקבות דוח מירון הוא היה מסיים את כהונתו".

כך או כך, המשטרה תמשיך להתנהל. השאלה הגדולה היא שאלת תדמיתה, שמתחילה שוב להיפגע, לאחר שרשמה עלייה מטאורית בשביעי באוקטובר. האם מדובר במלחמה על כבוד, על יוקרה או על מהות? הימים הקרובים אמורים לספק את התשובות.