ש״ס קמה כתנועת היהודים הספרדים, ברובם יוצאי צפון אפריקה, כמו אבי. אבי היה איש דתי, שעלה לישראל מתוך ציונות, שירת בצבא ולחם במלחמת ששת הימים. זה לא מנע ממנו להישאר דתי ושומר שבת. גם ילדיו וילדי אחיו ואחיותיו שירתו בצבא. האחיינים שלי למדו בבתי ספר דתיים, הלכו לישיבה והתגייסו לצה״ל. משפחתי היא דוגמה להרבה משפחות מעדות המזרח שהדת היא חלק מאורח חייהן הסובלני שהולך יד ביד עם הציונות שלהן. לכן הן קיבלו באהבה ובסלחנות את יחס הממסד האשכנזי שהפלה אותן וזרק חלק מהן ב״סוף העולם שמאלה״.

נתניהו: "אנחנו חייבים להתאחד"; לפיד: "לא יישאר ממך כלום, זמנך אזל"
"גם כשזה פחות נוח": יעלון מגיב לאזהרה של ועדת הצוללות

יוצאי צפון אפריקה שיצאו לרחובות בשנות ה־70 וזעקו ״לחם עבודה״ לא ביקשו סעד, הם דרשו עבודה. הם דרשו הזדמנות שווה, לא טובות. הם ביקשו להתפרנס ולפרנס את המשפחות שלהם בכבוד. ש״ס זכתה להצלחה בקלפי בזכות המודעות והזעקה שיצרו "הפנתרים השחורים". מייסדיה הצהירו שהיא באה לעשות צדק חברתי. התיקון היה אמור להאיץ את הניעות החברתית של היהודים הספרדים, אך במציאות הם הפכו רבים מהם לנתמכי סעד, בדיוק מה ש"הפנתרים השחורים" נלחמו נגדו. הם עשו את זה בשני כלים:

1. אימוץ הסירוב להתגייס לצה״ל. הצבא הוא אחד הכלים לניעות חברתית וש״ס עקרה אותו מסט הכלים של הנכדים והנינים של העולים שלחמו להיות שווים בישראל.

2. אם עד 1977 היו יוצאי צפון אפריקה שבויים של הפנקס האדום, מ־1984 הפכו הלוחמים לשוויון לשבויים של ש״ס כסמוכים על הקצבאות שהיא מחלקת. בשבוע שעבר כתבתי מכתב פתוח למנהיג ש״ס אריה דרעי ובו שאלתי אותו מה קרה להם וכיצד הם יכולים לראות את הסכנות הקיומיות שישראל נתונה בהן ולא להושיט עזרה. זו הרי עבירה על מצוות "אל תעמוד על דם רעך". הזכרתי גם את ההבטחה לעשות צדק חברתי שבמקום לצמצמו הם מעמיקים אותו.

אריה דרעי, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

איש ישר אחד מש"ס כתב לי: “יש למצוא את הדרך לגייס בהדרגה ובשלבים את הצעירים החרדים…  דרעי הפך את מצביעי ש״ס לגלגל חמישי בעגלה האשכנזית חרדית ולצערי גרם לניתוקם ממעגלי החברה היצרנית בישראל. ש״ס חטאה למטרה החברתית שלמענה הוקמה, ובמקום לתקן את העוני גורמת להנצחתו. הלב נשבר לראות תנועה כל כך דומיננטית שוקעת אל תהומות של שחיתות עסקנית ומוסרית כשכל מה שמעסיק אותם זה דאגה למקורבים וג'ובים.

"הציבור הספרדי ראוי להנהגה אחרת, ישרה יותר והגונה יותר. הדור הצעיר של מצביעי ש"ס עומד כיום בפני שוקת שבורה וברובו נידון לחיי עוני ונזקקות. הלוואי שקריאתך החשובה תיפול על אוזניים קשובות ותקום הנהגה אחראית ומחוברת לכלל ישראל ולא הנהגה קיצונית, מושחתת ומנותקת. הדברים שכתבת חשובים מאוד".

אני קוראת לחרדים הצעירים הספרדים: החזירו עטרה ליושנה. החזירו את הכבוד של ההורים והסבים שלכם, קחו את ההנהגה והובילו את ישראל בנועם ובסובלנות לשלום פנימי. כי אריה דרעי לא מייצג אתכם, הוא משתמש בכם.