כולם מדברים על כישלון ההסברה הישראלית, אבל יש תחום אחד שבו היא מתפקדת טוב, אפילו טוב מאוד. כבר במגיפת הקורונה הודגשו היתרונות הרבים של ראשי הרשויות המקומיות ועובדיהן המסורים בשעה שהמדינה לא תמיד תפקדה. הרבה שכחו שבלהט המאורעות האחרונים והקשים הם שימשו כמענה המיידי למצוקות האזרחים.

לאחר השבת הנוראה ב־7 באוקטובר, ראשי הרשויות היו הראשונים שהתעשתו, וכאן אני מגיע לנושא ההסברה. דוברי הרשויות המנוסים בעיתות משבר, כדוגמת הפעילות המבורכת ומצילת החיים בתקופת מגיפת הקורונה, התגייסו גם הפעם לעמוד בחזית ההסברתית במטרה להרגיע, ברגישות ובנחישות, להעניק ביטחון ולהנחות את התושבים להישמע להוראות פיקוד העורף.

זמן מציל חיים: אפשר למנוע את נזקי העישון
פוטין צריך לחשוש: התקוממות הקיצוניים ברוסיה היא תקדים חדש

אתן שתי דוגמאות. האחת בצפון והשנייה בדרום. תראו את דורון שנפר, דובר עיריית קריית שמונה, שמביא כל הזמן את זעקת תושבי עירו הנשרפת בלהבות, תרתי משמע, יחד עם ראש העירייה אביחי שטרן. בלילות ובימים הוא מלווה צוותי תקשורת, מתנדבים וגורמי חוץ כדי שיראו את ההרס והסבל. הוא משמש כפה עבור התושבים, ולא לחינם זכה לאות הצטיינות מיוחד מטעם איגוד דוברי הרשויות שאני עומד בראשו.

בניין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
בניין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

בדרום נמצא את ירון ששון, עם ותק הרבה יותר גדול של קסאמים, פצמ"רים ומה לא שנחתו בשנים האחרונות על שדרות. הוא וראש העירייה אלון דוידי עומדים כל הזמן בחזית ועושים עבודת קודש. ויסלחו לי שאר הדוברות והדוברים שעושים עבודה טובה וחשובה לא פחות ואותם אני לא מזכיר רק מחוסר מקום.

הסברה יעילה ומועילה מתחילה כאן בבית. יש לה מאפיינים שונים ובעיקר אנושיים. עבודת ההסברה תובעת מהעוסקים בתחום כישורים מגוונים ומיומנויות רבות. משבר הסברתי שאינו מנוהל כפי שמתבקש, גורם לפגיעה באופן חמור ולאובדן אמון מצד הקהלים השונים, ואין זה משנה מהיכן הם.

כאשר משבר מנוהל היטב, במקצועיות הראויה וביעילות, הדבר בא לידי ביטוי באמון הציבור. מעבר לכישרונם של כל דוברת ודובר, יש לנו גם קבוצה וואטסאפ שדואגת לעדכונים שוטפים ואיחוד מסרים. זאת מאחר שכדי להגיע להסברה מניבה פירות, על הארגון להבטיח שכל הדוברים השונים יעבירו מסר שיישמע יחיד ואחיד. מסרים שונים שאינם מתואמים, הם אלה הגורמים לנזק ואינם מועילים.

חשיבותו של המסר האחיד נועדה להבטיח שלא יהיו סתירות בין הדברים, מחשש שהם עלולים לעורר אי־אמינות. אם תעקבו אחרי המסרים שלנו באילת, באשקלון, בנוף הגליל ובנהריה, תראו שמדובר באותם מסרים, כמובן בהתאמה למאפייני אותו יישוב.

גם הגרי מסכים

ברחבי הארץ, מדרום ועד צפון, ישנם מאות דוברות ודוברים העומדים על משמרתם המקצועית וברגע האמת נכנסים לפעולת הסברה. הסברה עושים בגיבוש אסטרטגיה וטקטיקה מתוכננות, בדגש על מה שחשוב לשמוע ולא על תעמולה. עבודתם המקצועית ראויה להערכה ומעניקה לא מעט שקט וביטחון לכל תושבי המדינה. הדוברים משתדלים להסביר באופן שוטף ומובן את המסרים, ולא בכדי שמה של עבודת דוברי הרשויות בישראל יצא למרחוק בקרב הקולגות שלהם מעבר לים.

כידוע, לרבות מהרשויות בישראל יש ברית ערים תאומות עם עיריות גדולות ומובילות ברחבי העולם. קיים קשר בין לא מעט מהדוברים עם הקולגות שלהם באותן ערים, והם נעזרים בהם להעברת מידע מהימן אשר יכול להועיל רבות להסברה הישראלית בעולם. לדוברי הרשויות המקומיות יש הכלים והיכולות המקצועיות לפעול בכל טכנולוגיות התקשורת המודרניות, בהן הרשתות החברתיות, בדיגיטל וכן להתמודד בהצלחה עם מכת הפייק ניוז.

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר לאחרונה במפגש עם דוברי הרשויות המקומיות כמה הם רלוונטיים ונחוצים במלחמה. "כוחכם מאוד חשוב, ויש לכם תפקיד משמעותי מאוד בתקופה הזאת", אמר להם, והוא אינו טועה.

דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)
דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)

על כל גורמי החירום לפעול בנושא ההסברה ולתכנן בצורה מדויקת תרחישי ייחוס. כך זה פועל בשורות דוברי הרשויות, ואולי זאת הסיבה לכך שהם מצליחים להוביל מערכי הסברה מיומנים ומקצועיים. גם באמצעות הודעות נצורות (תרחישים במצבי קיצון) הנמצאות על כל מדף בלשכת הדובר, ובעת הצורך הן יוצאות לציבור באופן אחיד וברור.

אין לי ספק שדוברות ודוברי הרשויות המקומיות בישראל ישמחו לתרום מיכולתם המקצועית העשירה ולהוות גשר לטובת ההסברה. ניתן להעתיק את דפוס הפעולה של הרשויות המקומיות המשרתות כעשרה מיליון תושבים בישראל ולהעבירו גם מעבר לים. אין צורך בתקציבים שמנים – הגורם האנושי הוא המצרך היקר ביותר, והוא בהישג יד מיידי.

הכותב הוא יו"ר איגוד דוברי הרשויות המקומיות בישראל ודובר עיריית באר שבע
[email protected]