האזינו לטור המלא:

זה יישמע מטורף, אבל זה סיפור לא ייאמן על האופן שבו מערכת הביטחון שלנו - ואם לדייק יותר, בעיקר דובר צה"ל – עושה כל שביכולתה על מנת לשמור על שמה הטוב של תנועת הפת"ח, שבראשה עומד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ושל גדודי חללי אל־אקצא - גם כשאנשיה מבצעים פיגועים ומנסים לרצוח יהודים.

הנה עיקרי הדברים בכמה מילים, ואחריהם יבוא הפירוט: דובר צה"ל מפרסם על בסיס שוטף הודעות על הפעילות הביטחונית שמתבצעת ביהודה ושומרון. לזכות כוחותינו ייאמר שבשנה האחרונה, וביתר שאת מאז תחילת המלחמה, מדובר בפעילות עצימה ואינטנסיבית שהביאה לחיסולם של מחבלים רבים, ללכידתם של מספר גדול של מבוקשים ולסיכולם של אינספור פיגועים.

העיתונאי הבכיר שמקורב לביידן: "בכיתי בעימות, הוא צריך לפרוש"
הזוג האומלל: הטרלול בארמון בקיסריה לא עוצר לרגע | בן כספית

עם סיומה של כל פעילות כזו, מדווחת עליה המערכת באופן רשמי. הדיווח הזה הוא הדרך הכמעט יחידה שלנו ושל העולם כולו לדעת מה מתרחש בשטח. על פי רוב, דובר צה"ל הוא החתום על הודעות כאלה. לעתים, הכל בהתאם לאופי הפעילות, מצטרפים להודעה שלו גם דוברות השב"כ ו/או דוברות המשטרה.

תרגיל צה"ל ביהודה ושומרון (צילום :דובר צהל)

עברתי השבוע על אלפי הודעות של דובר צה"ל מהשנה האחרונה בכלל, ובפרט - על מאות הודעות שעסקו בפעילות כוחותינו ביו"ש. קריאת ההודעות הללו מגלה תופעה מדהימה: כשהמחבל שהוא יעד הפעולה של צה"ל הוא איש חמאס או הג'יהאד האסלאמי, דובר צה"ל מקפיד לציין את שם הארגון שאליו הוא משתייך. כשהוא איש פת"ח או איש גדודי חללי אל־אקצא, דובר צה"ל מעלים מאיתנו בשיטתיות את המידע הזה.

פעם הוא מדביק את הדיווח לגביו למחבלים אחרים, אנשי חמאס, שנפגעו יחד איתו, ומספר שלצד פעילי חמאס היו גם פעילים מ"ארגונים נוספים", ולרוב הוא מדווח עליו כעל סתם "מבוקש" בלי לספק פרטים על הארגון שלו.

עברתי, כאמור, על אינספור דיווחים. תמיד ישנה אפשרות שברח לי דיווח אחד או שניים. ועדיין, השורה התחתונה בלתי נתפסת. אין דיווחים על מחבלים שקשורים לפת"ח. אין דיווחים על מחבלים שקשורים לגדודי אל־אקצא, גם כשמדובר בטרוריסטים "כבדים". אין דיווחים על מחבלים שהם עובדי הרשות הפלסטינית ומשתכרים באמצעות אחד ממנגנוני הביטחון שלה.

למה דובר צה"ל בוחר להסתיר מאיתנו את המידע החשוב הזה? אפשר לשער כי מערכת הביטחון מנסה לטפח את הרשות הפלסטינית בדעת הקהל שלנו כפרטנר ראוי, כגורם ממתן, וכשותפה נאמנה למלחמה בטרור.

בנסיבות הללו, דיווחים על מפגעים הקשורים אליה בדרך כזו או אחרת, על אחת כמה וכמה כשמדובר בפעילי מנגנוני הרשות ששולחים ידם בטרור, או על פעילי גדודי אל־אקצא שאנשי פת"ח רשמיים מעודדים, מחבקים ומשתפים איתם פעולה, עלולים לגרום לנו לחשוב שאולי הם לא ממש רוצים בטובתנו. זו כאמור הערכה בלבד.

אפשר לקבל אותה, אפשר גם לא. אבל עם העובדות אי אפשר להתווכח. ובהינתן זה שתפקידו הראשון של דובר צה"ל הוא להניח בפנינו את העובדות ולסמוך עלינו שנדע מה לחשוב עליהן, ולא לצייר לנו מציאות שאיננה קיימת, ההתנהלות שלו בהקשר הזה בלתי נסבלת.

את הנושא הזה התחלתי לבדוק בעקבות כמה ציוצים של אלישע ירד ושל אתר הקול היהודי בטוויטר. ירד הציף כמה וכמה פעמים ברשת החברתית דוגמאות למקרים שבהם העולם כולו יודע שהמחבל שחוסל על ידי כוחותינו הוא איש המזוהה עם הפת"ח, עם הרשות הפלסטינית או עם גדודי חללי אל־אקצא, ולמרות זאת התעקש דובר צה"ל שלא לדבר על זה בקול.

בחודש דצמבר חוסל בשכם עבד אל־נאצר ריאחי, שהיה פעיל טרור בכובע אחד, וקצין ברשות הפלסטינית בכובע אחר. הרשות ארגנה לו אחרי מותו הלוויה צבאית.

כל צמרת הרשות, כולל סגנו של אבו מאזן, הגיעה לניחום אבלים. במטה הפת"ח בקלקיליה, שם מתגורר אביו של ריאחי, נפתחה סוכת אבל רשמית, ואליה עלו לרגל בכירי הרשות ושוטרים פלסטינים במדים ובנשק.

תמונה שהופצה ברשתות הראתה את ההרוג חמוש בנשק כשבידו בנו הקטן וסרט של גדודי חללי אל־אקצא על מצחו. ולמרות כל זאת, הודעת דובר צה"ל, שסיפרה על ההיתקלות עם האיש, לא גילתה, ולו ברמז, דבר על שיוכו הארגוני.

ארבע פעמים מזכירה ההודעה הספציפית הזו, שעוסקת בפעולות צה"ל באזורים שונים, מעצרים וסיכול טרור של חמאס. הרשות הפלסטינית, פת"ח וגדודי חללי אל־אקצא לא מוזכרים במילה.

"עד כה", מסכמת ההודעה של דו"צ, "נעצרו מתחילת המלחמה כ־2,200 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים. כ־1,100 מהם משויכים לחמאס". ומה עם 1,100 האחרים?

עליהם דובר צה"ל מקפיד לא לדווח. אגב, זו הודעה שמתעדכנת, ותמיד תמיד מתייחסת רק לחמאס. רק לפני כמה ימים פרסם דובר צה"ל כי "עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ־4,150 מבוקשים ברחבי איו"ש ובחטיבת הבקעה והעמקים, כ־1,750 מהם משויכים לחמאס". ובכן, אם 1,750 מהם משויכים לחמאס, נשארנו עם 2,400 אחרים.

כלומר, עם רוב העצורים. מה איתם? לאן הם משתייכים? ביוני שעבר, לפני שנה בדיוק, חיסל צה"ל מהאוויר חוליית מחבלים בג'נין. פעולה חשובה, ביצוע מוצלח.

ערוץ אל־מיאדין דיווח שאחד משלושת ההרוגים, מוחמד עוויס, משתייך לגדודי חללי אל־אקצא של פת"ח, ושהשניים האחרים משתייכים לג'יהאד האסלאמי.

גם גדודי חללי אל־אקצא הוציאו, מצדם, הודעת אבל מיוחדת על מותו של "מנהיג השהידים הגיבור מוחמד עוויס, מפקד בגדודי חללי אל־אקצא", כשגם הם מדייקים ששני המחוסלים האחרים הם אנשי הג'יהאד האסלאמי. בסרטונים שהופצו אחרי מותו של עוויס, הוא נראה מצולם עם סרט של גדודי חללי אל־אקצא על מצחו, ועם סמל הארגון על האפוד שלו.

גדודי חללי אל-אקצא (צילום: REUTERS/Nayef Hashlamoun)
גדודי חללי אל-אקצא (צילום: REUTERS/Nayef Hashlamoun)

אפילו בכלי התקשורת שלנו ידעו לזהות את הנתון הזה. עוויס, נכתב לדוגמה ב"ישראל היום", הוא "ממנהיגי גדודי חללי אל־אקצא. ודובר צה"ל? ב־ynet צוטט תא"ל דניאל הגרי, ש"מדובר בחוליה של שלושה מחבלים, פעילי חמאס והג'יהאד האסלאמי".

כך גם ב־N12. ובהודעה מסודרת שפרסם יחד עם דוברות השב"כ הוחלט בכלל לא לספר על השיוך הארגוני של ההרוגים. "מדובר בחוליה שביצעה בעבר מספר פיגועי ירי לעבר יישובים". זהו.

אבל זה מילא. אם אתם רוצים לתלוש שערות, תקראו את סיפורו של עלאא נזאל. לפני חודש וחצי פורסמה באתר של דובר צה"ל כתבה נרחבת תחת הכותרת "הפלתו של גדוד קלקיליה".

צמרת מפקדי חטיבת מנשה התכנסה לצורך הכתבה הזו כדי לספר כיצד "רק לפני כמה חודשים, בעיר הגדולה ביותר בחטמ"ר אפרים, החלה התקוממות של קבוצת טרור חדשה שתכננה להוציא לפועל עשרות פיגועים קטלניים", וכיצד "סוכלה הקמתו (של הגדוד – ק"ל) עוד לפני שהרים את ראשו".

"מקים הגדוד הוא עלאא נזאל, מחבל ללא שיוך ארגוני", מספר בכתבה קצין מודיעין ששמו לא מפורסם. ומה אומרות העובדות? רגע אחרי מותו של נזאל פרסמו גדודי חללי אל־אקצא בקלקיליה הודעה שמספרת שהאיש הוא אחד משלהם, ושהוא "יישאר איתנו כל עוד אנחנו חיים, עם עוצמת לבו ואמונתו באלוהים".

הם גם פרסמו סרטוני זיכרון עם תיעודים שלו יורה לעבר חיילי צה"ל. ואם לא די בכך, הרי שברשתות החברתיות הופצו התמונות שלו לצד סמל הפת"ח, וכרזות עם סמל הארגון שלו ועם תמונתו עם תמונת יאסר ערפאת. אבל מבחינת צה"ל, עלאא נזאל הוא "ללא שיוך ארגוני".

בחודש נובמבר חוסלו בתקיפה אווירית של צה"ל במחנה בלאטה חמישה מחבלים. תנועת הפת"ח של אבו מאזן פרסמה כרוז שבו התאבלה על מותם של חמשת "השהידים הגיבורים" שלה.

כל האתרים בערבית ידעו לספר שהחיסול בוצע בדירה ששימשה את מטה פת"ח במחנה. עיתון "הארץ" דיווח כי "לפי עדויות מבית החולים רפידיא, שאליו פונו הנפגעים, ארבעה מההרוגים נמנים עם גדוד בלאטה - שחמושיו משויכים לגדודי חללי אל־אקצא המזוהים עם פת"ח".

תהלוכת גדודי חללי אל־אקצא במחנה הפליטים בלאטה (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
תהלוכת גדודי חללי אל־אקצא במחנה הפליטים בלאטה (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)

ב־ynet ידעו לספר שבין ההרוגים היה גם מחמוד א־זופי, "איש ארגון גדודי חללי אל־אקצא הנחשב למפקד המחנה ולמבוקש הבכיר במחנה הפליטים", ומה מדווח דובר צה"ל? שבפעולה הותקפה "דירת מסתור אשר שימשה מחבלים המעורבים בתכנון פעילות טרור". פת"ח? אל־אקצא? הס מלהזכיר.


בינואר האחרון חוסלו במחנה בלאטה בשכם חמישה פעילי טרור נוספים. תנועת פת"ח במחוז שכם פרסמה מודעת אבל על מותם, כשהיא מזכירה בהקשר אליהם את "השהיד יאסר ערפאת" ומגדירה את החמישה - "הקדושים והגיבורים שלנו".

גם גדודי חללי אל־אקצא פרסמו הודעת אבל מטעמם. על אחד מהם, "השהאיד סייף אלנג'מי", שזכה גם להלוויה צבאית רשמית של הרשות הפלסטינית, צוין בכרזה של הפת"ח שהוא איש כוחות הביטחון הלאומיים הפלסטיניים. גם עבדאללה אבו שלאל, שנהרג איתו, שירת בעבר במנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

ומה מספר לנו דובר צה"ל? ש"חוסלה מהאוויר חוליית מחבלים, שבראשה עמד עבדאללה אבו שלאל". זהו. המילה פת"ח לא מוזכרת. ארגון גדודי חללי אל־אקצא לא מוזכר. גם הרשות הפלסטינית לא מוזכרת. ושוב, חשוב להדגיש: רק הפת"ח וגדודי חללי אל־אקצא זוכים להגנה כזו על שמם הטוב מצדו של דובר צה"ל. כשמדובר באנשי חמאס, דו"צ שמח להזכיר מי הם ולמי הם שייכים.

משרה מלאה ברש"פ

לא ניכנס כאן לכל ההיסטוריה של הקשר בין תנועת הפת"ח לבין גדודי חללי אל־אקצא, שהיו ביחד והתנתקו ושוב חזרו לחיבורים שמעל השטח ומתחתיו. תחקיר מרתק, עמוס בדוגמאות, של אתר הקול היהודי הראה לאחרונה כיצד מזכירי הפת"ח במחוזות השונים ביהודה ושומרון משתפים פעולה עם הגדודים, תומכים בהם, מעודדים אותם, ולא פעם נוטלים חלק של ממש בפעילותם.

כך מזכירי הפת"ח של אבו מאזן בשכם, בג'נין, בקלקיליה, בטובאס, בטול כרם, בבית לחם, ביריחו ובמקומות נוספים. פעילים רבים משחקים במקביל על כל המגרש, כשאת משכורתם הם מקבלים מהרשות הפלסטינית ואת פעילות הטרור שלהם הם עושים במסגרת הגדודים. לא פעם ניתן לראות את הפת"ח ואת גדודי חללי אל־אקצא מבכים במקביל את ה"שהיד" שלהם - זה במודעה משלו, וזה במודעה משלו.

פעילות צה''ל בטול כרם (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בטול כרם (צילום: דובר צה''ל)

והנה עוד דוגמה, כאמור מני רבות. בנובמבר האחרון, חיסל צה"ל מהאוויר כמה מחבלים בטול כרם, ובהם רמי אל־שומלי, איש גדודי חללי אל־אקצא. הארגון שבמסגרתו פעל פרסם אחרי מותו כרוז המכנה אותו "מהמנהיגים הבולטים וממקימי גדוד חללי אל־אקצא בטול כרם".

בחשבון הטלגרם של הגדודים ביכו את מותו של "המנהיג הגיבור" שלהם. ברשתות החברתיות ידעו לספר עליו כאיש פת"ח, ובין השאר הופצו תמונות שלו מצולם על רקע דגלי וסמלי הארגון.

ומה סיפרה לנו ההודעה המשותפת לדובר צה"ל ולדוברות השב"כ? "צה"ל, השב"כ ומג"ב פועלים כנגד ארגון הטרור חמאס ברחבי פיקוד המרכז. הכוחות השלימו שני מבצעים חטיבתיים הלילה; במחנה הפליטים טול כרם חוסלו מהאוויר בהכוונת השב״כ שישה מחבלים, וביניהם בכירים שלקחו חלק בשורת פיגועים והכווינו טרור נגד אזרחים וכוחות צה"ל".

למען הזהירות, אוסיף כאן הסתייגות קטנטנה. האם ייתכן שיש מי עובד עם יותר מארגון אחד? שהוא איש גדודי חללי אל־אקצא, אבל משתף פעולה עם קבוצה אחרת? כן. אבל העניין הוא שבדיווחי דובר צה"ל הדברים חדים וברורים: כל מי שדובר צה"ל מדווח על הארגון שלו בא בהכרח מהחמאס או מהג'יהאד האסלאמי.

כל מי שדובר צהל מתעלם מהארגון שלו, בא בהכרח מהפת"ח או מגדודי חללי אל־אקצא. שוב ושוב מדווח דובר צה"ל, בתום מבצעי מעצרים, סיכומים חלקיים בלבד. פעם אחת, ש"נעצרו סך הכל 41 מבוקשים, בהם 29 מבוקשים של ארגון הטרור חמאס". פעם אחרת, ש"16 מבוקשים נעצרו הלילה ברחבי יהודה ושומרון, שלושה מהם משויכים לחמאס".

מדובר בהודעה שחוזרת בתבנית הזו פעם אחר פעם. רק על אנשי חמאס מדווח דו"צ. האחרים נשארים חסויים. והנה עוד מקרה. ב־6 נובמבר 23' חוסלו בטול כרם שני מחבלים בכירים.

עד א־דין עוואד, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בעיר, וג'יהאד שחאדה, מפקד גדוד אל־אקצא בעיר. שיתוף פעולה מעניין בין אנשים שבאו משני ארגונים שונים.

בתמונות שהופצו אחרי מותו של שחאדה, הוא נראה כשעל מצחו סרטים של גדודי אל־אקצא, וכשעל האפוד שלו רשום "התגובה המהירה - פלג גדודי חללי אל־אקצא בטול כרם". הארגון עצמו פרסם מודעת אבל על מותו.

דף הוויקיפדיה שלו מספר שהוא איש פת"ח, כלי תקשורת פלסטיניים ידעו לספר שהיה מפקד בגדודי חללי אל־אקצא, ומה מפרסם דובר צה"ל שנדרש לספר על מחבל בכיר של גדודי חללי אל־אקצא ועל מחבל בכיר בחמאס שנהרגו? "התשתית פעלה בהנחיה ובמימון של מכוונים מרצועת עזה ומחו"ל מטעם ארגון הטרור חמאס וארגונים נוספים". הלאה. בפברואר האחרון חוסל עריף אלקדומי.

דובר צה"ל, בהודעה שפרסם, סיפר על "שלושה מחבלים", בלי לספר מאיפה הם. הגדודים פרסמו סרטון אבל. מודעה שלהם סיפרה של מותו של אלקדומי, שהיה "מפקד בגדודי חללי אל־אקצא".

חבריו הוציאו גם הם הודעה, שלפיה "אנו מתאבלים על המפקד עריף מרואן אלקדומי שנרצח היום עם שחר בעת ביצוע תפקידו הלאומי בהגנה על מחנה ג'נין".

רגעי החיסול בג'נין (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
רגעי החיסול בג'נין (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

אז למה דובר צה"ל לא מספר לנו למי הוא קשור? שאלה טובה. זה גם הסיפור של מוחמד אבו דרעא ושל סעוד אל־טיטי. דובר צה"ל סיפר על חיסולה של חוליית מחבלים שביצעה ירי לעבר מוצב אלון מורה.

הוא לא טרח לספר לאיזה ארגון שייכים המחבלים האלה, וגם לא טרח לספר שאחד מהם, אל־טיטי, הוא קצין במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית.

מודעת אבל של גדודי חללי אל־אקצא ידעה לגלות שהשניים הם אנשי הארגון, ושאחד מהם הוא ממפקדי הארגון במחנה בלאטה. סרטונים שהופצו ברשת מראים אותם בפעילות של הגדודים.

בסרטון אחד כזה, שצולם שבועות ספורים לפני החיסול, הם נראים בתוך קבוצה גדולה של חמושים עם סרטים של חללי אל־אקצא על המצח. אז למה לא לספר לנו את זה?

והנה לכם סיפור חם מהשבוע. שלשום פורסמה הודעת דוברות משותפת לדובר צה"ל, לדוברות השב"כ ולדוברות המשטרה, שסיפרה על מעצרו של עמאר נצר אללה, תושב מחנה הפליטים טול כרם, החשוד במעורבות בפיגועי ירי לעבר היישוב בת חפר לפני כחודש.

במסגרת חקירתו בשב״כ, כך דווח בהודעה, הודה האיש שהוא חבר בחוליית טרור שביצעה פיגועי ירי לעבר יישובים סמוכי גדר. מי האיש? לאן הוא משתייך? אין שום פרטים.

שעה קלה אחרי פרסום ההודעה הזו פרסם בטוויטר אלישע ירד, שכאמור עוקב אחר הסוגיה הזו, תמונה של נצר אללה, כשבנו התינוק בידו האחת, ובידו השנייה תמונה של גי'אהד שחאדה - מפקדו המחוסל של גדוד חללי אל־אקצא בטול כרם, שעל שמו הוא קרא לבנו.

עוד התברר שיומיים לפני שנתפס נצר אללה, הצליחו כוחותינו לחסל שניים מחבריו שניסו גם הם לבצע ירי לעבר בת חפר. בטלגרם של גדודי אל־אקצא סיפרו כבר אז על השניים שהם חברי הארגון, ואף הוציאו הודעת אבל רשמית על מותם, וגם תמונה שבה נראה אחד מהם כשסרט של הארגון על מצחו. ברשת גם ניתן למצוא תמונת עבר שהעלה נצר אללה, כשהוא מצולם יחד עם שני חבריו שנהרגו בניסיון הירי על בת חפר.

מה סיפר לנו דובר צה"ל על כל זה? כלום. כששני הראשונים חוסלו, מסר דו"צ שמדובר ב"שני מחבלים חמושים", בלי לספר מי הם ולאיזה ארגון הם משתייכים. שלשום, כשיצאה ההודעה על החבר השלישי, הוגדר גם הוא כ"חבר בחוליית טרור אשר ביצעה פיגועי ירי".

והנה לכם שתי דוגמאות לדיווחים של דובר צה"ל מאותו יום ממש, בתחילת חודש פברואר, כדי שתוכלו להשוות. בהודעה אחת דיווח הדובר באתר שלו על פעילות למעצר מבוקשים בג'נין ובטול כרם, וטרח לדייק שבין העצורים ישנם פעילי חמאס והג'יהאד האסלאמי, אותם ארגונים שחשוב לו להזכיר.

זמן קצר אחר כך, כשצה"ל חיסל שלושה מחבלים מגדודי חללי אל־אקצא בטול כרם, "שכח" הדובר לספר לאיזה ארגון הם שייכים, והסתפק ב"מבוקש בכיר", "פעיל טרור בכיר" ו"מחבלים נוספים".

בין המחוסלים באירוע הזה, אגב, היה מועצתם עלי, מפקד בגדודי חללי אל־אקצא, שבתמונות שהופצו אחרי מותו נראה עם סרט הארגון על מצחו כשמאחוריו דגל הפת"ח. לשני שותפיו ארגנה הרשות הפלסטינית הלוויה צבאית רשמית. ללמדכם איך היא רואה אותם ואת פועלם.

אם לא די בכך, הרי שכמה ימים אחרי מותם נערך כנס זיכרון שבו נשא דברים שר בממשלת הרשות, כשדגלי הפת"ח סביבו. האם לא ראוי שנדע לאיזה ארגון שייכים המחבלים הללו? האם יש סיבה טובה להסתיר את זה מאיתנו?

והנה דוגמה אחרונה: בחודש מרץ בישר לנו דובר צה"ל ש"כלי טיס חיסל שני מחבלים חמושים, ומחבל נוסף חוסל מירי צלפים". אחד מהשניים האלה היה חמזה עראווי.

גדודי חללי אל־אקצא הוציאו הודעת אבל על מותו, אחרי שהגדירו אותו כשהיד שלהם, "שנהרג בלחימה בעת ביצוע חובתו הג'יהאדיסטית הקדושה בהגנה על אדמת פלסטין".

בתמונות שפורסמו אחרי מותו הוא מופיע לבוש במדים של משטרת המכס של הרשות הפלסטינית. בהמשך גם נערך לזכרו אירוע של הפת"ח, שבו נכחו בני משפחה של "שהידים" נוספים שנהרגו במסגרת פעילותם בגדודי חללי אל־אקצא.

אז למה דובר צה"ל לא מגלה לנו באיזה ארגון הוא פעל? אגב, באותה הודעה שסיפרה על האירוע הזה, דיווח דובר צה"ל, ש"עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ־3,600 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים, שכ־1,600 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס". חמזה עראווי, כאמור, נמנה עם האחרים, אלה שדו"צ בחר שלא לספר על הארגון שלהם.

לפני כמה חודשים מצא מחקר של תנועת רגבים, שאחת לשבועיים בממוצע משתתף איש מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, כלומר איש שמקבל את משכורתו מאבו מאזן, בפיגועים.

אבו מאזן (צילום: רויטרס)
אבו מאזן (צילום: רויטרס)

לא מדובר בסתם תומכי פת"ח או אוהדי הארגון, אלא במי שממש עובדים במשרה מלאה במנגנוני הביטחון, ובצד עבודתם כאנשי הרשות מבצעים פעולות טרור.

המספרים האמיתיים גדולים עוד יותר, משום שהנתונים שפורסמו הינם חלקיים בלבד, ונלקחו מתוך הודעות רשמיות וכרוזים של הרשות הפלסטינית שעסקו רק במי שנהרגו, נפצעו או נעצרו במהלך הפיגוע שביצעו. כבר כשהנתונים הללו נחשפו כאן, סיפרנו שדוברי מערכת הביטחון בכלל, ודובר צה"ל בפרט, עושים כל שביכולתם כדי לא לספר לנו בהודעות שהם מוציאים, מי הם אותם מחבלים פעילי הרשות.

מאז לא השתנה כלום. דובר צה"ל, מצער ככל שזה יישמע, איננו מקור מידע מהימן עבור מי שמבקש לדעת מה קורה בשטח. תגובת דובר צה״ל: "הטענה כי צה״ל מסתיר זהות ארגונית של פעילי טרור באיו״ש בהודעות רשמיות אינה נכונה.

לא מדובר בהחלטה שלא לציין ייחוס של ארגונים לפעילי פת״ח או גדודי חיילי אל־אקצא. ככל שיש אירוע שמבוצע על ידי ארגונים אלו, הנ״ל מצוין בהודעות הרשמיות".