קורס טיס 188 של חיל האוויר הסתיים בטקס הכנפיים ברחבת המסדרים בבסיס חצרים. 36 פרחי טייס נרגשים עמדו על הרחבה. ההתרגשות בקהל ההורים, המשפחות והחברים היתה בשיאה.

למרות שגם הפעם נמנע ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לטקס (פעם שניה ברציפות). מפקד חיל האויר האלוף תומר בר ניצל את הבמה כדי לשקם את ההרתעה של חיל האוויר שקרסה בשביעי לאוקטובר, בעוד שבמצב הדברים נכון לעכשיוהיא עדין רחוקה מלצאת ״ממחלקת השיקום״.

משלוח הנשק האמריקאי צפוי להישלח לישראל, אך ישנו תנאי אחד לכך
הזוג האומלל: הטרלול בארמון בקיסריה לא עוצר לרגע | בן כספית

סביר להניח לאחר פרסום התחקירים של אסון שביעי לאוקטובר שעליהם דיבר בר הוא יידרש לשלם את מחיר הכישלון של חיל האוויר. כמו אלופים נוספים בצה״ל. בהם מפקד פיקוד דרום, מפקד חיל הים, ראש אגף המבצעים ונוספים. כל אחד מהחבורה יאלצו לפרוש בטרם זמן מתפקידו.

בנימין נתניהו מאשים את ארה"ב בצמצום משלוחי הנשק (צילום :עומר מירון /לע"מ)

בסיס חצרים במהלך המלחמה (צילום: דובר צה''ל)
בסיס חצרים במהלך המלחמה (צילום: דובר צה''ל)

אולי זה מה שהוביל אותו לסכם את חלקי הלחימה של חיל האוויר בפיקודו מאז שביעי באוקטובר. בר שיגר מסרים לכל חלקי המזרח התיכון. במהלך הערב, הלילה ובימים הקרובים הם יבחנו בלבנון, סוריה, מנהרות עזה ובאיראן. ״אנחנו מצויים בעיצומה של המלחמה הארוכה בתולדותינו מאז מלחמת העצמאות. אנחנו נלחמים כבר כמעט תשעה חודשים ללא הפוגה, ללא לאות". 

עוד הוסיף האלוף: " זוהי מלחמה שאין צודקת ממנה. יצאנו אליה בעל כורחנו, אך אנו חדורי מטרה ומוטיבציה חמאס בעזה יוכרע בקרוב.
ובצפון אנו מוכנים למול חיזבאללה, יש בידינו האמצעים לכך, יש לנו היכולות בוודאי שיש בנו את אורך הרוח ורוח הקרב״. 

בר המשיך ואמר: ״בארבעה עשר באפריל, ביצעה איראן מתקפה ברוטאלית, ישירה, חסרת תקדים, כששיגרה לעבר שטחה של מדינת ישראל
מאות טילים בליסטיים, נושאי ראש קרב גדולים, כטב"מים וטל"שים. ידענו לבלום ולסכל מתקפה זו בהגנה אפקטיבית יעילה. עשינו זאת כתף אל כתף עם כוחות הביטחון ועם ידידנו ובראשם ארצות הברית״. 

דבריו של בר לא כוונו כאמור רק למשפחות פרחי הטייס הצעירים גם לא רק לדעת הקהל בישראל. אלא לכל השכנים במרחב שלנו. מפקד חיל האויר ניסה לחמוק בקושי רב  מאחריותו ושל החייל מהכישלון.

הוא העדיף לסכם שהלחימה בחמאס לקראת הכרעה. אבל במקביל שיגר מסר תקיף ללבנון ולאיראן. בר ניסה לשרטט את הלחימה בצפון. הבהיר שקרב ההגנה יושלם רק בלחימה התקפית ותקיפת האויב בשטחו.

תומר בר (צילום: אבשלום ששוני)
תומר בר (צילום: אבשלום ששוני)

על פי פרסומים זרים ישראל הגיבה בשטח איראן על הירי של מאות הטילים מאיראן לישראל. כאן עוד מתנהל הוויכוח אם בכלל התגובה היתה חכמה, מידתית, העבירה את המסר הנכון ועוד…

סביר להניח שהאיראנים מכירים ביכולות של חיל האוויר. כך גם חיזבאללה שמנסה לאתגר כל יום וכל היום את חיל האוויר ואת צה״ל. אבל בהגינות יש לציין, כי אי יכולת היציאה של חיל האוויר ״ממחלקת שיקום ההרתעה״ לא מונחת באופן בלעדי רק על המפקדים, הטייסים וכלל הלוחמים והחיילים. ממש לא. במשוואה יש עוד נעלמים כאלה למשל שלא נראו במסדר הכנפיים.

מפקד חיל האוויר תומר בר (צילום: דובר צה''ל)
מפקד חיל האוויר תומר בר (צילום: דובר צה''ל)

חיל האוויר לא קיבל את החופש לפרוס את כנפיו במזרח התיכון. ולפעול בעוצמה למשל בלבנון או בתאי שטח אחרים. שאלת היחסים עם ארצות הברית, מלאי החימשים, הלגיטימיות מצד מדינות העולם להמשך הלחימה.

חוסר אסטרטגיה להמשך המלחמה בכל החזיתות, השפעת המערכת הפוליטית על החלטות הממשלה כל אלה ואחרים  יעמידו את דבריו של מפקד חיל האוויר תומר בר הנחוש, להשיב לחיל האוויר את מעמדו ככח החזק באזור בסימן שאלה ולא בסימן קריאה.