קראתי את מאמרו של קלמן ליבסקינד על האיום על חייו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אין ספק שהוא צודק. אבל האם הוא נגע באמת בשורש הבעיה של אבטחת ראש ממשלה בישראל?

אם נתניהו יתחיל לזוז לכיוון של פתרונות, או ניסיונות לפתור, את המורכבות של נושא שחרור כלל החטופים. אם נתניהו ינוע מדינית לפתרון שישאיר את רצועת עזה בעתיד בידי הפלשתינים, עם או בלי תמיכה וסיוע של מדינות ערב מתונות ותמיכה בינלאומית, או אז כל ״יגאל״ או ״עמיר״, או נער גבעות, או דמות לא מוכרת ימנית-משיחית-קיצונית, עלולה לקום ולנסות ולפגוע בו. 

יהיה פה רצח פוליטי, אבל לא נתניהו ייפגע | איש השב״כ שחקר את רצח רבין מגיב לקלמן ליבסקינד   
קלמן ליבסקינד מזיל דמעות תנין על ה"הסתה" כלפי נתניהו. הנה כמה דברים שהוא שכח | בן כספית

יגאל עמיר (צילום: נעם וינד)
יגאל עמיר (צילום: נעם וינד)

לימין הקיצוני, המשיחי ממש, כלל לא משנה, אם זה רבין, ביבי, בנט או גנץ (ויסלחו לי אחרים שלא ציינתי את שמם). בן גביר שגנב בזמנו את הסמל מרכב רבין, אמר שכפי שנגנב הסמל אפשר גם להגיע קרוב לרבין. ברמה העובדתית - הוא צדק. כך גם היום, לצערי. 

בן גביר כיום ״לא הפך את עורו ואת חברבורותיו״ - מדובר באותה גברת בשינוי האדרת. והאדרת, מגובה במאות אלפי בוחרים, מסכלת פוליטית כל ניסיון מדיני או עסקה. צעירים שלמדו ממנו, כפי שהוא למד מכהנא, הם האיום האמיתי על נתניהו. הם גם קרובים אליו פיזית הרבה יותר. 

אני מעריך שהאבטחה הפיזית והטכנולוגית על ראש הממשלה היום חזקה וצמודה, כנראה, לעין שיעור מבעבר. אך האם באמת, השב״כ והמודיעין בשב״כ הפיקו את הלקחים ומבינים שהאיום העיקרי על ראש הממשלה מגיע ממאות ויותר ימנים ומשיחיים, שמבחינתם דין מוסר ורודף, או כל דין אחר, חל ויחול גם (ובעיקר) על נתניהו, אם רק ימצמץ לכיוון המנוגד לאידאולוגיה והמטרה שלהם?

האם באמת בנסיבות הפוליטיות הנוכחיות, קהל יעד זה מכוסה, נעקב ומפוקח באמצעים האנושיים והטכנולוגיים המודרניים ביותר, על מנת למצוא את הגרועים והמסוכנים שבין אלפי העשבים השוטים? 

איתמר בן גביר (צילום: אבשלום ששוני)
איתמר בן גביר (צילום: אבשלום ששוני)

צריך להגיד את האמת, שלי לפחות. בעבר לא הוטמעה האפשרות שיהודי ירצח את ראש הממשלה. גם המידע שהיה וכפי שכבר אמרתי וכתבתי בעבר, היה כללי ביותר וממודר הרבה יותר.

הכתובת כביכול הייתה על הקיר, אך עובדתית, פעולה כמו זו של בן גביר בעבר והמודיעין וההערכות המצב, לא תורגמו לכדי הבנת איום אמיתי ומעשי על ראש הממשלה. השב״כ, ואני בתוכו, נכשל בסיכול רצח רבין כישלון סיכולי וכישלון מערכתי. 

כיום, אני מקווה שברור לשב״כ כי האיום העיקרי והמעשי כנגד ראש הממשלה מגיע ראשית מהיריב היהודי, ובראש וראשונה מהימין הקיצוני. הם לא יאפשרו לנתניהו, כמו לכל מנהיג אחר, ללכת לכיוון המנוגד לאידאולוגיה הימנית והקיצונית שלהם. ועל אף שכיום (ובדרך כלל) הם מגובים במנהיגיהם ומנהיגותיהן, אלה לא יצליחו לשלוט ברוצח הפוטנציאלי, לו רק ינסה לפעול. 

נתניהו בטקס לזכר רבין: "אסור שכוח האגרוף יחליף בדמוקרטיה את כוח השכנוע" (צילום: ערוץ כנסת)

אם הייתי צריך לדרג כיום את רמות האיום כנגד ראש הממשלה נתניהו, הייתי מדרג אותן כך:

א. ישראלי יהודי, צעיר יחסית, מהימין הקיצוני-משיחי, לא מוכר. ישנם אלפים כאלה ולא ניתן לכנותם ״עשבים שוטים״.

ב. יהודי או יהודים מתוך ארגונים יהודיים קיצוניים שהוגדרו על ידי בית המשפט כארגוני טרור. בקרב אלה, מחשבה ותכנון לפגוע בראש ממשלה עלולה להיות מעבר פשוט ומהיר יחסית, בהתייחס למידור הקיים באירגונים אלה.

ג. יהודי קיצוני מארגון כמו להב״ה (ארגון למניעת התבוללות הארץ הקודש) וארגונים קיצוניים וקטנים יותר. 

ד. יהודי או יהודים מוכרים יותר, מהמעגל הפוליטי הימני-קיצוני הקרוב.

ה. יהודי או יהודים ישראלים קיצוניים, מתוך ארגוני המחאה השונים, שפעלו והפועלים כנגד הממשלה הנוכחית והעומד בראשה - הקיצוניים שבהם עלולים להיות לא פחות מסוכנים. 

ו. מחבלים וטרוריסטים פלסטינים או מקרב ערביי ישראל. 

ז. גורמים זרים מאיראן או הפרוקסי שלה, שרואים בחיסול ראש ממשלה בישראל בעת הנוכחית, חלק מניצחונם הכולל והמשך המאבק האזורי הממושך. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו למעשה מאוים באופן קבוע. לעיתים נראה אפילו שהוא מאוים מרצון, או חטוף בידי הימין הקיצוני ותומכיו הקיצוניים ממנו. 

לעיתים, כשהוא שוקל רק לפעול בניגוד לדעת הקיצוניים בממשלתו, הוא באמת פוחד ומאוים פוליטית על ידי מפלגות הימין הקיצוני, בהקשר לכל החלטה שעשויה להתקבל. נתניהו רוצה אמנם לשרוד פוליטית, אך גם באמת חושש מאד על חייו. 

רק השבוע אמר בן גביר לנתניהו שאם יחליט ויפעל לבד - ״ימצא את עצמו לבד״. לא מדובר רק באיום פוליטי, זה קרוב ל״גניבת הסמל״. כל תומכי הימין הקיצוני, ועוד כאמור ימינה מהם, שומעים וצופים במתרחש בהתמדה, בערנות, בנחישות ובכוננות באשר הם. 

בינינו, איש לא ממש שולט בהם, ואיש לא רוצה או יכול לשלוט בהם. זאת ניתן לראות באופן כמעט יומיומי בהתפרעויות, בהתגרויות ובהתקפות מול פלסטינים ומול גורמי הביטחון באיו,ש וכן בהקמת עוד ועוד מאחזים לא חוקיים.  

ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן לא חווה מעולם רמות איום כה גבוהות על חייו. איומים רציניים ואמיתיים מרחפים מעל ראשו. בשעה זו, קבוצת האיום רק הולכת וגדלה. אך מכולם, ובעיקר בהתאם לתפקודו והחלטותיו של נתניהו, הרוצח עלול לבוא כעת (כמו בעבר) מזרם הימין הקיצוני-משיחי, ומכל מקום בארץ, לאו דווקא מהרצליה. 

הרצח נמצא בתהליך בישול איטי וה״שף״ הוא נתניהו בעצמו. ידון בנושא כזה או אחר ויחליט כך - יוריד את רמת האיום והחימום. ידון ויחליט אחרת - יגבירה. ואיני נכנס למשמעות דברי מבחינה מדינית ופוליטית. 

שרות ביטחון כללי, שגם כך, מאז השבעה באוקטובר ועוד קודם לכן, הוא עמוס נפשית ומקצועית מעל ומעבר לקצה יכולתו, חייב להבין שרצח ראש ממשלה הינו אפשרות ריאלית ביותר. תהיה האבטחה ברמה גבוהה ומקצועית ככל שתהיה, היא לא תוכל למנוע מה״רוצח/ים הפוטנציאלי/ם״ את הרצח. אך אין ספק, כיום זוהי המשימה החשובה והרגישה ביותר של שרות ביטחון כללי.

צריך גם להבין, שבנסיבות שבהן השב״כ, כמו צה״ל, מושפל, מותקף פוליטית, מוטרד ואינו מכובד ומוערך על ידי גורמים פוליטיים רבים בכלל ועל ידי הימין הקיצוני והמשיחי בפרט - גם נפשית לא קל לשב״כ וליחידה לאבטחת אישים לבצע את עבודתה ולמנוע את רצח בנימין נתניהו. 

ראש השב''כ רונן בר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
ראש השב''כ רונן בר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

אין לי ספק במקצועיות וברצון ראש השב״כ והיחידה לבצע את אבטחת ראש הממשלה ברמה הטובה והמקצועית ביותר. אך האם באמת יש ליחידה זמן ומשאבים לבצע חשיבה דינמית, יומיומית ויסודית ולנתח את כלל האיומים הפיזיים, הטכנולוגים, ואיומי הסייבר כנגד ראש הממשלה? 

כבר בעבר הבעתי את דעתי, וכיום אין כלל ספק שזה מה שצריך לקרות: היחידה לאבטחת אישים אינה מתאימה לשב״כ וחייבת לצאת מהשב״כ ולהתנהל בעצמאות ובאובייקטיביות מלאה, ללא כל השפעה, קשר או אחריות מצד שב"כ או כל גוף ביטחוני אחר. שהרי בכל מקרה שלא יבוא חלילה, ובעיקר על רקע השנים האחרונות, השב״כ יואשם תמיד, בכל מה שיקרה והאחריות באופן טבעי תיפול עליו, כולל קונספירציות למיניהן.

בארה"ב למשל, ה-Secret Service היא הגוף שאחראי על אבטחת הנשיא. יחידה זו היא בעלת הנהלה, יחידת כוח אדם, מודיעין, טכנולוגיה, סייבר ויכולות עצמאיות משלה. היחידה פועלת עצמאית ונמצאת ישירות תחת המועצה לביטחון לאומי. 

וועדת שמגר בעבר, שנועדה לחקירת רצח רבין ז״ל, לא עסקה כלל לצערי בנושא מיקומה של היחידה לאבטחת אישים, כפי שלא עסקה בנושאים רבים אחרים, אך נושא זה הינו החשוב והקריטי ביותר. 

יש להקים על פי חוק חדש ולבנות מחדש ובאופן מיידי, את היחידה לאבטחת אישים, ה-Secret Service הישראלי, כיחידה עצמאית עם סמכויות כמעט ללא הגבלה, להגנה על חייו של ראש ממשלת ישראל. זו תהיה ערובה לשמירה על מדינת ישראל כדמוקרטיה אמיתית וטובה שעה אחת קודם, לפני שיהיה מאוחר מידי. 


הכותב הוא ראש אגף האבטחה בשב״כ לשעבר, שהתפטר מתפקידו מיד לאחר רצח יצחק רבין.