"נילחם ברצועת עזה עד השגת ניצחון מוחלט", הכריז נתניהו כבר פעמים רבות. אין כוונתו באמת שנשיג ניצחון כזה, דבר שאינו אפשרי, כפי שקובעים כל בני הסמכא, אלא שנימצא במלחמה מתמדת, תוך רדיפה אינסופית אחר יעד אשלייתי. אף בצפון מול חיזבאללה אנו אמורים להימצא במלחמת התשה שאינה מסתיימת.

הסימנים כולם מראים, שאין בכוונתו של נתניהו לסיים את המלחמה. אנו שומעים מפי הכתבים הצבאיים שצה"ל סיים בעצם את הפעולה ברפיח, היעד האחרון ברצועה, או שהוא עתיד לסיים אותה בתוך שבועות אחדים. אף נתניהו אינו מכחיש זאת, נוכח המציאות הצבאית, אבל בפועל הוא אינו עושה שום צעדים צבאיים ומדיניים כדי להביא את המלחמה ברצועה ובצפון לסיומה. הדרג המדיני הנתון לשליטתו, למרות ניסיונו של גלנט לצמצמם שליטה זו, אינו קובע יעד ולוח זמנים ברורים לסיום המלחמה.

טראמפ נקט בצעדים אוהדי ישראל? חפשו את הסכם הגרעין | ד"ר נחמן שי
עם חזק: ימי המלחמה עדיין כאן, אך איתם גם הכוח הטכנולוגי והביטחוני

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי ניסה ב־19 ביוני לבטא את מחאת הצבא: "חמאס זה רעיון", אמר. "העניין שאפשר להשמיד ולהעלים את חמאס זה פשוט לזרות חול בעיני הציבור. אם לא נביא משהו לעזה, אז בסופו של יום נקבל את חמאס". בדברים דרמטיים אלה הביע הגרי את עמדת הצבא - יש לסיים את הלחימה בעזה ולהתייצב ברצועת ביטחון שממנה תתבצענה פשיטות כירורגיות.

הוא אמר בעצם עוד דבר: הדרג המדיני אינו מגבש ומקדם תוכנית צבאית ואזרחית ברצועה ליום שאחרי. עמדה זו של צה"ל, הקוראת תיגר על נתניהו, באה לביטוי גם בפגישה שהתקיימה ב־30 ביוני בפיקוד הדרום בין בכירי הצבא ומערכת הביטחון לבין ראש הממשלה, ואף זכתה לפרסום עולמי בכתבה ב"ניו יורק טיימס".

עוד לפני מחאה זאת של הצבא חזרו ואמרו פרשנים, בראשם אלופים בדימוס, שנתניהו מונע גיבוש וקידום של תוכנית לבניית חלופה צבאית ואזרחית לחמאס. אבל היעדרה של תוכנית כזאת היא־היא התוכנית של נתניהו ליום שאחרי. כל ניתוח אחר פירושו שנתניהו אינו מבין מה הוא עושה.

תוכניתו רבת־השנים של נתניהו לכונן בישראל שלטון ימין אוטוריטרי ללא קץ היא גם המפתח להבנת המהפכה המשטרית, שנועדה ליצור את התשתית להמשך שלטונו. בין השאר, באמצעות ייצור אויבים חיצוניים. לכן חיזק נתניהו את חמאס מאז שובו לשלטון ב־2009, והוא יעשה הכל כדי להשאיר את חמאס על כנו.

מצעד של חמאס בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Jadallah AJ/TZ)
מצעד של חמאס בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Jadallah AJ/TZ)

חמאס אמור להתקיים כאויב חיצוני תמידי. החלשת הרשות הפלסטינית על ידי נתניהו נועדה לסלול את הדרך להתחזקות חמאס גם בגדה המערבית. יתרה מכך, מהלך זה נועד לפרק כוח ראשי שיכול וצריך להיות חלק מחלופה אזרחית וצבאית לחמאס ברצועה.

בחוגו הקרוב של נתניהו חוששים שהציבור יבין את תוכניתו הממשית. משום כך מיהר מקורבו יעקב ברדוגו להכתים את הרמטכ"ל, וייחס לו מזימה להשאיר את חמאס ככוח השלטוני הראשי ברצועה. דובר צה"ל פעל מיד להזים את העלילה: "הפרסום של ברדוגו, שלפיו הרמטכ"ל תומך בהשארת חמאס בעזה, הוא שקר חמור ומשולל כל יסוד". כך עובדים בסביבת נתניהו להפוך את האמת על פיה בציניות ובזדון.

המלחמה ברצועה נגררת כרגע. ישראל אינה מנצלת את הצלחותיה היחסיות בשדה הקרב לקידום אלטרנטיבה שלטונית לחמאס, וכן נדחים או מתבטלים נורמליזציה אפשרית עם סעודיה וכריתת ברית הגנה עם מדינות סוניות מתונות נגד איראן. בכך בדיוק רוצה נתניהו. המלחמה בצפון משרתת את אותה המטרה.

כיוון שעסקה לשחרור חטופים תביא לסיום המלחמה, דבר שישראל זקוקה לו לא רק לשם היערכות מחדש ורענון כוחותיה, אלא גם כדי להניע תהליכי ייצוב האזור ונורמליזציה, מונע נתניהו בציניות ובאכזריות כל עסקה כזאת. ב־23 ביוני אמר: "אני מוכן לעשות עסקה חלקית שתחזיר לנו חלק מהאנשים, אבל אנחנו מחויבים להמשיך את המלחמה לאחר ההפוגה כדי להשלים את היעד של חיסול חמאס. על זה אני לא מוכן לוותר".

בכך גילה את סודו: בשם היעד הדמיוני של חיסול מלא של חמאס, תימשך המלחמה ויופקרו רבים מהחטופים. זלזול בחיי אדם אפיין מאז ומתמיד את אופי השלטון שאליו שואף נתניהו. בהשארת נתניהו על כנו כראש ממשלה הופכים חברי סיעת הליכוד בכנסת לשותפים לתוכניותיו האוטוריטריות והמלחמתיות, כלומר לתוכניות הפוגעות בביטחונה של ישראל ומסכנות את עתידה.

הכותב הוא מרצה לפילוסופיה מדינית ומשפט חוקתי בתוכנית לביטחון לאומי בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה