משהו מדאיג מתרחש בזמן האחרון ברשויות החוק והמשפט בישראל. ההחלטה של הפרקליטות והמשטרה לחקור ולעצור שלושה ישראלים "בחשד לרצח מחבל נוח'בה", מקוממת בעיקר לנוכח העובדה ששתי ערכאות שיפוטיות החליטו לשחרר אותם לבתיהם, למרות הדרישה לעצור אותם לעשרה ימים.

תחקיר בארי עשה הנחות לבכירים - על גבם של הלוחמים הנועזים | אבי אשכנזי
השיחה שיירט שב"כ במהלך האירוע וצרור היריות שסיכל את הפריצה לבית פסי

קטונתי מלהבין איך מתחברות המילים "רצח מחבל נוח'בה". להצדקת פעולתה, מסרה משטרת ישראל כי "האזרחים, על פי החשד, היו מעורבים בעבירות של גניבת אמל"ח ובגרימת מוות של פלסטיני במסגרת אירועי חרבות ברזל". במשטרה הדגישו בסוף השבוע שעבר כי בניגוד לפרסומים קודמים, הפלסטיני לא היה מחבל יחידת הנוח'בה של חמאס, אלא תושב עזה שחדר לישראל אחרי המתקפה הראשונית של ארגוני הטרור.

תיק חקירת רצח הפלסטיני מעזה ב־7 באוקטובר נמצא בימים אלה לפני סיום – ולפי ממצאי החקירה, אפשר לומר שאישום ברצח כנראה לא יוגש נגד המעורבים. לכל היותר הם יואשמו בעבירות ביזת אמל"ח.

רצונו של פרקליט המדינה עמית איסמן, המעוניין לחקור את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "בחשד להסתה לאלימות נגד תושבי עזה", מקוממת ונותנת לגיטימציה לטענות של דרום אפריקה, ספרד ואירלנד, שחברו כדי להגיש תלונה בבית הדין בהאג כנגד ישראל על פשעי מלחמה כביכול.

כיצד מישהו בכיר כל כך במערכת המשפטית לא מבין את המשמעות של בקשה לחקירת שר בממשלת ישראל, בעיקר בעת מלחמה? העיתונאי לענייני משפט בכאן חדשות, אבישי גרינצייג, חשף שנשמעת ביקורת קשה אפילו בתוך המעגל הקרוב של איסמן בפרקליטות המדינה.

ההחלטה אם לקבל את עמדת פרקליט המדינה מונחת לפתחה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, ומטעם שניהם נמסר כי "כפי שמדינת ישראל הודיעה לבית הדין הבינלאומי בהאג, כלל ההתבטאויות בעניין אשר עלולות לעלות כדי עבירה פלילית, נבחנות".

רוצחים מסוגים שונים

בישיבת ועדת החוץ והביטחון שהתקיימה בשבוע שעבר ודנה במחדל שחרור מנהל בית החולים שיפא ד"ר מוחמד אבו סלמייה, סערו הרוחות. דברים קשים נאמרו על בכירים במערכת הביטחון, שלא הייתה להם תשובה כיצד קרתה השערורייה הזאת. הפרשנות האפשרית המושמעת, שלפיה השחרור של מנהל שיפא יעזור לשחרר את החטופים שלנו בעזה, אינה הגיונית ונטולת בסיס עובדתי.

כיצד ישראל תסביר את השחרור, כאשר מצד אחד היא טוענת שבית החולים היווה כיסוי לבסיס צבאי של חמאס, שמנהלו שיתף פעולה עם האויב, שם אוחסנו כלי נשק, לשם הובאו חטופים ושם נרצחה החיילת נועה מרציאנו ז"ל – ומצד שני היא משחררת את האדם שנתן לכל זה לקרות?

לקרוא ולא להאמין, איך במו ידינו אנו נותנים כלים למכונת השקר של ארגוני הטרור הרצחניים ולמדינות שחברו יחד לברית דמים נגד ישראל. אויבי המדינה מחככים את ידיהם בהנאה למראה היהודים הנלחמים איש באחיו.

חוברת לכך עוד "הברקה" של הפרקליטות הצבאית, לערוך הבחנה בין רוצחים שהם חברי חמאס שאותם מותר לחסל, לבין רוצחים שאינם חברים מוצהרים של ארגוני הטרור ברצועה שנמצאים במצב מלחמה עם ישראל. לפי הפרסום בשבוע שעבר של עמית סגל בחדשות 12, הפרקליטות הצבאית לא מאשרת ללוחמי צה"ל בעזה לחסל את שוטרי חמאס, כל עוד לא הוכחה מעורבותם וחברותם באחד מארגוני הטרור ברצועה שנמצאים במלחמה מול המדינה.

סגל הסביר מה עומד מאחורי ההנחיה הזאת, והבהיר כי מבחינת הפרשנות של הפרקליטות הצבאית לדיני המלחמה הבינלאומיים, רק חברות בזרוע הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי מאפשרת חיסולו של אדם. כל יתר אנשי חמאס – לא.

בדובר צה"ל, יש לציין, מכחישים את הנטען: "בהתאם להנחיית הדרג המדיני, צה"ל תקף ותוקף גורמי שלטון רבים המשתתפים בפעילות הטרור של חמאס ומהווים יעדים חוקיים לתקיפה בהתאם לדין הבינלאומי. במהלך המלחמה צה"ל פגע ותקף חמושים המהווים איום על כוחות צה"ל, לרבות פעילים במשטרת חמאס".

ברור ומובן שהן פרקליט המדינה והן אנשי הפרקליטות הצבאית הם פטריוטים ישראלים שחפצים בטובת המדינה, אבל כך גם כל מי שהיה שבוי ב"קונספציה" שהביאה אותנו עד הלום. עוד דוגמה אפשרית לאותה קונספציה ניתן למצוא בתחקיר חדשות 12 מהשבת האחרונה של עמרי מניב על הכישלון הקולוסלי של בכירי יחידת 8200, וההחלטה של ראש אמ"ן לפרק את יחידת "חצב" האמונה על האזנה למקורות מידע גלויים.

שערורייה זו צריכה להיחקר עד תום. היחידה החשובה הזאת הייתה יכולה למנוע את טבח 7 באוקטובר ולהוות "איפכא מסתברא" לקיבעון המחשבתי שהביא עלינו את הנורא מכל.

לעבוד על סטרואידים

בנוסף לכך שאנו מחבלים במו ידינו בהסברת צדקת דרכנו מול עולם אטום, שמעדיף את הגרסאות השקריות של הפלסטינים והטרוריסטים, ישראל מעולם לא העניקה חשיבות יתרה לנושא ההסברה. חוסר בהסברה מחליש את טענותינו, ומאפשר דה־לגיטימציה לישראל ולמלחמה הנמשכת, שעלולה להתפתח למלחמה אזורית.

מערכת ההסברה של ישראל החלה להתאושש מעט מהשוק הראשוני, ואת התוצאות מתחילים לראות בהופעות של פוליטיקאים ואנשי הסברה בתקשורת הזרה והבינלאומית, אבל אנו עדיין לא שם. אפשר להביא את כנס NYC Influencers Summit בניו יורק, שם התכנסו בשבוע שעבר ביוזמת משרד החוץ והתנועה למאבק באנטישמיות כ־300 משפיענים שלהם כ־150 מיליון עוקבים, כדי לדון במלחמה באנטישמיות. 

במפגש השתתפו הקונסול הכללי בניו יורק אופיר אקוניס, ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס, שתומך בישראל, חברת הוועד האולימפי העולמי יעל ארד, הזמר מתיסיהו, יוצרים בענף המוזיקה ומקדמי פעילויות בענפים שונים.

ולמרות הפעולות הנקודתיות המבורכות, מערכת ההסברה צריכה לעבוד על סטרואידים כנגד הכסף הגדול שהושקע ועדיין מושקע על ידי קטאר ואיראן, ויש להעביר תקציבים רציניים למשרד החוץ כדי לייצר מערכת הסברה יעילה יותר.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס FM100, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל
[email protected]