אם מוחמד אל־מסרי, המוכר כמוחמד דֵף, לא היה פונה לטרור, ייתכן שהיה היום במאי או לפחות שחקן תיאטרון מוצלח. כאשר דף למד באוניברסיטה האסלאמית בעזה, הייתה לו תשוקה עזה לתיאטרון, ובהמשך הוא הפך לשחקן במה והקים תיאטרון פלסטיני.

"ציאניד עטוף בסוכריית רוקדים עם כוכבים": גלית דיסטל יוצאת נגד ערוץ הטלוויזיה המוביל
שינוי של 180 מעלות: המיליארדר היהודי-אמריקאי שמעביר את תמיכתו מביידן לטראמפ

אלא שדף הפך להיות טרוריסט. “שם הוא למד להתחפש ולהחליף דמויות”, סיפר פעם חבר מתקופת הלימודים. הוא הושפע מגיבור נוסף שהשתמש בתיאטרון ככסות לפיגועים, מוחמד בודייה, האינטלקטואל האלג’יראי שסייע לארגון “ספטמבר השחור” בטבח מינכן 72’ תוך התחפשות לנשים, עד שחוסל על ידי המוסד ביוני 73’ בפריז.

אילו היה דף אויב של הפלסטינים הוא היה מכונה ללא ספק אלספאח - רב־מרצחים חסר רחמים, או אלג’זאר – רב־קצבים, כינויים שהפלסטינים נוהגים להדביק בדרך כלל למנהיגים ישראלים. אלא שהרוצח הסדיסט, שדם מאות ישראלים על ידיו, מכונה בחברה הפלסטינית בשם הטריוויאלי דֵיף - האורח.

זה היה שמו המחתרתי של מי שנחשב לטרוריסט בקליבר של קרלוס “התן”, אוסאמה בן לאדן ועימאד מוע’ניה. השם “אורח” ניתן לו אחרי תקופת כליאה בישראל של 16 חודשים ב־89’. מאז שמר על פרופיל נמוך והסתובב עם זהויות שונות בעת שנע, די בחופשיות, מיהודה ושומרון לעזה לשם ארגון הזרוע הצבאית של חמאס. אורח־פורח.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בן לאדן  (צילום: רויטרס)
בן לאדן (צילום: רויטרס)


בשעה שבישראל חיסולו של דף עדיין לא ודאי, נשמעים במדינות ערב קולות האומרים, בנימה של הומור מריר, ש”האיש הזה לא ימות אף פעם”, כלומר, מי שבמשך שלושה עשורים חמק משמונה ניסיונות חיסול של ישראל, כנראה נידון לחיי נצח. איש הצללים בעל ההילה המיסטית, הנושק לשנתו ה־60, הוא יליד ח'אן יונס שגדל בערוגה אחת עם בני דורו יחיא סנוואר ומוחמד דחלאן.

אשתו וידאד סיפרה כי בשכונתם הוא מוכר כ”אבא דואג, שנהג ללוות את שלושת בניו ח’אלד, עלי ובהא ואת בתו שרה לגן או לבית הספר”. מה שאשתו שכחה לספר הוא שמיד אחר כך הוא התחפר בבונקר שלו, משם תכנן את הפיגועים הקשים ביותר נגד ישראלים.

הוא אחראי לפיגועי האוטובוסים של 96’, לרצח נחשון וקסמן, לתורת המטענים הקטלניים שלמד מיחיא עיאש (“המהנדס”) שמהם נהרגו מאות ולבסוף פיתח את לוחמת המנהרות שאותה למד בעקבות מלחמת וייטנאם ואת שיטת ירי הרקטות. טבח ה־7 באוקטובר היה רעיון שהריץ בראשו שנים רבות.

קלטת החטוף נחשון וקסמן  (צילום: פלאש 90)
קלטת החטוף נחשון וקסמן (צילום: פלאש 90)


אם גופתו של דף לא תימצא, הוא עוד עלול להיחשב למהְדי, שבאסלאם הסוני והשיעי נחשב לגואל עולם שישוב יום אחד. המהדי המושיע של האומה אמור להשיב את האסלאם אל מסורותיו המקוריות של הנביא מוחמד.

אך אם מותו ייקבע כחלוט, ימנה יחיא סנוואר את אחיו מוחמד למחליפו של דף. סנוואר האח יתקשה להיכנס לנעליו של דף. הוא מוכר יותר ברצועה כאנס וכפדופיל ולא כאסטרטג טרור.

סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)


והאם וכיצד ישפיע הדבר על יחיא סנוואר? ישפיע ועוד איך. לדף היה מעמד רם, הוא נישא מעל כולם ולא זוהה בשום אופן כבעל תפקיד מדיני או טרוריסטי. הוא היה מנהיג שאין לו תחליף בציבור הפלסטיני ברצועה. סנוואר יתקשה לפעול בלעדיו. לכאורה הוא יצהיר כי לכל אדם יש מחליף, אך אם אומנם דף חוסל, עתה יהיה קל יותר לחסל גם את סנוואר.