בתוך שבועיים, רצף של אירועים דרמטיים עובד לטובת הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, ולרעת יריבו הנשיא הנוכחי, ג'ו ביידן. בעוד שבוועידתם הרפובליקנים חוגגים ומפגינים התלכדות והתלהבות ממועמדם, הדמוקרטים מתפרקים, מערערים על המועמד שלהם, ביידן. כל הכוכבים הסתדרו לטראמפ באופן שמפלס לו את הדרך לבית הלבן.

התבוסה שספג ביידן בעימות הטלוויזיוני עם טראמפ יצרה כדור שלג, שמאיים על מועמדותו מטעם הדמוקרטים. במסיבת העיתונאים שקיים ביידן בסיום ועידת נאט"ו בוושינגטון הוא נראה טוב יותר, אבל לא מספיק טוב לשכנע בוחרים שהוא כשיר פיזית ומנטלית לעוד ארבע שנים של כהונה שניה. ניסיון ההתנקשות בטראמפ והתנהלותו, ובעיקר התמונה האייקונית שבה הוא מניף את אגרופו בתנועת ניצחון, שיפרו את מעמדו, כתוצאה טבעית מאמפטיה לאיש שכמעט איבד את חייו. 

יומיים לאחר ניסיון ההתנקשות: טראמפ בצעד שעשוי לטרוף את הקלפים | דיווח   
זו הדרישה הפוליטית שתביא לקץ שלטון הימין  

טראמפ מובהל מהבמה לאחר ניסיון ההתנקשות. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

וועידת הרפובליקנים שנפתחה אתמול, מפגינה כלפיו אהדה, התלהבות ותמיכה ובחרה בו רשמית למועמדה לנשיאות. טראמפ בחר במועמד מצוין מבחינתו לתפקיד סגן הנשיא, ושופטת פדרלית (שהוא מינה), בטלה את כתב האישום שהוגש נגדו בגין החזקה שלא כדין במסמכים מסווגים. כל אחד מאלה מחזק את המועמדות שלו, והצטברותם בטווח זמן קצר כל כך, עשויה להעצים את התנופה שקמפיין הבחירות שלו תפס. 

הבחירה בסנאטור ג'יימס דויד ואנס כמועמד לסגן הנשיא, היא הטובה ביותר שטראמפ יכול היה לעשות, לפחות מתוך רשימת המועמדים שהוא הכין. ואנס הוא יליד ותושב אוהיו, מדינה מתנדנדת ולכן קריטית עבור ביידן. תושבי מדינה שמועמד לנשיא או לסגן נשיא בא מקרבם, נוטים להצביע עבור מפלגתו. שמו של ואנס מוכר היטב, מפני שכתב רב מכר על חייו במסגרת משפחה לבנה, ענייה ולא מתפקדת. ב-2020 הספר הפך לסרט בביומו של רון הווארד. 

הודות לרקע החברתי שלו, ואנס יכול לסייע לטראמפ לגייס יותר בוחרים, פועלים וחקלאים במעמד נמוך ובינוני במדינות המערב התיכון, ומיעוטים כמו שחורים והיספנים. הודות להיותו משקיע הון סיכון מוצלח, הוא יכול להרגיע את אנשי הבורסה והכספים בוול סטריט. הוא צעיר ודינמי אבל חדש בפוליטיקה ונטול ניסיון. רק לפני שנתיים, נבחר לסנאט מטעם מדינת אוהיו. עימות טלוויזיוני בינו לבין סגנית הנשיא, קמלה האריס, יכול להיות מעניין וחשוב. 

ג'יי. די. ואנס, דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Alan Freed)
ג'יי. די. ואנס, דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Alan Freed)

טראמפ מינה שלושה שופטים שמרנים לבית המשפט העליון ובכך הגדיל את הרוב שלהם מול השופטים הליברלים (שישה כנגד שלושה). לאחרונה, הרוב הזה קיבל החלטה שנויה במחלוקת להעניק לטראמפ חסינות חסרת תקדים, שמשחררת אותו מאחריות פלילית למעשיו כל עוד נעשו כשהוא מכהן כנשיא. החלטה זו דחתה את גזר הדין, שאמור כבר היה להינתן, במשפט שבו הורשע בתשלום דמי השתקה לא חוקיים לשחקנית פורנו. ההחלטה יכולה גם לבטל את כתב האישום שהוגש נגדו על חלקו בהתקפת תומכיו על בניין הקפיטול בשישה בינואר 2021. 

היום (שלישי) התפרסמה החלטה של איילין קנון, אותה שופטת שטראמפ מינה, לבטל את כתב האישום שהוגש נגדו בגין החזקה לא חוקית של מסמכים סודיים במעונו הפרטי. הביקורת שלה על התובע המיוחד שהגיש את כתב האישום היא מופרכת. מדובר ברפובליקנית שמרנית שתרמה כספים לטראמפ בעבר וכנראה שמנסה לגמול לו על המינוי שלה. החלטתה מסייעת לטראמפ לטעון שכל כתבי האישום נגדו מונחים על ידי משרד המשפטים של ביידן, במגמה למנוע ממנו לרוץ בבחירות. הטיעון הזה שקרי, אבל תומכי טראמפ קונים אותו בלי שום היסוס. זו גם השיטה המושחתת של מינוי שופטים ששר המשפטים, יריב לוין, ויו"ר ועדת החוקה של הכנסת, שמחה רוטמן, רוצים להנהיג בישראל. 

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

חוגים רבים באמריקה חוששים מאד מניצחון מוחץ של טראמפ שגם יביא לשליטת הרפובליקנים בשני בתי הקונגרס. היסטורית, ידוע שניצחון סוחף של מועמד לנשיאות מביא למפלגתו הישגים רבים בבחירות לקונגרס. בבחירות 2024 נבחרים כל 435 הצירים שמכהנים בבית הנבחרים ו-33 סנאטורים, מהם 20 דמוקרטים ועצמאיים שתומכים בהם, ורק 10 רפובליקנים. גם בלי ניצחון סוחף של טראמפ, יהיה לדמוקרטים קשה מאוד לשמור על היתרון הזעיר שיש להם היום בסנאט. 

למעשה, טראמפ כבר שולט במערכת המשפט האמריקנית. אם ייבחר, יתכן שהרפובליקנים ישלטו בשני בתי הקונגרס וגם בבית הלבן. כלומר הם ישלטו בכל מערכות השלטון של ארצות הברית. טראמפ, שהשתלט לגמרי על המפלגה הרפובליקנית, מתכנן שינויים מהותיים בממשל ובניהול של ארצות הברית על פי תוכנית סדורה שנקראת "פרויקט 2025". אם יעשה כן בסיוע הקונגרס ובתי המשפט, ארצות הברית תחדל להיות מה שהייתה מאז הקמתה. זה הטיעון חזק ביותר שנותר לביידן ולדמוקרטים בקמפיין שלהם מול טראמפ וסגנו המיועד ואנס. 

פרופ' גלבוע הוא מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר-אילן והקיץ מכהן כחוקר בכיר באוניברסיטה של דרום קליפורניה בלוס אנג'לס.