התנ"ך שלנו התבייש ועלינו לתבוע את עלבונו. מעשה שהיה כך היה. הורים לילדים במערכת החינוך הממלכתית הניחו בחודש שעבר ספרי תנ"ך ריקים בפתח עשרות בתי ספר ממלכתיים בתל אביב והמרכז ולצדם שלטים במחאה על צמצום משמעותי של לימודי התנ"ך. האירוע התקיים על רקע דיון ראשון של הוועדה המיוחדת בכנסת לחיזוק הגות ומסורת יהודית במערכת החינוך, שנדרשה להתכנסות חירום להצלת מעמדו של התנ"ך וכבודו.

התנ"ך הוא סלע שמירת זהות קיומנו. הוא תשתית צדקת שיבתנו לציון ותשתית המשפט המוסר והצדק לדמותם של עמנו ומדינתנו. סמלי הלאום של מדינתנו שאובים ממנו. התנ"ך הוא א־פוליטי וא־מגזרי. הוא של כולנו.

סופרים ומשוררים שחבשו כיפה שקופה שאבו השראתם הספרותית מהתנ"ך - שאול טשרניחובסקי, ביאליק, נעמי שמר, מאיר שלו, יהודה עמיחי, יורם טהרלב ורבים אחרים. שירים רבים המהדהדים באוזנינו, מקורם בתנ”ך: “יחזקאל” של “החלונות הגבוהים”, “דוד ושאול” ו”עגל הזהב” של אהוד בנאי, “מים לדוד המלך” של הגשש החיוור, “העוקד, הנעקד והמזבח” של מאיר בנאי, “אבשלום” של מוטי פליישר, “עקידת יצחק” של נעמי שמר, “אברהם ושרה” של אריק איינשטיין, “משה משה” של להקת הנח”ל ועוד רבים.

המורים והמחנכים המיתולוגיים בהתיישבות העובדת בראשית תחיית הציונות בארצנו התייצבו בכיתת תלמידיהם, כשהם אוחזים בשתי ידיהם - מעדר ותנ"ך. כך התנ"ך נוכח בשיר משנת 1912: "פֹּה בְּאֶרֶץ חֶמְדַּת אָבוֹת, תִּתְגַּשֵּׁמְנָה כָּל הַתִּקְווֹת, פֹּה נִחְיֶה וּפֹה נִצֹּר, חַיֵּי זֹהַר חַיֵּי דְּרוֹר, פֹּה תְּהֵא הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה, פֹּה תִּפְרַח גַּם שְׂפַת הַתּוֹרָה".

התנ"ך שוכן כבוד בהיכלי האקדמיות בעולם, בזיקה לאירועי למידה מכוננים. כך למשל המקרה של יוסף במצרים בספר בראשית הוא עולם תוכן וידע לדרך שבה יש לנהל מדינה בחירום. גם מצוות השמיטה והיובל, על ערכיהן החברתיים והתפיסה המאקרו־כלכלית והצדק החברתי, מעטרות אחר כבוד אקדמיות במערב. הדרת לימודי התנ"ך מתוכנית הלימודים של בתי הספר הממלכתיים, כמוה כשבירת הלוחות בני זמננו. הנה תסמונת עגל הזהב בימינו משפיעה על מתן בכורה ודגש ללימודי תוכן המקנים כלים ומיומנויות של הישגיות, תחרותיות והצלחה חומרית בחיים, על חשבון התנ"ך.

אומנם אנו עדים לנקודות אור בדמותה של החברה לחקר המקרא בישראל, שנוסדה בשנת 1950. בראשותה עמדו בעבר נשיאי המדינה יצחק בן צבי וזלמן שזר. כנשיא החברה והרוח החיה בה היה ראש הממשלה בן־גוריון. כך גם במיזם 929 שמנגיש את התנ"ך בישראל ומצליח לחדור ללבבות. אך לא די באלו.

התנ"ך קורא לראשי מערכות החינוך - ילדי ישראל היקרים אייכה. הגיעה השעה שהכנסת תחוקק את חוק לימוד התנ"ך כלימודי ליבה וחובה לדורות, שיבטיח שעם הנצח לא יפחד מדרך ארוכה. אומרים שמה שקורה לנו מאז ה־7 באוקטובר הוא אירוע תנ"כי. אם לא נלמד תנ"ך איך נדע?

הכותב הוא חבר הנהלת החברה לחקר המקרא מייסודו של דוד בן־גוריון