אין תרמית חמורה מהעמדת הצורך המבצעי לנַצח ולמוטט את חמאס, ולכן חייבים להמשיך במלחמה, לעומת השיקול ההומניטרי לשחרר את החטופים בהסכמה, ולשם כך נדרש להפסיק את המלחמה. לדברי רבים בעם ובראשם ביבי נתניהו וחבר מרעים, הפסקת הלחימה בגין שחרור החטופים תמיט שואה נוספת על ישראל על ידי החמאס לשנים הרבה בדומה למה שאירע לנו ב־7 באוקטובר 2023.

לדידם, ייהרגו בעתיד הרבה יותר אזרחים מן החטופים שנציל עכשיו אם נשחררם תמורת הפסקת הלחימה. ולכן לדעת ביבי נתניהו, חברי ממשלתו, ועוד רבים מהימין הקיצוני, וגם אזרחים נוספים שהם בורים ועמי הארצות בתחום הביטחון, חשוב להמשיך להילחם בחמאס עד הניצחון המוחלט גם אם הלחימה תהא על חשבון שחרור החטופים.

"אין זמן לאבד, נגיד אם נתניהו ימשוך זמן": ממשל ביידן במסר ברור לרה"מ
גופותיהם של החטופים מיה גורן ואורן גולדין והחלל תומר אחימס הוחזרו לישראל

מדוע מדובר בשקר נבזי? כי מעמידים זה מול זה את הצורך ההכרחי להמשיך במלחמה ולמוטט את החמאס לעומת שחרור החטופים אף על פי שאין כבר אופציה למוטט את חמאס, ולא משנה כמה זמן תימשך המלחמה.

השמדת מנהרות בעזה (צילום: דובר צה"ל)

הפיקוד הבכיר של צה״ל אינו מודה שהוא לא עמד במטרה העיקרית של מיטוט החמאס, והוא ממשיך להשלות את הציבור ולאחז את עיניו שעוד קצת לחץ, והצבא ישיג את מטרותיו. צריך לזכור שאת החטופים טרם שחררנו, ובעוד זמן־מה כבר לא ישרדו החטופים החיים במנהרות המחניקות.

ברם, אותם מוליכי שולל בכירים שכחו לציין ש־80% ממאות הק"מ של מנהרות חמאס עדיין שרירים וקיימים בידיו ומספרם של לוחמי חמאס מגיע לעשרות אלפים. רבים מהם עדיין חוסים במנהרות, ורבים אחרים מחופשים לאזרחים תמימים על פני הקרקע.

כדי למוטט את החמאס, צה"ל היה צריך למוטט את התשתיות העיקריות של ארגון הטרור שהן מאות ק"מ של מנהרות. אין די בהריסת נדל"ן ותשתיות לחימה של החמאס על פני הקרקע בלבד ומעט מאוד בתת־קרקע. כדי למוטט את המנהרות של מאות ק״מ ברצועת עזה ולחסום את המנהרות מתחת לציר פילדלפי ולציר נצרים, היה צריך צה"ל להישאר ברחבי רצועת עזה לתקופה ארוכה לאחר שכבש את השטח ולהרוס את המנהרות.

כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

אולם גם אמצעים מתאימים להריסת המנהרות לא הכינו בצה"ל באותן שנים לפי שהחליטו שמלחמה בעזה לא תהא עוד לעולם. בגלל חוסר ניכר ביתירות הכוח בעטיו של קיצוץ דרסטי של צבא היבשה בעשרים השנים האחרונות, נאלץ צה"ל לעזוב את השטח שכבש ולעבור לשיטת הפשיטות שאין בהן כדי למוטט את חמאס, אך יש בהן כדי להביא אבדות רבות לכוחותינו, לשחוק את אנשי המילואים, למוטט את הכלכלה, לאבד את יחסינו הבין־לאומיים ולפגוע קשה בחוסן החברה.

כדאי שנבין היטב שהריגת מנהיגי חמאס וחיזבאללה לא מקדמת אותנו לניצחון. לכולם יש מחליפים ולעיתים קיצוניים בהרבה ממה שחיסלנו. יתר על כן, לחמאס יש מעברים פתוחים במנהרות החוצות מסיני לרצועת עזה, מתחת לציר פילדלפי (וזה בניגוד לבדיה שמספרים לנו ראשי הצבא); כיוצא בו בציר נצרים.

פוטנציאל יכולותיו של ארגון המחבלים מוסיף להתקיים. גם אם יחליט חמאס שכדאי לו להביא הסכם רגיעה עכשיו שיארך כמה שנים, הוא יישאר איום ממשי על מדינת ישראל כי צה"ל לא הצליח למוטטו. בראייה קצרת טווח וארוכת טווח הפסדנו בגדול. רק הגדלת צבא היבשה והיכולת להישאר בשטחים שכבשנו לאורך זמן, להרוס את כל המנהרות ולהחליף את שלטון החמאס – יש בהן כדי להביא לידי מיטוט חמאס.

הרמטכ''ל הרצי הלוי. לא עמד במטרה העיקרית (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי. לא עמד במטרה העיקרית (צילום: דובר צה''ל)

אבל לא זה המצב שאנו נתונים בו היום מאחר שקיצצו שש אוגדות בעשרים השנים האחרונות, קיצוץ שהיה דרסטי ופגע מאוד בצבא היבשה. לשון אחר, האשליות שמנסים למכור לציבור שהינה עוד רגע קט נמוטט את החמאס הן תרמית אחת גדולה שאין לה כל אחיזה במציאות.

כל יום ויום שעובר במלחמת ״חרבות ברזל״ מעמיק את תהליך הקריסה של מדינת ישראל. הצבא נשחק, ובעיקר אנשי המילואים שאינם יכולים לעמוד עוד בנטל לבדם כי אין להם מחליפים. רבים מהם כבר מצביעים ברגליים ואינם מוכנים להמשיך עוד בריטואל הגיוסים החוזרים ונשנים של אנשי מילואים, תהליך המאיים על שלמות צבא המילואים.

המשך הלחימה פוגע ויפגע אנושות בכלכלת ישראל, כבר עתה מבודדים אותנו בעולם, כאילו היינו מצורעים, מגבירים עלינו את החרמות הכלכליים. סכומי עתק מושקעים במלחמה ואין מי שיחזירם. המדינה נאלצת ללוות כסף בריבית גבוהה מחמת הורדת דירוג האשראי; יש בריחת מוחות לחו״ל, מוחות שהניעו את גלגלי הכלכלה. הגירעון הולך וגדל מיום ליום, מאות אלפים מחוסרי עבודה, ומהם רבים מאוד עקורים מביתם. הצורך לשקם אותם ואת היישובים ואת הערים סמוכי הגבול בצפון ובדרום – עלותו מיליארדים רבים, וזו רק רשימה חלקית.

ביחסים הבין־לאומיים ישראל מפסידה בגדול. כל יום ויום שבו ממשיכה המלחמה היא מעמיקה את בידודה של ישראל בעולם ומעלה את מפלס האנטישמיות. רק ההחלטות האחרונות של בית הדין בהאג יביאו את ישראל לידי בידוד מזהיר בעולם כפי שמעט מאוד מדינות חוו זאת מעולם.

השנאה היוקדת בתוך ישראל שמעמיקה ככל שהמלחמה ממשיכה, בין ימין לשמאל, בין דתיים לחילוניים, בין ערבים ליהודים – מפוררת את המדינה מבפנים. אני מוכן לומר ברגע זה, בקול רם, צלול, חד וברור לאותם שלוחצים בכל מחיר להמשיך את המלחמה, שביניהם נמצאים גם ביבי נתניהו וחבר מרעיו, שעל פי כל העובדות לא יוכל צה״ל במצב הנתון להביא את הניצחון על החמאס. וחרף עובדות אלה הם רוצים להמשיך במלחמה במחיר שהם מוכנים לוותר על שחרור החטופים ולהמשך קריסת המדינה בכל התחומים שפירטתי.

כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

הבה ניפגש בעוד חצי שנה ונראה מי צדק, אני או אתם? בעוד חצי שנה תצטרכו לעמוד מול העם ולהסביר לו כיצד לא הביא המשך הלחימה למיטוט חמאס, בניגוד למה שטענתם. תצטרכו לשכנע מה ראיתם לוותר על שחרור החטופים שכנראה רובם כבר לא יהיו בין החיים בשל האשליה של מיטוט החמאס וגם גרמתם להקרסת המדינה בכל התחומים. לעולם לא יסלח לכם עם ישראל; ומעשיכם ייחרטו בדפי ההיסטוריה וייזכרו לדיראון עולם.

כללו של דבר, יש ליזום את הפסקת הלחימה, שבה ישוחררו החטופים בהסכמה, ולהניח בסבירות גבוהה שגם חיזבאללה ינצור את נשקו; יש להחיש את שיקום הצבא החסר טנקים, חלפים ותחמושת, והוא שחוק עד דק ; יש לשקם את כלכלת ישראל, את היחסים הבין־לאומיים ולחזק את חוסן החברה כדי שנעלה על דרך המלך, וכאשר נחזור להיות חזקים – נוכל לעמוד בכל האתגרים.