הנשיא ג'ו ביידן, בנאום קצר, מדוייק וקולע, מנסה לקעקע את מורשתו תוך שהוא חשף פצע שטרם הגליד: אחד הנשיאים המשפיעים ביותר של ארה"ב ואחד הפוליטיקאים המנוסים ביותר שלה, נדחק החוצה מקמפיין הבחירות שלו, תחילה מאחורי דלתיים סגורות ואז בריש גלי.

חרף ניסיונו העשיר, גילו היווה מטרד רציני ודאגה בקרב חברי המפלגה הדמוקרטית ומצביעים עד שלא ניתן היה יותר להשקיט את הקולות. "שום דבר לא יכול לעמוד בדרכה של הדמוקרטיה שלנו" אמר ביידן, האכזבה ניכרת וכך גם גדלות רוחו של מנהיג שמבין כי עבר זמנו.

לא ראתה את זה בא: כשנתניהו עקץ בשידור חי את קמלה האריס
"אין זמן לאבד, נגיד אם נתניהו ימשוך זמן": ממשל ביידן במסר ברור לרה"מ

ביידן, שנאם מהמשרד הסגלגל בשעות הבוקר המוקדמות של חמישי (שעון ישראל) הדגיש את החשיבות של העברת הלפיד לדור חדש, כשהוא פונה לאומה לראשונה מאז שהודיע על החלטתו המפתיעה לפרוש מהמירוץ לנשיאות 2024. הוא ציין כי ההגנה על הדמוקרטיה עומדת בראש סדר העדיפויות ושהיא חשובה יותר מכל תואר.

ביידן טען כי הישגיו כנשיא מצדיקים כהונה נוספת, אך הדגיש כי הצלת הדמוקרטיה חשובה יותר מכל דבר אחר. "יש גם זמן ומקום לקולות חדשים, רעננים, וצעירים. הזמן והמקום הזה הם עכשיו," אמר ביידן.

בנאומו, ביידן גם שיבח את סגנית הנשיא קמלה האריס, בה תמך לאחר שפרש מהמירוץ. הוא תיאר אותה כמנוסה, חזקה ומסוגלת, וקרא לעם לתמוך בה. "אם נשמור על הרפובליקה שלנו, זה כעת בידיים שלכם," אמר ביידן, תוך שהוא מבטיח להמשיך לעבוד קשה עד סוף כהונתו הנוכחית, בעוד כשישה חודשים.

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

ביום ראשון, הודיע ביידן באמצעות מכתב ברשת החברתית X על פרישתו מהמירוץ לנשיאות. החלטתו הגיעה לאחר לחץ מתגבר לפרוש, בעקבות הופעתו החלשה בעימותים. על אף ההתנגדות הראשונית, התגבר הלחץ מצד מנהיגים בכירים במפלגה הדמוקרטית שקראו לו לפרוש.

ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Nathan Howard)
ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Nathan Howard)

הודעתו של ביידן שינתה את פני המרוץ לנשיאות 2024, כאשר קמלה האריס הפכה למועמדת המרכזית להחליפו בראשות הרשימה הדמוקרטית. היא זכתה לתמיכת חברי המפלגה הבולטים, כולל ביידן עצמו, ורוב הצירים הדמוקרטיים. ביידן, שהשתתף בפגישה במטה הקמפיין של האריס בווילמינגטון, דלאוור, הדגיש כי ימשיך לפעול במלוא הכוח גם כנשיא מכהן וגם בקמפיין הבחירות הקרוב. "אני הולך לעבוד קשה מאוד, גם כמנהיג וגם בקמפיין," אמר ביידן.

"אני מכבד את המשרד הזה, אבל אני אוהב את המדינה הזאת יותר," אמר ביידן. עוד ביידן התייחס לכך שימשיך לבצע את עבודתו כנשיא בחודשים הקרובים, מטרתו היא "לסיים את העבודה" מה שהיה סלוגן קמפיין הבחירות שלו והבטחה לארבע שנים נוספות, הוא כעת הצהרת כוונות על תאריך תפוגה ברור.

לדברי דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, ביידן קיבל את ההחלטה לפרוש מהמרוץ לאחר דיונים עם קבוצה קטנה של יועצים ובני משפחה. היא הבהירה שההחלטה לא נבעה מבעיות בריאותיות.

נאומו של ביידן מסמן את תחילת סיום הקריירה הציבורית שלו, שהחלה כאחד הסנאטורים הצעירים בהיסטוריה של ארצות הברית, כללה 36 שנים כנציג מדינת דלאוור בסנאט, ושמונה שנים כסגן הנשיא תחת הנשיא ברק אובמה. ביידן השיג את מועמדות הדמוקרטים לנשיאות ב-2020 וניצח בבחירות את דונלד טראמפ. החלטתו לפרוש מהמרוץ מסמנת את הפעם הראשונה מזה 50 שנה שנשיא מכהן בוחר לא להתמודד לקדנציה שנייה.