האירועים החדשותיים הדרמטיים מזירת הצפון ושדה תימן והמשך המשא ומתן על עסקת חטופים, דחקו לשולי החדשות שני אירועים תחבורתיים חשובים, שבימים כתיקונם היו עולים לקדמת עמודי החדשות: הדחייה של הרגע האחרון בהטלת קנסות כספיים על רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים שלא יתקינו מספר זיהוי והרחבה משמעותית של מיזם התחבורה הציבורית בסופי שבוע, המופעל על ידי רשויות מקומיות.

חוששים מהסלמה טואטלית: ארה"ב לוחצת לתגובה מצומצמת בלבנון | דיווח
בין לבנון לשדה תימן: נתניהו לא יודע איך לצאת מהמלכוד | אנה ברסקי

במשרד התחבורה נערכו במשך חודשים ארוכים לקראת הטלת קנסות כספיים על רוכבים שלא יתקינו לוחיות זיהוי. התקנה אמורה היתה להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט, אבל ברגע האחרון היא נדחתה בחודש נוסף ל-1 בספטמבר.

על רקע השיעור הנמוך של אלו שטרחו להתקין לוחית זיהוי, שמוערך בכ-15% בלבד ואי השלמת ההיערכות הטכנולוגית לקראת האכיפה ברשויות המקומיות, הוחלט על הדחייה. לדעתי, זו החלטה שגויה. הרי כבר הוחלט שבשנה הראשונה גובה הקנס יעמוד על 100 שקלים בלבד ורק לאחר שנה הוא יזנק ל-750 שקל.

דווקא בגלל שמספר הנרשמים היה נמוך, היה צורך להתחיל באכיפה, כאשר הקנס נמוך. כולם מדברים על הצורך להתקין לוחית רישוי ועל הצורך לבצע אכיפה, אבל דווקא לקראת רגע האמת, הוחלט על הדחיה. לא נראה שדווקא בחודש הקרוב תהיה נהירה להתקנת מספרי זיהוי על אופניים וקורקינטים חשמליים.

אומנם יש צורך בהיערכות המיטבית, אבל בינתיים, כדאי לנצל את החודש הנוסף, כדי להיערך לאכיפה משולבת של המשטרה והרשויות המקומיות ובמקביל, להגביר את קמפיין ההסברה על שיבות התקנת לוחיות הרישוי. הסוגיה השנייה שנדחקה מהכותרות המובילות, היתה הרחבת מיזם התחבורה הציבורית בימי שישי בערב ובשבתות – "נעים בסופ"ש", עם הצטרפותה של עיריית רעננה, שהיא הרשות המקומית ה-14 שתשתתף במיזם התחבורה הציבורית ללא תשלום לתל אביב.

במקביל, עיריית רמת גן המפעילה בנפרד את מיזם "הסבבוס" בסופי שבוע לתל אביב ואשר החלה את הפעלת התחבורה הציבורית בשבת, הודיעה על הוספת קו רביעי, לנוכח הביקושים הגבוהים העומדים על כ-11 אלף נוסעים מידי סוף שבוע. התחבורה הציבורית בשבת ממחישה את הצורך של ציבור רחב ומעוררת שאלה עקרונית: האם זה לא תפקידה של המדינה?

ישנם הטוענים כי זה לא תפקידן של הרשויות המקומיות, אך גם בתחבורה אין ואקום ומה שהמדינה אמורה לספק, מספקות הרשויות המקומיות. יש אומנם צורך להתחשב ברגשות הציבור הדתי, אבל גם ניתן למצוא את הדרך בה תהיה תחבורה ציבורית בשבת לציבור רחב, תוך מניעת פגיעה בציבור שומרי השבת, כמו למשל, על ידי מסלולי נסיעה שלא יעברו באזורים המאוכלסים ברובם על ידי ציבור דתי. לנוכח המציאות הפוליטית והשסע בחברה הישראלית, בינתיים העיריות ימשיכו להפעיל את התחבורה הציבורית בתחומן, שצפויה להמשיך ולהתרחב.

על רקע המתיחות בצפון שלושה אירועים בתחומי התעופה והתחבורה ביממה האחרונה ממחישים את חוסר הוודאות וההיערכות לכל תרחיש: חברת התעופה לופטהנזה הודיעה על ביטול למשך יומיים, בשלב זה, של טיסות הלילה מפרנקרופט ומינכן לנמל התעופה בן גוריון.

חברות תעופה זרות נוספות עוקבות אחר ההתפתחויות וייתכן שהסלמה בצפון, עלולה להביא להרחבת מעגל הפסקת הטיסות לישראל על ידי חברות תעופה מחו"ל, כפי שקרה לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל. בינתיים, חברות תעופה מבטלות לימים הקרובים את הטיסות לנמל התעופה בביירות.

חוסר הוודאות מתרחש על רקע הגאות ביציאות של ישראלים לחו"ל, לאחר חודשים ארוכים של שפל שהחלו מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל בשבת השחורה ב-7 באוקטובר. בינתיים, כולם עוקבים ובעמדת המתנה ומומלץ שגם הנוסעים יעקבו אחר ההתפתחויות. האירוע הדרמטי השני היה בהודעת רכבת ישראל על דחיית עבודות התחזוקה שהיו אמורות להתקיים בימים רביעי עד מוצ"ש באור חוצות המפרץ.

המפגינים מחוץ לבית ליד (צילום :מאור בכר)

תנועת הרכבות תימשך כסדרה, אבל בשל החשש מהסלמה, העבודות נדחו. האירוע השלישי על רקע המתיחות הוא בנמל אשדוד, לאחר שמשרד התחבורה הודיע על היערכות להעברת הפעילות לשם מנמל חיפה, במקרה של הסלמה. בענפי התחבורה והתעופה עוקבים מקרוב והאירועים יכתיבו את מה שיקרה בימים הקרובים.