על רקע רצף האירועים, בצמרת הצבא החליטו אמש להוציא לציבור הרחב ספין חדש. "פגיעה בביטחון המדינה, הפסקנו דיונים קריטיים על הזירה הצפונית", זעקו הכותרות שציטטו את התייחסות צה"ל לאירועים בבית ליד.

על אף המעצר השערורייתי של חיילי המילואים ב"שדה תימן", ובעיקר האופן שבו הוא התבצע, תוך הסתערות על הבסיס בפנים מכוסות של אנשי המשטרה הצבאית, פריצה לבסיס צבאי היא בהחלט מעשה שלא היה צריך לקרות. חברי כנסת, צודקים ככל שיהיו, אינם צריכים בשום מצב לפרוץ לתוך בסיס צבאי.

בסעודיה טוענים: התקיפה בלבנון נגד חיזבאללה תתבצע ב-3 שלבים
לא רק במנהרות, חמק רגע לפני שהלוחמים הגיעו: פרטים חדשים מהמרדף אחרי סינוואר

יחד עם זאת, האם קיים היגיון בריא כלשהו, שעל פיו היה מדובר אתמול ב"סכנה לביטחון המדינה?". איזה היגיון עומד מאחורי הטענה שנפסקו דיונים בנוגע לצפון שמופקר כבר תשעה חודשים, בשל האירועים בבית ליד, דרמטיים ככל שיהיו. 

לאורך שנותיו בפוליטיקה הישראלית, לראש הממשלה בנימין נתניהו ישנה שיטה אחת קבועה להסיר מעצמו אחריות ולהגביר את התמיכה בו. השיטה עצמה פועלת באופן פשוט מאוד – סימון גורמים מסוימים ככאלה שמסכנים את שלומינו וביטחוננו - הם מסכנים אותנו, אני נלחם בהם ולכן אתם חייבים לתמוך בי. בדרך כלל השיטה הזו מופנית מצד נתניהו כלפי "השמאל", לעיתים גם כלפי גורמים אחרים.   

עימותים ברחבת בית הדין בית ליד (צילום :מאור בכר)

בצמרת הצבא, ראו, למדו והפנימו. אותה צמרת, שברובה טרם לקחה אחריות אמיתית על הפקרת הדרום ביום הטבח הנורא, החליטה להפעיל את "שיטת נתניהו" על המפגינים. כך, מפגינים לא רחוק מנתניה הפכו לפתע ל"פגיעה בביטחון המדינה". בנוסף, אותם המפגינים הואשמו באופן עקיף יותר או פחות, ככאלה שמונעים דיונים על המצב בצפון. לרגע אחד, היה נראה כי טרם התפרצות הזעם אמש, הצפון היה מקום רגוע ושקט במהלך החודשים האחרונים, אך אז האמת חזרה להפציע. 

בנוסף, במה תרמה הגעתו של הרמטכ"ל הרצי הלוי למקום, מלבד התססה נוספת של המפגינים הזועמים? שחלקם אכן עברו על החוק כשפרצו לבסיס. הלוי, שעומד בראש המערכת שהפקירה את אזור העוטף בבוקר הטבח הנורא, ממשיך לדהור קדימה בלי להסתכל לצדדים. לאחר מינוי ראש אמ"ן שחלקו במחדל טרם נבדק עד תום, ומספר מינויים לא דחופים שנעשו על ידו למרות הכל, הגיע הזמן שיחד עם נתניהו, ראש המטה הכללי יפנה את כסאו.