מי שהגה ותכנן את הפעולה בבירות חייב לקבל צל"ש. ישראל חיסלה אתמול (שלישי) את פואד שוכר, בכיר חיזבאללה, אך התועלת מהפעולה היא הרבה מעבר לחיסול הממוקד הזה. לכאורה הוא חוסל "משום שהוא אחראי לשיגור הרקטה שקטלה את חייהם של תריסר הילדים במג'דל שמס". אלא שלמעשה הייתה כאן חשיבה אסטרטגית נכונה, תכנון חכם ומדוקדק שספק אם כל מכוני המחקר ומומחי המזרח התיכון לקחו בחשבון. 

מדובר בהישג מושלם. מדוע? ראשית, היה כאן איזון בין הרתעה יעילה לבין אי פגיעה בבלתי מעורבים. שנית, היה זה חיסול ממוקד בתוך הבירה הלבנונית ביירות, בלב ליבו של מרכז חיזבאללה בדאחיה, ושוב, על פי מידע מודיעיני מדויק שהתחבר להימצאות המחוסל ביעד. שלישית, ישראל "עשתה בית ספר" לארצות הברית. אם ישראל לא הייתה תוקפת בביירות ולא יעד כפואד שוכר, היא הייתה נתפסת כחוששת מממשל ביידן להסלים את המצב. 

זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)
זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)

אבל ישראל חיסלה לא סתם מנהיג בארגון חיזבאללה כמו עימאד מורניה שהיה "קצין אג"ם" של הטרור, אלא רב מחבלים שהיה גורם מרכזי בתכנון הריגת מאות אמריקאים. או בלשון משרד המשפטים האמריקאי, ששם על ראשו כמה מיליוני דולרים: "פואד שכר מילא תפקיד מרכזי בהפצצת מגורי חיל הנחתים האמריקאי ב-23 באוקטובר 1983 בביירות, שהרג 241 אנשי צבא אמריקאים ופצע 128 אחרים".

נסראללה ממשיך להתרברב, אך חולשתו נחשפה פעם נוספת
בזמן שבביירות קוראים לנקמה: במרכז הארץ פותחים את המקלטים

ישראל יודעת שהממשל האמריקאי עושה הכול להימנע מהסלמה נוספת בסכסוך הישראלי-לבנוני אבל על ידי חיסול אויב עיקרי ומרכזי של ארצות הברית - מי יעז עתה בממשל ביידן לבקר את ישראל? זאת ועוד, מה שעשתה ישראל בביירות יוצר עתה לחץ פוליטי כבד על הנשיא ביידן ועל המועמדת לנשיאות קמלה האריס, לתמוך בישראל אם חיזבאללה יסלים כעת את הסכסוך. 

מנוף לחצים ישראלי. קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
מנוף לחצים ישראלי. קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

האריס שהתבטאה בקשיחות כלפי נתניהו ("סיימו את העימות בעזה") תימצא כעת בעמדה בה עליה לבחור בין לבקר את ישראל על חיסול אחד מיצרני הטרור הגדולים נגד אמריקה שיעמיד אותה גם כ"חלשה נגד טרור" במאבק מול טראמפ, לבין להציע תמיכה בישראל, מה שכנראה יהיה לה קשה לעשות. ולבסוף, הפעולה בדאחיה כמו גם הפעולה בנמל חודידה מצביעות על נחישות ההרתעה הישראלית כלפי איראן. עכשיו טהראן תבין את הסיטואציה לאשורה. בתור נסראללה הייתי מפנים גם את המרכיב הזה בפולטיקה המזרח תיכונית קודם שישגר טיל אחד.

אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד מזרחן ומרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, מומחה לטרור וללבנון, לשעבר מושל העיר צור