חיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר, הידוע בכינויו חאג' מחסן בתקיפה הלילית בביירות מהווה מכה קשה לארגון חיזבאללה. בכירותו של שוכר וניסיונו המבצעי הרב הם כאלו שמיצבו אותו גבוה גבוה בצמרת הארגון, ולנסראללה יהיה קשה מאוד למצוא לו מחליף ראוי. ישראל לא יכלה להבליג את רצח הילדים במג'דל שמס, והחיסול של שוכר מעיד על החומרה של אירוע זה בראי ההנהגה הישראלית.

חיזבאללה יתקשה מאוד להבליג את חיסולו של שוכר, שהתרחש בקודש הקודשים של הארגון - רובע הדאחיה בביירות. לאור זאת, סביר מאוד שהארגון יראה את האירוע הזה כחריגה משמעותית מכללי המשחק שנקבעו בין הארגון לישראל מאז שמונה באוקטובר, כאשר הארגון החליט לפתוח במערכה מוגבלת כנגד ישראל כדי למנוע ממנה לחסל את חמאס.

חאג׳ מוחסן (צילום: רשתות ערביות)
חאג׳ מוחסן (צילום: רשתות ערביות)

הכדור נמצא במגרש של ארגון הטרור הלבנוני. אמנם, ספק רב אם גם האירוע הנוכחי משנה את דעתו ביחס לחוסר רצונו במערכה רחבה מול ישראל, אך מנגד חיזבאללה נוהג "לקדש" את משוואת ההרתעה מול ישראל וההיסטוריה של הארגון הוכיחה כי הוא מוכן אף להסתכן במלחמה כדי לשמרה. 

"יד ימינו של נסראללה": רמטכ"ל חיזבאללה חוסל בתקיפה ממוקדת בביירות
בזמן שבביירות קוראים לנקמה: במרכז הארץ פותחים את המקלטים

לאור זאת, סביר שהתגובה של הארגון תהיה שונה מאוד מכל מה שראינו מאז שמונה באוקטובר. בין אם מדובר בכמות, בטווח או בגיוון היכולות -  לחיזבאללה יש מספיק כלים לאתגר משמעותית את מדינת ישראל. המבחן הגדול עוד לפנינו, ונותר רק לקוות שמערכות ההגנה הישראליות יבלמו את החלק הארי של התגובה באופן שיאפשר לישראל להגיב תגובה מדודה שתחזיר את העימות לכללי המשחק הקודמים. 

יחד עם זאת צריך לזכור כי חשוב ככל שיהיה החיסול של שוכר (ובוודאי לעתיד בהקשרי בניין הכוח של חיזבאללה) ספק רב מאוד אם האירוע הזה יוביל את חיזבאללה להפסקת הירי בצפון. עלינו לקחת בחשבון כי גם אם האירוע הנוכחי לא יגלוש למערכה רחבה, נחזור למצב שבו חיזבאללה ממשיך לתקוף את כוחותינו כל עוד לא הושגה הפסקת אש בעזה. סביר מאוד שגם החיסול הזה לא ישנה את דעת הארגון באשר לחשיבות שימור הקשר הגורדי בינו לבין ארגון חמאס בעזה. 

בשורה התחתונה, החיסול של שוכר מקרב את ישראל וחיזבאללה להסלמה חמורה שעלולה להסלים למערכה רחבה. הרבה תלוי באופי התגובה של הארגון (טווח, יעדים צבאיים אל מול אזרחיים, מידת הנזק ומידת האפקטיביות של מערכות ההגנה הישראליות) ובעיקר בתגובה הישראלית לתגובת חיזבאללה. כך או כך, עלינו לצפות לתגובה שונה בתכלית מצד הארגון. 

אנחנו רק בתחילת האירוע. ימים מתוחים לפנינו.