סביר להניח כי החיסול של אסמאעיל הנייה, שהגיע לטהראן להשבעתו של הנשיא מסעוד פזשכיאן, היכה בתדהמה של ההנהגה האיראנית. האירוע מציג את המשטר באיראן באור בעייתי ביותר ופוגע בצורה קשה במי שנתפסת כמנהיגת ציר ההתנגדות.

"הידיד" הוותיק של ישראל חוזר? זה המחליף המסתמן של אסמעיל הנייה

איראן הלכה למעשה נכשלה בהגנה על הנייה, שהתארח בבית הארחה של משמרות המהפכה בטהראן וכעת עליה לחשב את צעדיה. אינדיקציה לחומרת האירוע בראי ההנהגה האיראנית היא העובדה שבאופן מאוד ייחודי, המועצה העליונה לבטחון לאומי בראשות הנשיא החדש, פזשכיאן, הגיעה לביתו של מנהיג איראן כדי לדון באפשרויות התגובה של איראן.

ההצהרות של בכירי משמרות המהפכה ושל מנהיג איראן עצמו באשר לתגובה הקשה, מלמדות כי איראן לוקחת את חיסולו של הניה כפגיעה בה ולכן בראייתה אירוע זה מחייב תגובה אל מול ישראל אותה היא תופסת כאחראית לאירוע.

להזכיר, כי רק לפני שלושה חודשים איראן הגיבה בצורה חסרת תקדים לעבר ישראל בעקבות חיסולו של חסן מהדווי וירתה מעל 100 טילים לעבר ישראל (ביחד עם עשרות כטב"מים וטילי שיוט). עובדה זו כלולה ל"כלוא את איראן" במחויבותה לתגובה חמורה, שכן למרות שמהדווי הוא בוודאי לא ברמתו של הנייה בראי ההנהגה האיראנית, הרף שהוצב על ידי איראן בתגובה הקודמת עלול לחייב אותה לתגובה משמעותית.

ראוי לציין, כי בשונה מחיסול מהדווי, סביר שגם חיזבאללה מתכוון להגיב לחיסולו של חאג' מוחסן ולכן, האירועים הללו מייצרים התלכדות צירית שמחייבת ככל הנראה תיאום בין טהראן לביירות, באשר לתגובה שעלולה לאתגר מאוד את ישראל.

אחת הבעיות הגדולות של איראן נוגעת לחוסר יכולת הגיוון באיראן, באשר להתמודדות עם אירועים ביטחוניים מסוג זה. איראן בנתה את עצמה במשך שנים כמדינת טילים (וכטב"מים) ולכן, לרוב יכולת התגובה שלה נשענת על יכולות אלו. בהנחה שאיראן תבקש להגיב, אזי סביר שהתגובה תגיע באמצעות יכולות אלו.

כך או כך, ההצהרות של בכירי המשטר באיראן ביחס לצורך בתגובה, תחושת המסוגלות האיראנית לאחר ה-14 באפריל, וההישענות על טילים וכטב"מים - עלולים להוביל לתגובה איראנית נוספת, שדומה במאפייניה ל-14 באפריל, זאת לאור ההבנה שעל פגיעה באיראן ההנהגה האיראנית תבקש להגיב בכוחות עצמה. השילוב של תגובה אפשרית איראנית ושל חיזבאללה מקרב אותנו לעימות אזורי.

הכותב הוא חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, ששירת 25 שנה במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר המובילות באמ"ן ובנספחות אמ"ן בשגרירות ישראל בוושינגטון