מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הצהיר אתמול (שלישי) בנאום, כי "הציר לא יכול לאפשר לחמאס להפסיד ברצועה בשום תרחיש". משמעות הצהרה זו - ללא הפסקת אש בין ישראל לחמאס הסבירות למערכה איזורית גבוהה מאין פעם.

נראה כי נסראללה שהוא כי לא רק שישראל לא יכולה להגן על עצמה בכוחות עצמה אלא גם נוצרה משוואה מאוזנת בין המחיר שהציר משלם לבין המחיר שישראל משלמת בעימות ביניהם.

האיראנים בהלם: המתנקשים בהנייה - מיחידת העילית של משמרות המהפכה

חאפז אל-אסד, נשיא סוריה המנוח, ניסה להשיג בימי כהונתו "איזון אסטרטגי" מול ישראל. הנשק הכימי שסוריה ייצרה וטילי קרקע-קרקע היוו רכיבים מרכזיים מרצון זה.  נדמה כי חשיבה זו מובילה את נסראללה להבנה שנכון להשתמש באותו איזון אסטרטגי כדי לוודא שישראל לא תוכל להכניע את "ההתנגדות הפלסטינית".

בדומה לחשיבה של ארצות הברית ביחס לוייטנאם בימי המלחמה הקרה, בראי נסראללה – אם חמאס יפסיד ברצועה אזי זו רק שאלה של זמן עד שכל העולם הערבי יהיה בסכנה מישראל בשל "מדיניותה הקיצונית". לאור זאת אין ביכולתו של הציר, ובוודאי נסראללה לעצור את המערכה בצפון בעת הנוכחית ונכון להשתמש בכוח הצירי כדי לכפות הפסקת אש על ישראל.

זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)
זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)

תפיסה זו הינה מסוכנת ביותר שכן משמעותה אחת – לא ניתן לערער את הקשר הגורדי שחיזבאללה יצר ב-8 לאוקטובר עם חמאס. הארגון יהיה מוכן להמשיך בעימות מול ישראל עד שזו תסכים להסכם הפסקת אש ברצועה, שהלכה למעשה יציל את חמאס. גם אם ישראל תשנה את דפוס פעולותיה, כל עוד לא תהיה הפסקת אש בעזה, האש בצפון תמשך.

לאור זאת נסראללה מציב לישראל שתי ברירות: הפסקת אש בעזה שתאפשר לחמאס לשרוד צבאית ופוליטית או המשך המערכה בצפון שלא רק שלא תאפשר לאזרחים הישראלים לחזור לבתיהם, אלא סביר מאוד שתוביל למערכה רחבה בצפון לאור עליית המדרגה של תגובות חיזבאללה בחודשים האחרונים, הכוללת את הרחבת טווח הירי של הארגון בצפונה של ישראל.

זאת כמובן אם הצדדים לא יגיעו למערכה ביניהם בעקבות תגובת הארגון לחיסולו של פואד שכר אשר ברור שתהיה שונה בתכלית מכל פעילות שחיזבאללה עשה עד כה מול ישראל- הן בהיקף, הן בטווח ואולי אפילו בסוג החימוש. 

נסראללה שב והתחייב לתגובה מסוג זה ולכן כדי לשמר את הרתעת הארגון ולאור הצורך לשים לישראל קו אדום בראייתו בכל הנוגע לפגיעה בבכירי הארגון במיוחד "בלב פועם" של חיזבאללה- שכונת הדאחייה בבירות, תגובה קשה תגיע ללא כל קשר ללחץ שמופעל על הארגון פנימית בתוך לבנון או חיצונית מצד מדינות שונות.

בשורה התחתונה, הצדדים נמצאים על סיפה של הסלמה רבתי אבל גם אם זו תמנע, ברור שללא הפסקת אש ברצועה אין לחיזבאללה שום כוונה לעצור את הירי בצפון ללא כל קשר למה תעשה ישראל, ועובדה זו מבטיחה הסלמה כמעט בכל תרחיש שהוא. 

הלווייתו של רמטכ''ל חיזבאללה בביירות, פואד שוכר (צילום: רויטרס)
הלווייתו של רמטכ''ל חיזבאללה בביירות, פואד שוכר (צילום: רויטרס)

נסראללה בטוח שלא רק שישראל לא מעוניינת במלחמה אלא שיכולות הארגון הן כאלו שישראל תחשוב פעמיים בהקשרי הרחבת המערכה ואם זו תכפה עליהם - הציר יוכל לישראל.

גם לאחר נאום נסראללה, ספק רב מאוד אם הארגון רוצה מלחמה רחבה עם ישראל. אבל, הוא מוכן להסתכן במלחמה שכזו כדי למנוע מישראל להשיג מטרת העל שהיא השמדת חמאס. בראי הארגון בלי חמאס ברצועה ובגדה זו רק שאלה של זמן עד שישראל תרחיב את השתלטותה על המזרח התיכון, ולכן אין ברירה אלא להציב לה גבול, יהיה המחיר אשר יהיה, וחולשתה של ישראל.

הכותב הוא חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי. שירת 25 שנה במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר המובילות באמ"ן ובנספחות אמ"ן בשגרירות ישראל בוושינגטון