חקירת חיילי המילואים החשודים בהתעללות מינית חמורה במחבל נוח'בה במחנה שדה תימן היא נדרשת וחשובה, אבל גם משנאמרו מילים אלו, חובה עלינו לזכור שמדובר בחיילים גיבורים, אלה שחרפו ועדיין מחרפים את נפשם בהגנה על המדינה. אמנם בבדיקות שבוצעו באותו מחבל נוח'בה בבית החולים התגלתה פגיעה מינית פיזית, אבל יש להמתין לחקירת המשטרה - ואם בוצעה עבירה פלילית, ברור שיש להעמיד את האשמים לדין.

יתכבדו ויסבירו לנו מקבלי ההחלטות איך למען השם מגיעים באור יום שוטרי המשטרה הצבאית, רעולי פנים, לבסיס בו מרוכזים בני עוולה, רוצחים ואנסים, ועוצרים את חיילי המילואים תוך שימוש באזיקים לעין המצלמות? מדוע על חקירה כזו לא מוטלת צנזורה? החשש שהושמע מפני שיבוש הליכים אלמלא נעצרו, הוא רק תירוץ ותו לא. אני מניח שמי שקיבל את ההחלטה מבין היום שמספיק היה לצותת לחשודים לפני המעצר ולדעת אם יש, או אין, שיבושי חקירה. זו הייתה אמורה להיות הדרך הנכונה, מבלי לבזות את לוחמי צה"ל.

דיון בפרשת שדה תימן: התובע קבע - המחבל שטוען להתעללות אינו מ"פ בחמאס | כל הפרטים
לוחם שנעצר בפרשת שדה תימן: "אנחנו לא אנסים, אנחנו חיילי צה"ל"

כך גם במקרה נוסף שבו חייל צה"ל שהתביעה הצבאית הגישה נגדו כתב אישום בגין מספר עבירות שלהתעללות והתנהגות שאינה הולמת. פרסום שמו ותמונתו היו מיותרים, כי הם רק סיכנו את חייו של אותו חייל. על חקירות רגישות כאלה היה צריך להטיל צו איסור פרסום - על גם על שמו של החייל וגם על עצם קיום החקירה.

מזמינים תלונות כוזבות

בראיון שקיימתי עם סגן מנהל המחלקה לחקירות שוטרים לשעבר, חבר הכנסת משה סעדה מהליכוד בתכנית "הנבחרים" ברדיוס 100fm, הוא הסביר: "מעולם לא שלחנו רעולי פנים, כי דווקא זה משבש את החקירה". הוא גם סיפר שהתקשר אליו איש שהיה אחראי על חקירות של מחבלי נוחב'ה, ואמר שהיה המום כשהסתבר לו שצה"ל מתקשר למחבלים שהשתחררו ממעצר בישראל ובודק איתם האם בוצעה בהם התעללות פיזית.

"ישראל שולחת חיילי צה"ל למחבלים ושואלת איך הייתה החקירה", אמר סעדה בראיון, "וזה מזמין תלונות כוזבות נגד אנשים שמסתכנים וחוקרים את המחבלים האלה. פה צה"ל, בעיצומה של מלחמה, מזמין תלונות נגד אנשי שירות ונגד לוחמים – וזה נעשה באישור ובסמכות. השבוע, בדיון וועדת החוץ והביטחון, התובע הצבאי הראשי אישר שהדבר הזה נעשה".

ואכן, התובע הראשי בפרקליטות הצבאית הודה שהיו שיחות יזומות כאלה עם מחבלים. האם משתמע מכך שמדובר בעודף מוטיבציה בנושא כה רגיש? יש לזכור ולהזכיר שמדובר במחבלים מתועבים, וכל מי שעסק בחקירת פושעים יכול לספר לכם ששקרים הם לחם חוקם והם פיתחו את זה לרמת אומנות.

על רקע מעצר הלוחמים בשדה תימן לאחר החלטת הפצ"רית, האלופה יפעת תומר־ירושלמי, והמשטרה הצבאית, התכנסה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לדיון חסוי ודחוף בנושא. ראש המטה של ראש אכ"א טען בדיון, כי "ראש אכ"א, האלוף יניב עשור, סבור שדרך המעצר באמצעות פשיטה של רעולי פנים לעצור את הלוחמים בשדה תימן הייתה שגויה".

עו"ד אפרים דמרי, המייצג את החשוד המרכזי בשדה תימן ששוחרר כבר ממעצרו, אמר לאחר מכן: "המתלונן הוא מ"פ חמאס בשג'אעייה שמאשים את הלוחמים שלנו בהתעללות. הוא נתן למחבלים הוראות איך לאנוס ולשרוף תינוקות, ומי שלא ידע - הוא לימד אותו מה עושים. הוא אחד ממחבלים הנוח'בה עם הכי הרבה דם על הידיים. הם מייחסים ללוחמים מעשה סדום בצוותא. אבל אי אפשר לאנוס שם ואי אפשר לבצע מעשים מגונים, שהרי שדה תימן מצולם 24/7. אי אפשר לבצע מעשים לא חוקיים תחת מצלמות. התלונות הן עלילות דם. מדובר בהזיה".

עו"ד עדי קידר, המייצג חלק מהעצורים מטעם עמותת חוננו, הסביר יפה בראיון שהעניק לאתר "מקור ראשון": "ברור שהיה ניסיון להראות לבית הדין בהאג כמה אנחנו צדיקים". הוא גם ציין כאינדיקציה לכך את הקמת "הפרקליטות לעניינים מבצעיים", שזו יחידה מיוחדת בפרקליטות הצבאית שכל תפקידה הוא עיסוק בחקירות ובהעמדה לדין בנושאים שקשורים לדיני לחימה.

"בעצם הקמת היחידה הזו, מין 'יחידה מיוחדת' שהוקמה כביכול כדי לעסוק בהשקה שבין אירועים מבצעיים לאירועים פליליים, רואים שכל הייעוד שלה הוא כלפי חוץ, כלפי האג", סיכם עו"ד קידר. "הכול בא לשרת את המטרה של להראות לעולם שבתוך המלחמה הזאת אנחנו חוקרים את עצמנו".

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל

[email protected]