ההחלטות שמתקבלות בבתי משפט השלום והמחוזי, שמשחררות לחופשי שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) שנתפסו בתום מרדפים ממושכים ומאומצים, ראויות לגינוי. אנו נמצאים בעת רגישה ונפיצה, וטוב יעשו השופטים אם ישקללו במסגרת החלטותיהם גם את סוגיית הסכנה שטמונה מאחורי כל אלה שנכנסים לישראל ללא אישור, גם אם זה "רק" למטרות עבודה, כאשר בפועל אותו שב"ח עשוי למצוא עצמו יום אחד מעורב בפיגוע נגד מטרות ישראליות. הנסיבות תהיינה כאלה שדמם של הנפגעים יהיה מרוח גם על אותה החלטה אומללה של בית המשפט לשחרר את השב"ח לחופשי בערבויות כספיות מגוחכות וללא תנאים ראויים.

בנייה מחדש: מדינת ישראל זקוקה להדחה מידית של נתניהו | ממי פאר
לא טילים ולא חיסולים: זה מה שבאמת גורם לממשל האיראני לחרדה | נאיל זועבי

פעמים רבות מוצאים עצמם הרשויות, המשטרה וכוחות הביטחון, בעין הביקורת בעקבות המראות של פלסטינים חודרים לישראל דרך פרצות בגדר, טיפוס מעל החומה או בדפנות כפולות ברכבים. המראות מקוממים, ולא בכדי. רק לאחרונה הצליח שב"ח לרצוח שני אנשים בחולון. לפני כן הצליח אחר לרצוח באכזריות לוחם שב"ס וישנם עוד ועוד מקרים.

החל מאותה שבת שחורה, ב־7 באוקטובר, המשטרה הציבה לעצמה את הטיפול בתופעת השב"חים כאחד היעדים המרכזיים. היא פועלת בחומרה נגדם, נגד המסיעים שלהם ואלו שמלינים אותם בבתיהם ללא היתרים.

אבל במקביל ולצערנו הרב, אנחנו רואים את בתי המשפט כאמור מקילים עם השב"חים ולמעשה מקשים את החיים על כוחות הביטחון. אתמול בבית משפט השלום בתל אביב החליטה השופטת חן מאירוביץ לשחרר ממעצר ארבעה שב"חים שהועסקו במאפייה ללא היתר. אחד מהם אף ניסה להימלט מידי המשטרה.

השופטת נענתה לטענת באי כוחם של החשודים, שלפיה בחלק מהמקרים המשטרה מחזירה את השב"חים למחסום ומשחררת אותם בעצמה, ומשכך אין מקום לבצע את מעצרם. המשטרה מנגד טענה כי ישנה כוונה להגיש נגדם כתבי אישום. השופטת לא השתכנעה והחליטה לשחרר את הארבעה בערבויות של 5,000 שקל והסתמכה בין היתר על הטיעון כי אין לחלקם עבר בנוגע לכניסה בלתי חוקית לשטחי ישראל.

"למרות שהביקורת מופנית תמיד כלפינו, ישנם מקרים רבים שבהם אנחנו עוצרים שב"חים ובית המשפט משחרר אותם בתנאים מגוחכים", אומרים גורמים בכירים במשטרה, "חלקם מאותם שב"חים בורחים ואחרי שנה מתגלים שוב בפשיטה אחרת, במקום אחר בארץ".