כאילו חסר על מה לריב ואין מספיק מתחים חברתיים, השרה מירי רגב מסרבת להבין שמה שהיה לא יכול להמשיך, וששום מופע טלוויזיוני מרגש לא יכול לרפא לב שבור של עם שלם.

מדינת ישראל שרויה בטראומה מתמשכת כמעט 11 חודשים. "המלחמה" אותה רוצה הממשלה לציין ולהנציח לא נגמרה, והניסיון המזויף להפיק אירוע זיכרון לאותו יום שחור של השבעה באוקטובר - כאילו זה מה שהחברה הישראלית צריכה - מראה את הניתוק בין הדרגים הבכירים לשטח.

לפני ששרת התחבורה הופכת למפיקת אירועים, שתחלץ אותנו קודם מהפקק הגדול
פניה של האלימות: קומץ הפורעים ביהודה ושומרון לא מייצג את החלוצים הקדושים

הייתי במסיבת העיתונאים של רגב. הקשבתי טוב מאוד לדברים שלה ושל הגורמים המקצועיים שנתנו הסברים מעמיקים למה זה יהיה טקס מיוחד, שונה ומכבד. כאשר במאי הטקס, רן צחור, איש המקצוע שאמון על ההפקה הטלוויזיונית, דיבר על כך שגם הוא איבד קרוב משפחה במלחמה, אי אפשר לא להתרגש. הוא הבטיח שהטקס יהיה של המדינה ושהוא לא בא לשרת את הממשלה ולא "שופר של אף אחד". האמנתי לו.

למעשה אין ספק שהכוונות טובות. של כולם, כן, גם של מירי רגב. היא לא מחפשת "קרדיט" או תשומת לב וברור לי שהיא לוקחת את המשימה הזו בשני ידיים ורוצה להפיק אירוע מכובד. רגב צדקה כשהיא טענה שכבר מעל עשור היא מפיקה טקסים ממלכתיים, ובאמת הם כמעט תמיד בטוב טעם, מרגשים ומגוונים.

אבל זו לא הבעיה הפעם. כי בין שלל ההסברים של רגב לא היה סיבה אחת טובה באמת למה צריך אירוע טלוויזיוני מיוחד, ומה מצדיק השקעה של 6 מיליון שקלים לציין שנה ליום הנורא בתולדות המדינה.

את שאר מלחמות ישראל מציינים בטקסים ממלכתיים בהר הרצל. יש נוהג קבוע כבר עשרות שנים, אבל הממשלה הנוכחית - זו שכיהנה בעת המחדל הנורא והטבח המזוויע - החליטה שזה הזמן להפקה הזו.

לפי סקר 'מעריב', 45% מהישראלים מתנגדים לאירוע הממלכתי שהממשלה מפיקה, לעומת 38% שבעדם. לכאורה לא הבדל גדול, אבל כשבוחנים את זה לפי תומכי קואליציה ואופוזיציה הפער מבהיל. 74% ממצביעי הקואליציה תומכים בקיום טקסים כאלה, לעומת 72% ממצביעי האופוזיציה שמתנגדים להם. זה שלעצמו צריך להוות נורת אזהרה ענקית בפני הממשלה, שחייבת להתייחס לסוגיה הזו בכובד ראש וברגישות שיא. אי אפשר לפטור את טענות מתנגדי הטקס רק "כרעשי רקע", כפי שאמרה השרה הממונה, או להתייחס לכך רק כביקורת רגילה.

השבעה באוקטובר וכל התייחסות לזיכרון וההנצחה שלו יישאר לנצח פצע כואב בחברה הישראלית, ולא זו הדרך לכבד את הנופלים. רגב לא הצליחה לשכנע שזו הדרך הנכונה, ובמקום לקחת צעד לאחור להבין את המציאות, היא ושאר הממשלה מעדיפים לדהור לעוד פילוג ומחלוקת.