העיסוק בציר פילדלפי הזכיר לי נשכחות. הזמן הוא חודש מאי בשנת 2004, עת שימשתי כיועצו של שמעון פרס, ראש האופוזיציה דאז, וכבר אז היה ויכוח גדול סביב ציר פילדלפי. לבעלי הזיכרון הקצר אזכיר רק זאת: פילדלפי שלפני ההתנתקות היה ציר מוות. בחלק מהמקומות, רוחב השטח בו שלטנו היה עשרות מטרים בין בתי רפיח לגבול, מה שהפך את החיילים שהחזיקו את הציר לברווזים במטווח.

בכל הדיונים המוקדמים על הצורך לצאת מעזה בתקופה שלפני יישום ההתנתקות, הופיעה בעיני המתדיינים תמיד אותה התמונה שכונתה באכזריות לשונית "תמונת השפכטלים" - ובה נראו חיילים כורעים על ברכיהם מחפשים ואוספים לשקיות ניילון את שרידי חבריהם שנהרגו בפיצוץ נגמ"שים על יושביהם בתנועתם על הציר, אירוע שהפך לטראומה לאומית. אני זוכר שהניסיון האחרון לטפל בציר ברצינות היה במבצע קשת בענן ב־2004, שהופסק מבלי להשיג את מטרותיו, ומבלי שאובטח במסגרתו הציר.

יש הטוענים כי התנאים בשטח השתנו. בתים סמוכים לציר שוטחו, וקשה מאוד לבצע תקיפה מקרוב של הסיורים הישראליים על הציר. לטוענים כך רק אציין כי גם כלי הנשק שבידי חמאס השתדרגו והשתפרו, והמרחק ממקומות מחבוא לציר כבר אינו בעל משמעות הרסנית כבעבר. אותם כלי משחית השתפרו, במידה רבה, במימון אותן מזוודות מזומנים שממשלת ישראל בראשות נתניהו אפשרה לשליחים מקטאר להעביר לראשי הנחש של חמאס בדמות מוחמד דף (זכר טרוריסט לקללה) ויחיא סנוואר (גם יומו יגיע). ההברחות של נשק ותחמושת מסיני לרצועה שגשגו, הן משום שיתוף פעולה של חיילים מצרים והן כי ממשלת ישראל החליטה שלא למנוע זאת בכוח.

שליטה צה"לית על פילדלפי לא תעצור הברחת נשק לרצועה דרך מנהרות שחובה על ישראל למנוע כרייתן כבר בראשית הדרך. פטרולים של נמ"רים על הציר יהפכו במשך הזמן לברווזים במטווח, ומחזות הזוועה של איסוף שרידי גופות של לוחמים יחזרו, לצערי, על עצמן. ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, שהבין משהו בביטחון (לא פחות מראש הממשלה הנוכחי), הכריע במהלך הדיונים על ביצוע ההתנתקות והורה על פינוי כוחות צה"ל מציר המוות.

כאשר ההכרעה העומדת לדיון בימים אלו היא בין השארת צה"ל בציר המוות (פילדלפי) ובין שחרור אזרחים חטופים בחיים, נראה לי שההחלטה ברורה. בהברחות נשק יש לטפל בדרכים יצירתיות וחכמות שימנעו זליגה של נשק מתקדם לרצועה. אגב, אם ראש הממשלה יחליט לשנות דעתו ולעצור העברת מזוודות כסף לחמאס, תהיה לכך תרומה אדירה למניעת התחמשות חמאס בנשק מודרני.