לפי מספר מקורות, במיוחד אמריקאיים, הצלחת המשא-ומתן בין ישראל לחמאס בנושא שחרור החטופות והחטופים, שתכלול סיום הלחימה בעזה ופנויה ע"י כוחות צה"ל, תשכנע את הנהגת טהרן להתאפק מביצוע התקפה רבתי נגד ישראל כנקמה על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן לפני כמה שבועות. 

סיכויי העסקה לשחרור החטופים, לדעתי, נמוכים מאד. למה שיחיא סינוואר ירצה בכך, כאשר מלכתחילה היה מעוניין בהתערבות ישירה של טהרן בלחימה לאחר 7 באוקטובר, ועוד הביע את כעסו על העמדה האיראנית?

בן משפחת נתניהו נגד רה"מ: "הרגע בו הבנתי שגם אני נפלתי בפח"
בוועידה הדמוקרטית האריס הוכיחה - גם אם הוא יזכה, עידן הטראמפיזם נגמר

ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר סיכל בעבר כמה ניסיונות עסקה. ומה הוא עשה בעת המו"מ הרגיש של השבועות האחרונים? אפשר את ביקור השר לביטחון לאומי בן גביר על הר הבית, שהצהיר ש"המדיניות שלנו היא לאפשר תפילה." לדברי יצחק וסרלאוף, השר לפיתוח הגליל, הביקור תואם עם לשכת ראש הממשלה.

בעת ביקורו בארץ השבוע, הצהיר שר החוץ האמריקאי אנטוני בלינקן ש"מה שהכי חשוב כעת זה שכולם ימנעו מנקיטת פעולות שיביאו להסלמה ויגרמו לאלימות נוספת".

איך בדיוק יתייחס סינוואר לביקור בן גביר בהר הבית, כאשר במאי 2021 הוא פתח במלחמה בגלל פעילות המשטרה נגד מהומות בהר הבית ובשכונת שייח' ג'ראח, מה שהוביל למבצע "שומר חומות"? איך טהרן, שמצהירה על מלחמתה נגד ישראל בגלל כיבוש אל-קודס והמקומות הקדושים לאיסלאם, תראה את הפרובוקציה האחרונה מצד ישראל?

בן גביר עולה להר הבית (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בן גביר עולה להר הבית (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בפגישה שקיים עם ראש הממשלה נתניהו, בלינקן אישר שישראל מקבלת את הצעת הגישור האמריקאית. כמה שעות לאחר מכן נתניהו אמר למשפחות שכולות שתומכות בו "שלא בטוח שתהיה עסקה ושלא נצא מציר פילדלפי".

לצערי, גם האסטרטגיה של צה"ל ביהודה ושומרון, שאמורה להפחית את התפשטות הטרור בגדה, מובילה בעיניים סגורות לאינתיפאדה שלישית. השימוש במטוסי חיל האוויר ובכטב"מים בג'נין, טול כרם, שכם, הופך את צפון השומרון לעזה שנייה, סימלית ומעשית. מעצרים של אלפי פלסטינים (וגם חיסולם של מאות רבות של מחבלים), כשאין אפילו מקום בבתי הסוהר, מגדיל אקספוננציאלית את מעגל אלה שמוכנים להצטרף למעגל הטרור, תופעה הידועה במקומות אחרים כדוקטרינת הספירלה.

המשך ההתיישבות הפרועה והאלימה בגדה, כאשר במקביל אין ניסיון לרתום רשות פלסטינית "רפורמית" לפיתרון בעזה, לא משאיר לפלסטינים שום אופק מדיני. לאור תמונה קודרת זו, האם המשטר האירני יחליט בסופו של דבר על מהלך כוחני משמעותי נגד ישראל שיוביל למלחמה אזורית?

השיקול המרכזי, לדעתי, שינחה את החלטת מנהיגי איראן, הוא האיום הישיר במקרה של מלחמה אזורית על תשתית מתקני הגרעין ומאגרי ומתקני הנפט והגז הפגיעים מאד (ראה הפצצת נמל חודיידה בתימן ע" ישראל). הארמדה הימית האמריקאית נמצאת באזור, בים התיכון, בים האדום ובמפרץ הפרסי. היא נועדה להרתיע את איראן ולא להתקפה יזומה.

חודשיים לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר, האם טהרן תסתכן ותאתגר את הנשיא ביידן לפני סוף הקריירה הפוליטית שלו וגם למנוע אולי הצלחה של קמלה האריס והדמוקרטים בבחירות?

קמלה האריס באירוע קמפיין הבחירות לנשיאות (צילום: רויטרס)
קמלה האריס באירוע קמפיין הבחירות לנשיאות (צילום: רויטרס)

אם כך, הדבר יוביל לניצחון טראמפ והפיכתו לנשיא אמריקאי שצריך להתמודד מייד עם השבעתו עם האתגר האיראני והשלכותיו הגלובליות. בינתיים נראה שהאיראנים מאד חוששים מתרחיש זה ומתקדים חיסולו של הגנרל קאסם סוליימני בהוראת הנשיא טראמפ. 

מעניין לציין ש ה-FBI אישר כי הוא פתח בחקירת חשד לניסיונות פריצה של איראן שכוונו לקמפיין לנשיאות של דונלד טראמפ, וגם האריס. בסביבת טראמפ טענו כי הפריצה קשורה לכך שכתבים קיבלו עותקים של מסמך פנימי הקשור לג'יי די ואנס, מועמדו לתפקיד סגן הנשיא, במטרה לחבל בקמפיין הרפובליקני. 

כלל לא בטוח שהמשטר האירני ייקח את הסיכונים לעיל, בעיקר האתגר האמריקאי, כדי לנקום את מותו של מנהיג פלסטיני בשטחם בנסיבות מעורפלות ומביכות. ועדיין נשאלת השאלה האם ואיך חיזבאללה תנקום את מותו של "רמטכ"ל" הארגון פואד שכר.

גורמי ביטחון ישראלים מודאגים מאד מתגובה קשה של חיזבאללה נגד יעדים אסטרטגיים צבאיים, ובמיוחד אזרחיים, בשטחנו. ההסלמה בשבועות האחרונים במלחמת ההתשה וההצלחות של הארגון, בעיקר בהפעלה מאסיבית של כטב"מים, שאין לישראל עליה תשובה מלאה או יעילה, אכן מעלה חששות רציניים.

אבל בסופו של דבר, חיזבאללה והארסנל הטילי והכטב"מי העצום של הארגון, נבנו ע"י טהרן כדי לשרת את המטרות האסטרטגיות העליונות של המשטר. לכן, בשלב זה של העימות, נראה לי שהמנהיג העליון אייתוללה ח'מנאי יעדיף את אינטרס המשטר ולא יסתכן במהלך שיכול להוביל למלחמה כוללת. הוא גם ידע איך לשכנע את נסראללה לא להגזים בנקמתו.