המצב הביטחוני הנפיץ בין ישראל לחיזבאללה עומד בפני הסלמה שעלולה להתפתח למלחמה כוללת. תקיפת המנע הישראלית הבוקר (ראשון), שהייתה מכוונת לעבר טילים שכוונו לכיוון תל אביב, היא תמרור אזהרה המצביע על התדרדרות מסוכנת בזירה הצפונית. אולם, לפני שנמהר להכריז על מלחמה כוללת, כדאי לבחון את הגורמים השונים המשפיעים על המשך העימות.

הזירה הבינלאומית והפוליטיקה האמריקאית

ארה"ב, כבת הברית החשובה ביותר של ישראל, משחקת תפקיד מכריע במידת ההסלמה או ההרגעה של המצב. הממשל האמריקאי מצוי כיום בתקופה רגישה מבחינה פוליטית, עם הבחירות הקרבות ונושאים פנימיים רבים שמעסיקים את הבית הלבן.

הטילים לתל אביב כבר היו מוכנים: מתקפת הענק של חיזבאללה שסוכלה  
עוזי רבי מזהיר: חיזבאללה נכנס לשלב חדש מול איראן | כל הפרטים 

תקיפה בלבנון (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
תקיפה בלבנון (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)

עם זאת, תמיכה בלתי מסויגת מצד ארה"ב יכולה לשדר מסר לחיזבאללה ולמדינות האזור, ולהרתיע אותם מהסלמה נוספת. מאידך, אם הממשל האמריקאי יבחר לא לתמוך בצורה פעילה במהלך ישראלי רחב, הלחץ הדיפלומטי על ישראל להימנע מהמשך ההסלמה יגבר.

כוחות נאט"ו המוצבים באזור, בייחוד הנוכחות האמריקאית המוגברת, עשויים להרתיע את חיזבאללה, אך גם להוות תמריץ לפעולה, אם הארגון ירגיש שהזמן פועל לרעתו. חיזבאללה יודע שהנוכחות הבינלאומית מקשה על פעולתו, אך הוא עשוי להעריך שתמיכה איראנית וחולשה אפשרית בזירה הפוליטית הפנימית בישראל יאפשרו לו לבצע מהלך התקפי.

מוכנות ישראל לעומת יכולות חיזבאללה

צה"ל מחזיק בכוח צבאי מתקדם וביכולות מודיעיניות מעולות, המאפשרות לו להתמודד עם איומים אסטרטגיים באופן מהיר ומדויק. תקיפת המנע האחרונה ממחישה את ההבנה הישראלית שיש לפעול בנחרצות כדי להגן על העורף ולמנוע מכות אנושות במטרות אזרחיות רגישות. עם זאת, חיזבאללה, שאסף כוח ויכולות מרשימות מאז מלחמת לבנון השנייה, מסוגל להנחית מכת תגובה משמעותית על ישראל. הטילים המדויקים שברשותו, ובמיוחד אלה המכוונים למרכזי אוכלוסייה בישראל, יוצרים איום ממשי המחייב את ישראל לשקול כל מהלך בזהירות רבה.

כוח רדואן של חיזבאללה  (צילום: רשתות ערביות)
כוח רדואן של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)

מה צפוי בחודש הקרוב?

המצב הנוכחי הוא של מלחמה מדורגת, שבה כל צד בודק את גבולות הסיבולת של הצד השני. אם ישראל תמשיך לפעול במודל של תקיפות מנע נקודתיות תוך שמירה על תיאום מדיני עם ארה"ב ונאט"ו, יש סיכוי טוב שהעימות לא יתפתח למלחמה כוללת. עם זאת, יש לקחת בחשבון את האפשרות שבלחץ ישראלי הממשל האמריקאי יבחר לנצל את השימוש של איראן בחיזבאללה כשליח כדי להעניק לה לקח משמעותי. נחישות אמריקאית זו עשויה להוביל להסלמה מכוונת במטרה להרתיע את איראן ולשדר מסר חד וברור למזרח התיכון כולו: ארה"ב לא תסבול פגיעות באינטרסים שלה ושל בעלות בריתה.

יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)
יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)

את המצב הזה ניתן יהיה לזהות כאשר ישראל תגיב במכת אש לא פרופורציונאלית בשטח לבנון כהכנה לתמרון קרקעי. מהכרותי עם הממשל האמריקאי הנוכחי אני מניח שבחודש הקרוב יעשה הממשל כל שלאל ידו כדי למנוע הסלמה מסוג זה.


משה פוזיילוב, מכון משגב לביטחון לאומי. לשבר בכיר בשב"כ