ההצהרות של בכירים איראנים מעידות כי גם בטהראן התקבעה ההבנה שלא ניתן לחזור להסכם הגרעין הקודם -  JCPOA ונכון לחתור להסכם גרעין חדש. למרות האתגרים הביטחוניים הרבים שישראל מתמודדת בימים אלו, קיים צורך אקוטי בגיבוש העמדה הישראלית גם ביחס להתפתחות זו.

במסגרת קמפיין הבחירות שלו, הבטיח נשיא איראן הנבחר, מסעוד פזשכיאן, לעשות הכל כדי להסיר את הסנקציות החונקות את הכלכלה האיראנית. ברור לפזשכיאן ולהנהגה האיראנית שמהלך זה מצריך פשרה איראנית בסוגית תוכנית הגרעין שברשותה שהתקדמה דרמטית בשנים האחרונות, בעיקר מאז יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין הקודם ה - JCPOA.

ממצלמות הלוחמים והמסוק: צפו בחילוץ הדרמטי של פרחאן | תיעוד
חשבתם שישראל שנאתו העיקרית? זהו האויב האמיתי של חמינאי

לאחר בחירתו לנשיא עשה פזשכיאן מהלך משמעותי בכיוון באמצעות מינויו של עבאס עראקשי, מאדריכלי הסכם הגרעין, לתפקיד שר החוץ האיראני. עראקשי וסגן הנשיא היום ושר החוץ בתקופת הנשיא רוחאני מחמד ט'ריף יהיו ככה'נ אמונים על תיק המו"מ עם המערב בסוגיה זו. 

מהצהרות של עראקשי לאחר אישור מינויו לשר חוץ עולה כי גם איראן מבינה שלא ניתן לחזור להסכם הגרעין הקודם, שהמאמצים לחזור אליו בעבר נכשלו כשלון מוחלט. בראי עראקשי הסכם הגרעין הקודם אמנם יכול להוות "מצפן" למו"מ הנוכחי אבל דרוש הסכם אחר. ברקע הדברים תמיכה פומבית של מנהיג איראן ח'אמנהאי אשר דומה שנתן את ברכתו למו"מ עם המערב בנושא אבל עדיין לא ברורה מידת נכונותו להגיש ויתורים במסגרת מו"מ זה.

כך, בעוד שישראל וארה"ב מתמקדות בשאלת התגובה האפשרית של איראן לחיסול הניה, דומה שבאיראן תופסת מלאכת החשיבה ביחס להסכם גרעין עתידי תאוצה של ממש. ככלל, מניתוח הרכבה של ממשלת פזשכיאן נראה כי הלה מטיל את כל יהבו על השגת הסכם ופחות נלהב לעסוק בסוגיות השנויות במחלוקת בהקשר הפנים איראני ככה"נ מחשש לתגובת הממסד הדתי והמנהיג.

חמינאי באשכבת הנייה (צילום :רשתות ערביות)

לא ברור עדיין האם טהראן תעדיף לחכות עד הבחירות בארה"ב או תנסה לקדם את המו"מ כבר בעת הנוכחית. יחד עם זאת ברור כי באיראן מתכוננים לחזור למו"מ בסוגיית הגרעין ולשיח שהוא לא מוגבל בהיקפו אלא רצון לקדם הסכם כולל שיאפשר הקלה כלכלית דרמטית באיראן. 

קשה עדיין להעריך את גבולות הפשרה האיראניים וכיצד המאמץ להגיע להסכם שמחייב שיח עצים עם ארה"ב ישפיע על המגמות הפנימיות בתוך איראן. כאמור, בעיקר לא ברור מה אורך החבל הנושא והנותן של איראן יקבל מנהיג איראן בסוגיה זו. ועדיין לאחר מספר שנים של קפאון מוחלט במו"מ באיראן ההכנות לחדושו הואצו לפחות באיראן. עובדה זו מצריכה את ישראל להערך למו"מ זה ולגבש את עמדותיה לקראת חידושו.