בנאומו של בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הוא חרץ את גורלה של מדינת ישראל לשבט ולא לחסד. נאום זה יכנס לספרי ההיסטוריה של עם ישראל כנאום שהתווה את הדרך להתרסקותה של מדינת ישראל. אלה בעם שעדיין מאמינים לדבריו של בנימין נתניהו יבינו תוך זמן לא ארוך לאיזה תהומות מוביל אותנו האיש הזה שחי במציאות מדומה משלו. הוא מוביל את עם ישראל לתהומות שאין מהם דרך חזרה. האיש הזה חייב באופן מידי לרדת מהבמה כי הוא מוביל את אזרחי ישראל לאסון נורא.

במסיבת העיתונאים, בנימין נתניהו זרה חול בעיני הציבור וסובב את הציבור בכחש במילים גבוהות שאין אחריהן שום בסיס. בנימין נתניהו לא סיפר לציבור שכוחות צה"ל הנמצאים על ציר פילדלפי לא שולטים באופן מוחלט על מאות המנהרות שעוברות מתחתיו. בשיחתי עם בנימין נתניהו לפני מספר חודשים, הוא אישר לי את הדברים שאמרתי לו ואמר לי שאין לצה"ל פתרון למצב.

השר בן גביר, דעותיך מסכנות את עתיד המדינה והחזון הציוני | זלמן שובל
נתניהו נוקט בכל צעד אפשרי כדי להיפטר מגלנט - חוץ מפיטוריו | נחמן שי

בנימין נתניהו, בנאומו במסיבת העיתונאים, גם הפך את החמאס לאיום המרכזי לביטחונה של המדינה, וגם פה הוא זרה חול בעיני הציבור. החמאס מעולם לא היה ולא יהיה איום קיומי על מדינת ישראל. כל מה שצריך לעשות הוא לבנות מגנון בגבול עוטף עזה שיש בו תעלה עמוקה, מיקוש וכוחות צה"ל לאורכו. החמאס הצליח לתקוף ב-7.10 בגלל רשלנות פושעת של הדרג המדיני והצבאי שבגינה לא הייתה כלל הגנה על עוטף עזה וגם הגדודים בגזרה לא קמו לכוננות עם שחר והמשיכו לישון במיטות וחלקם נרצח בשינתם.

איראן וכל גרורותיה הם האיום הקיומי על מדינת ישראל. הישארותו של צה"ל בציר פילדלפי, על פי קביעתו של בנימין נתניהו, הוא גזר דין מוות לכל החטופים החיים ולא רק שלא תביא את כל החטופים המתים והחיים הביתה, אלא תגרום להמשך מלחמת ההתשה מול החיזבאללה, יהודה ושומרון והחמאס, שרק היא מרסקת לנו את המדינה. זה רק עניין של זמן, במוקדם או במאוחר, שתפרוץ מלחמה אזורית כוללת רב-זירתית שתחריב לנו את המדינה באופן סופי. בנימין נתניהו, בנאומו אתמול במסיבת עיתונאים, חתם על המשך הלחימה ולא הציג שום דרך להתמודד איתה.

חיילים מחפשים חלקי גופות בציר פילדלפי (צילום: ברקאי וולפסון)
חיילים מחפשים חלקי גופות בציר פילדלפי (צילום: ברקאי וולפסון)

צה"ל ישב על ציר פילדלפי עשרות שנים, משנת 1982 ועד שנת 2005, כשפונו גוש קטיף ואיתו כוחות צה"ל מרצועת עזה. כוחות צה"ל שהיו על ציר פילדלפי באותן שנים לא הצליחו לחסום את ההברחות מסיני במנהרות שמתחת לציר, ולא עוד אלא שספגו כוחותינו אבדות ופצועים רבים. מעיד על כך האלוף ישראל זיו, שפיקד על ציר פילדלפי כשלוש שנים; הוא גם טען לאחרונה בתקשורת שלא עלה בידיו ובידי לוחמיו לעצור ולו הברחה אחת דרך המנהרות שחצו את הציר מתוך סיני מתחת לציר פילדלפי שעליו חלשו חיילינו ברצועת עזה.

משנת 2005 ועד היום זרמו מים רבים בירדן, ומספר המנהרות מתחת לציר פילדלפי גדל בעשרות מונים ואף בעומקים גדולים בהרבה המגיעים עד 50 מטר.

כדי לחסום את אותן מנהרות היה צריך לחפור תעלה לאורך ציר פילדלפי באורך של 14 ק"מ מכרם שלום בגבול ישראל במזרח ועד הים במערב. כן יש לבנות חומת בטון בגובה 50 מטר מבסיס התעלה עד פני השטח, ולהציב שם כוחות צבא לאורך שנים רבות ולשמור שהמחבלים לא יהרסו אותה. חפירה כזו עלות ביצועה – הון עתק, שיילווה בהרוגים ובפצועים לכוחותינו כי החמאס יזנב בפועלים העובדים ובמשאיות שיביאו את החומרים הנדרשים. אין בכוונת הדרג המדיני והדרג הצבאי להיכנס למיזם כזה.

לפני כמה חודשים נועדתי עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושאלתי אותו כיצד צה"ל מתכוון לחסום את המנהרות מתחת לציר פילדלפי ולמנוע הברחות של אמצעי לחימה מסיני לרצועת עזה. ענה לי ראש הממשלה שאין פתרון טוב וישים משום שגם לוּ היינו יכולים לחפור את התעלה, הפעולה הייתה בלתי אפשרית מסיבות ברורות. 

המנהרה שנחשפה בעזה על ציר פילדלפי (צילום: דובר צה''ל)
המנהרה שנחשפה בעזה על ציר פילדלפי (צילום: דובר צה''ל)

הפתרון החלקי מאוד של צה"ל הוא קידוחים כל כמה מטרים עד עומק של 50 מטר לאורך הציר של 14 ק"מ. ובכל מקום שהקידוח מגלה מנהרה, מפוצצים אותה במטען דרך חור הקידוח את אותו חלק מהמנהרה שהתגלה. פעולה זו מאוד לא יעילה משום שצריך לעשותה לאורך 14 ק"מ, וזה יארך זמן רב מאוד. אבל גם לאחר שמפוצצים חלק מהמנהרה שזוהתה בקידוח, בתוך זמן קצר יבנה חמאס מעקפים מתחת לאדמה לאותם חלקים שפוצצו.

מפקדים ולוחמים שמשרתים היום על ציר פילדלפי – גם הם אומרים שאינם שולטים באופן מוחלט במנהרות העוברות מתחתיהם שדרכן עוברים באופן שוטף אמצעי הלחימה לחמאס.

כל המידע הזה נתון בידיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואף שאמר לי לפני חודשים מספר במפורש בפגישתנו, שבמצב עניינים זה אין לצה"ל פתרון סביר לחסימות המנהרות מתחת לציר פילדלפי. עם כל זה לא הפריע לו להכריז על ציר פילדלפי כנכס אסטרטגי ואף העביר החלטה בקבינט שבכל הסכמה עם החמאס יישאר צה"ל על ציר פילדלפי ועל ציר נצרים.

הכרזתו זו של ראש הממשלה וההחלטה שהעביר בקבינט קטעו את השיחות עם החמאס להשבת החטופים, ויש לכך שתי משמעויות חמורות וקשות מאוד. המשמעות הראשונה – החטופים שעדיין חיים ימותו במנהרות בתוך זמן לא ארוך; והמשמעות השנייה שהיא חמורה לא פחות – תימשך מלחמת ההתשה שנמשכת כבר כמעט שנה בצפון עם חיזבאללה ובדרום עם חמאס. הוסיפו אליהם גזרה נוספת שהאיום ממנה הולך וגובר כל יום שעובר, הלוא היא יהודה ושומרון.

הפגנה לשחרור חטופים בתל אביב 3.9.24 (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור חטופים בתל אביב 3.9.24 (צילום: אבשלום ששוני)

מלחמת ההתשה הזאת כבר היום גרמה לנו נזקים עצומים, והמשכה (כפי שביבי קבע בהחלטתו) תקריס לנו את המדינה. מלחמת ההתשה מתנהלת מכל עבריה של מדינת ישראל, ובתוך זמן קצר תביא עלינו קריסת הכלכלה וקריסה מוחלטת של יחסינו הבין-לאומיים. כבר עתה הפכנו להיות מדינה מבודדת בעולם הנתפסת על ידי רבות מהמדינות הנאורות כמדינה מצורעת המוקצית מחמת מיאוס, דבר הפוגע קשות ביכולותינו להמשיך ולשרוד לאורך זמן. זה מתבטא באמברגו נשק וחרמות כלכליות שהולכים ומתעצמים עם הזמן.

מלחמת ההתשה פוגעת אנושות בחוסן החברתי והלאומי שלנו. השנאה היוקדת בין מגזרי החברה מקרבת אותנו למלחמת אזרחים שתחריב את המדינה מבפנים. גם הצבא הולך ונחלש היות שאין יתירות כוחות ביבשה לאחר קיצוץ של שש אוגדות בעשרים השנים האחרונות. עול המלחמה מוטל על כתפיהם של אותם לוחמי מילואים המתגייסים שוב ושוב משום שאין להם מחליפים. רבים מהם כבר מצביעים ברגליים ולא מתייצבים לקריאות הגיוס. אם תימשך המלחמה, כפי שביבי נתניהו רוצה כדי לשרוד כראש ממשלה בשלטון, בעוד חודשים מספר אנו עלולים לאבד גם את צבא המילואים. הוסיפו עליהם את החינוך הקורס מחמת מלחמת ההתשה ואיתו עוד תחומי קיום רבים במדינה, וקצר המצע מהשתרע.

ככל שמדינת ישראל נחלשת בכל התחומים, נחלש איתה הצבא, והחששות למלחמה אזורית ורב-זירתית כוללת הולכים וגוברים באופן מואץ. במלחמה זו ישוגרו על העורף הישראלי מדי יום ביומו אלפי טילים, רקטות וכטב"מים, ואלה יהרסו כל חלקה טובה. בד בבד לשיגור הטילים תתפרץ גם לחימה יבשתית בחמש זירות לפחות, עם החיזבאללה בלבנון, עם המיליציות הפרו-אירניות בסוריה ובצבא סוריה, עם כוחות פרו-איראנים מגבול ירדן. על אלה הוסיפו התפרצות קשה ביהודה ושומרון, התפרצות של אלפי קיצוניים בתוככי מדינת ישראל ולחימה של החמאס והג'יהאד מעזה. אין לצה"ל כל מענה למלחמה כזו בגלל גודלו הקטן של צבא היבשה; אפילו את חמאס אינו מסוגל לנצח בגזרה אחת. ריכוזו של צה"ל באחת הגזרות העיקריות, כגון מול החיזבאללה, יותיר את שאר הגזרות ללא כוחות צה"ל, ולא יהיה מי שיגן על אזרחי ישראל.

הדרך היחידה לצאת מהמֵצַר היא להחליף בהקדם את הדרג המדיני ואת הדרג הצבאי שהביאו עלינו את האסון הנורא מכל. יש להגיע להסכם על שחרור חטופים ולהפסיק את הלחימה, בהנחה שגם ארגון חיזבאללה ינצור את אישו. כך יהיה זמן לישראל לשקם את הצבא ולהכינו למלחמה האזורית הרב-זירתית שהיא האיום החמור ביותר העלול לכלות אותנו. יש לשקם את כלכלת ישראל, את היחסים הבין-לאומיים ואת חוסנה של החברה ולצאת לדרך חדשה. אם כל זה לא יקרה, ובנימין נתניהו יוסיף למשול, כדאי שכולנו נבין היטב שאנו נחיה בארץ ישראל על זמן שאול.

לסיום, אם תימשך מלחמת ההתשה כפי שביבי רוצה כדי לשרוד בשלטונו, יגדל האיום על ישראל כי ממנה עלולה להתפרץ מלחמה אזורית רב-זירתית כוללת. איום זה חמור באלפי מונים מהאיום של העברת אמצעי לחימה לחמאס ברצועת עזה דרך המנהרות העוברות מתחת לציר פילדלפי (בשלב זה במילא אין לצה"ל פתרון לעצור את מעבר אמצעי הלחימה). החמאס לא יכול להכחידנו, אבל מלחמת ההתשה ובוודאי מלחמה אזורית אכן עלולה לכלות אותנו.