כמו בכל מינוי מפכ"ל חדש למשטרה, הארגון ניאלץ להתמודד עם גל עזיבות של קצינים בכירים, חלקם מתוך שדרת הפיקוד הבכירה וחלקם מהמערך המשני.

חלקם מגיעים ביוזמתם ומבקשים לפרוש אחרי שהבינו, והכוונה בעיקר לניצבים, כי לאחר בחירת המפכ"ל בעצם נבלמה בפניהם האפשרות להתקדם. אחרים, לעומתם, רואים את המפה הכוללת ומבינים כי השר הממונה והמפכ"ל לא רואים עבורם מסלול לקידום ובטרם יקבלו את ההודעה שכדאי להם לפרוש - הם מחזירים את המפתחות ומסיימים שירות של עשרות שנים.

״המפקדים הבכירים בארגון יודעים שהוא משקר״: הצרה החדשה של נסראללה
"שיא הפח, ערוץ הופ 14": הרגע בערוץ 12 שהרתיח את יש עתיד

כך או כך, מהלכים שכאלו גורמים לטלטלה במשטרה, ומצריכים מהמפכ"ל, מעבר לצרכים השוטפים של הארגון, לקבל החלטות מהירות ולבחור בבהילות את הקצינים שהוא סבור כי הם הכי ראויים להתמנות לתפקידים הרגישים ולהוות את שדרת הפיקוד שתקיף אותו. 

עד כאן, מדובר ב'סנריו' שחוזר על עצמו כמעט בכל כניסת מפכ"ל חדש לארגון. אלא שעתה מדובר בשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שיודע להשמיע את הרצונות והמדיניות שלו, וגם לא היסס לבלום קידום של קצינים בתקופתו של המפכ"ל לשעבר רנ"צ בדימוס קובי שבתאי, בהם גם את קידומו של תנ"צ דרור אסרף לדוגמה, אותו ביקש רנ"צ בדימוס שבתאי למנות כראש יחידת העילית של המשטרה להב 433.

על כן ברור, ולא חשוב מה שיספרו במשטרה, ראש חטיבת המודיעין של הארגון, שמבין היטב את דפוסי ההתנהגות ומזהה את המהלכים כמה צעדים קדימה, המתין לסבב הפגישות עם המפכ"ל הנכנס רנ"צ דני לוי, לא שמע ממנו דברים חדשים לגבי עתידו, והחליט לסיים 35 שנות שירות כבר בחודש דצמבר הקרוב בעוד כשלושה חודשים.

יעקב שבתאי (צילום: לשכת עורכי הדין)
יעקב שבתאי (צילום: לשכת עורכי הדין)

תנ"צ אסרף לא היחיד שקיבל את ההחלטה - כמוהו גם ניצב שוקי תחאוכה, מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, ראש אגף חקירות ומודיעין של המשטרה, ועוד קודם מינויו של המפכ"ל הנכנס היו אלו ניצב דורון תורג'מן, מפקד מחוז ירושלים, ניצב סיגל בר צבי, ראש אגף המבצעים, וראש להב 433, ניצב מוטי לוי.

אגב, מועמד בולט לתפקיד ראש הלהב הוא תנ"צ בועז בולט, מ"מ ראש הלהב ומפקד היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433, שאם יזכה בתפקיד יועלה לדרגת ניצב. בנוסף מועמד תנ"צ מני בנימין, מפקד היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל). 

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהתחשב בעובדה כי מפכ"ל המשטרה התמנה מתוך המערכת ופינה את הפיקוד על מחוז חוף, הוא יצטרך עתה בפרק זמן קצר ביותר, במיוחד כשמדובר בתקופה ביטחונית קשה וסבוכה, ליישר קו גם עם השר ולבצע שורה של מינויים שיש בהם כדי להשפיע על גורלה ועתידה של משטרת ישראל לטוב ולרע.

איוש של שלושה מחוזות וכן משרות בכירות ביותר מחייב חשיבה אסטרטגית רחבה והיצמדות לחזון של המפכ"ל, וכן גם למדיניות שמתווה השר לביטחון לאומי, מדיניות אולם ללא התערבות. 

איתמר בן גביר ודני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר ודני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ככל שרנ"צ לוי ישתהה עם שיבוץ הקצינים וביצוע ההתאמות הנכונות, ייתכן והוא יצטרך לפגוש בקצינים נוספים שיחליטו להחזיר ציוד, אפשרות שתעלה גם אחרי שיבצע מינויים שלא יהיו לרוחם של אותם קצינים ששואפים להתקדם בארגון. כך שרב-ניצב לוי חייב עתה לכהן כרב-חובל שדואג להשיט את הספינה שנקראת משטרת ישראל בשקט ובבטחה, גם כשלעיתים הגלים יהיו סוערים והים מסביב יהיה סוער.

אם הוא ישכיל להשיב את הספינה לחוף מבטחים אזי הוא מפלס לעצמו דרך להוביל את המשטרה לתקופה טובה יותר, אך אם הוא ייכנע לתכתיבים פוליטיים - הים מסביב יהיה מסוכן ויוביל לסופות טורנדו - מה גם שמשבר האמון של הציבור במשטרה רק ילך ויתעצם. בקיצור, לרנ"צ דני לוי נכונה עבודה קשה ביותר וימים לא פשוטים בכלל, עם החלטות הרות גורל, לצד כאלו שעלולות להיות הרות אסון. המפתחות בידיים שלו וחובת ההוכחה היא רק עליו.