הנה כמה מהאמיתות הקשות שאין לבכירי הדרג המדיני והצבאי אומץ לומר. אחרי 11 חודשי מלחמה לא השגנו אף אחת ממטרותיה. אומנם פגענו קשות בחמאס, אבל לא מוטטנו את שלטונו האזרחי, לא חיסלנו את יכולתו הצבאית, לא השבנו את כל החטופים, ולא החזרנו את הביטחון לדרום. יש לציין כי לפחות לחבר הכנסת גדי איזנקוט היה האומץ להודות בכך בפני הציבור, ובתור משקיף בקבינט המלחמה יש לו גם אחריות לכך שהגענו למצב הזה.

כעת, אנחנו לא כפסע מניצחון, אלא כפסע מתבוסה אסטרטגית. אולם פוליטיקאים בקואליציה ובאופוזיציה לא מוכנים להציג תוכנית אסטרטגית חדשה, כי זה ידרוש מהם להסביר את מחיריה האמיתיים לציבור.

"חמאס מאיים להוציא להורג חטופים נוספים": דיווח מדאיג בוושינגטון פוסט

הדרך היחידה להשגת מטרת המלחמה המרכזית – מיטוט שלטון חמאס וחיסול יכולתו הצבאית – הייתה באמצעות כיבוש צבאי מלא, ממשל צבאי זמני ושליטה ביטחונית ממושכת ברצועה. זה מה שהיה צריך לעשות מההתחלה, זה מה שהיה צריך לעשות לפני מספר חודשים כשכבר אפשר היה לדעת בוודאות שהתוכנית האסטרטגית שגיבש המטכ"ל לא תשיג את מטרות המלחמה, ועכשיו זה כנראה כבר מאוחר מדי כי צה"ל שחוק ומצבנו הבינלאומי בכי רע.

מתווה עסקת החטופים המוצע עתה הוא אסון. אבל לפוליטיקאים, משני צידי המתרס, אין אומץ לומר לציבור שהדרך היחידה להשגת כל החטופים בחזרה היא באמצעות עסקה של "שלב אחד" בה ישראל תסיים את המלחמה באופן פורמלי, וחמאס ישיב את כל החטופים מייד ובבת אחת (וכמובן, אין להם אומץ לומר לכם את המחיר הכבד שפירטתי כאן אותו נשלם על עסקה כזו). על פי עדות איזנקוט, הרוב המכריע בקבינט המלחמה ובקבינט המלא דחפו בעבר לעסקה ב"שלב אחד", אבל במקום להיאבק על כך, הם נכנעו לנתניהו שרצה עסקה בשלבים.

נתניהו צריך להציע בפומבי עסקה בה ישראל תסיים את המלחמה באופן פורמלי, וחמאס ישחרר את כל החטופים בפעימה אחת תוך זמן קצר. אם סנוואר לא יסכים לעסקה כזו, ההצעה הזו לפחות תחזיר את הלכידות הפנימית, ותראה למשפחות החטופים וגם למתנגדי נתניהו שהאשם היחידי בהכשלת העסקה זה חמאס. הצעה כזו גם תשפר את הלגיטימציה של ישראל בזירה הבינלאומית, וסירב של חמאס ייתן לישראל אשראי להמשך הלחימה ברצועה.

נכון, אלו אמיתות קשות ואפילו מפחידות. המצב הביטחוני והאזורי של מדינת ישראל מצוי עתה בשפל המדרגה. עוד זמנים קשים לפנינו, וכפי הנראה נהיה מעורבים במלחמות נוספות בשנים הקרובות. אבל השקרים שפוליטיקאים וקצינים בכירים מספרים לנו מונעים מאיתנו להביט נכוחה במציאות ולהסיק את המסקנות הנדרשות מהמגה־מחדל של 7 באוקטובר ומהניהול הכושל של המלחמה. הגיע העת אפוא שכל אלו שמשקרים לכם משיקולים פוליטיים ואישיים יפנו את הבמה למנהיגים שיאמרו לעם את האמת.

הטור המלא יפורסם מחר במעריב