לראשונה בהיסטוריה, עם ישראל ועמי האזור חווים עושר והתרגשות משותפים. אנו עדים לעשרות אלפי סורים ולבנונים שמתאחדים, לא כדי לגנות את ישראל, אלא כדי להוקיר לה תודה. הם מביעים את אושרם ברחובות ובכיכרות, מציעים ממתקים, רוקדים ומדקלמים סיסמאות של התרגשות לאחר שישראל הפציצה באינטנסיביות את העומק האסטרטגי של הפרויקט האיראני ונטרלה את מנהיגי הטרור בלבנון ובסוריה. ישראל הרגה את אותם מנהיגים במקומות המסתור שלהם.

איש אינו יכול להכחיש כי בכל תקיפה ישראלית נגד המיליציות של איראן ושלוחיה בסוריה במהלך השנים האחרונות, רוב הסורים היו עליזים. הסורים אף פעם לא מפחדים מהתקיפות האלה, שכן הם בטוחים שהן לעולם לא מכוונות לאזרחים.

חלון זמן של שנתיים: לישראל יש שני יתרונות על איראן, אבל זמנם מוגבל  
בשבת ההיא השמיים נפלו, עם סיומה של שנת הסיוט אפשר כבר לקבוע שניצחנו | בן כספית

תקיפה אווירית ישראלית על הקונסוליה של איראן בבירת סוריה דמשק (צילום: רויטרס)
תקיפה אווירית ישראלית על הקונסוליה של איראן בבירת סוריה דמשק (צילום: רויטרס)


כיום, ישראל ללא ספק הפכה לקרובה ביותר לעם הסורי, לעם הלבנוני ולכל העמים באזור. זוהי הזדמנות פז היסטורית לבניית גשרים לביטחון, שלום ושיתוף פעולה אזורי. זוהי לידה מחדש של המזרח התיכון. מנהיגי ישראל צריכים לחשוב לעומק על השינוי הזה בהלך הרוח הציבורי. הם צריכים לחשוב על המשמעות של זה כאשר סורים מעלים סיסמאות תודה לישראל ולממשלתה על המבצעים האיכותיים נגד מנהיגי הטרור האיראני.

מיליוני אנשים בסוריה ובלבנון רואים במה שקרה צדק אלוהי שהחל למצוא את דרכו דרך ההקצנה המואצת והבלתי צפויה של ציר הרשע - התמוטטות סיסמאות השווא והאשליות במכה אחת.

חסן נסראללה חוסל (צילום: מעריב אונליין)
חסן נסראללה חוסל (צילום: מעריב אונליין)


חסן נסראללה נהרג, לא פעם אחת, אלא שלוש פעמים. פעמיים במו ידיו ופעם אחת בידיים של ישראלים. הפעם הראשונה הייתה כאשר הוא ולוחמיו צידדו באסד ונלחמו נגד העם הסורי. הם הרגו אותם, עקר אותם מבתיהם והרסו את הערים והכפרים שלהם. הפעם השנייה הייתה כאשר לקח את ההימור הלא נכון והחליט להסתמך על איראן לבדה. הפעם השלישית והאחרונה הייתה כשישראל חיסלה אותו במבצע צבאי הרסני.

חיסול נסראללה ועוזריו הבכירים אינה רק התנקשות. מדובר במתקפה אסטרטגית קטלנית נגד בסיס הפרויקט האיראני. המבצע הזה הוא תוצאה של החלטה אמיצה, נבונה ורציונלית. לא מדובר רק בחיסול של כנופיית טרוריסטים, אלא גם בגדיעת הפרויקט האיראני באזור.

לפני שהוא הושמד צבאית, חיזבאללה קרס מוסרית בגלל התערבותו בסוריה במיוחד. הוא הפך מכוח לבנוני מקומי לזרוע איראנית חזקה המשמשת להגשמת הפרויקט האיראני. 

הלוויה לפעיל חיזבאללה שחוסל במהלך מתקפת הביפרים (צילום: אמילי מאדי, רויטרס)
הלוויה לפעיל חיזבאללה שחוסל במהלך מתקפת הביפרים (צילום: אמילי מאדי, רויטרס)


רוב האנשים בסוריה ובעולם הערבי תמיד חשבו שישראל, איראן ושלוחותיה, כשבראשן חיזבאללה, פועלות בהרמוניה כדי להחליף שירותים. הדעה הרווחת הייתה שארצות הברית וישראל השתמשו באיראן ובשלוחותיה לצורך סחיטת ערבים ומוסלמים. רוב העם הסורי חשב שישראל מגנה על אסד ומשטרו מפני נפילה. כל התפיסות הללו התפוגגו כעת. התמונה התהפכה. 

המחיר הגבוה שישראל משלמת על המלחמה הוא תוצאה של רתיעה אסטרטגית מהסכנה שטמונה באיראן ושלוחיה. מדובר ברשלנות שמגיעה ממדיניות ממשלות ישראל שנשמעות לממשל האיראני, בעיקר ממשל ביידן. 

באמצעות פעילותה האיכותית הוכיחה ישראל את המקצועיות והיעילות הגבוהות של מוסדות הצבא והביטחון שלה. מתקפת הביפרים היא לא רק מבצע צבאי. מדובר בסמל ביטחוני וצבאי של אינטליגנציה ודיוק מירביים. הפעולה הזו צריכה להירשם בספר השיאים של גינס כמבצע הצבאי הראשון בהיסטוריה שהצליח להרוג אלפי מחבלים ורוצחים בו זמנית מבלי לירות כדור אחד. מדובר בהליך סירוס קולקטיבי של אלפי פושעים. זו פעולה שבוודאי תילמד באקדמיות צבאיות ובמוסדות לחקר מודיעין ברחבי העולם. 

מבצע הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס,צילום מסך)
מבצע הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס,צילום מסך)


מתקפת הביפרים וחיסול נסראללה ועוזריו יהוו סימן חזק לכוונות הטובות של ישראל. אנחנו רואים את הפעולות האלה כמחווה של ידידות מצד ההנהגה הישראלית כלפי העם הסורי וכצעד ראשון של התקרבות לעם הסורי ולעמי האזור. 

אנחנו צריכים לנתב את ההתקפות ההרסניות הללו על עמוד השדרה של הפרויקט האיראני לאפשרות של מהפך ביטחוני בסוריה. יש יותר מ-63 מיליציות פרו-איראניות בסוריה, רובן ממוקמות בדרום סוריה מול רמת הגולן ובדרעה, פרברי דמשק, חומס, חמה ודר אלצור. מליציות אלו נלחמות יחד עם קבוצות פלסטיניות עבור אסד. קיימת אפשרות שתפרוץ מלחמת אזרחים בלבנון בקרוב. 

זה מחייב עבודה בשני מישורים:

א. הקמת "מועצת ביטחון אזרחית", רעיון שהצעתי כבר לפני שמונה שנים. מועצה שכזו היא הכרחית לפתרון בעיות כמו הבעיה הפלסטינית ואחרות. אני חושב שעיר הבירה הסעודית, ריאד, צריכה להיות מקום מושבו של מטה המועצה. זאת מכיוון שלערב הסעודית יש חשיבות משמעותית עבור הערבים והמוסלמים ומפני שמנהיגה, מוחמד בן סלמאן, הוא מנהיג חזק בעל חשיבה עצמאית וראש פתוח, שהוביל מהפכה של שינויים אמיצים בארצו.

גם איחוד האמירויות הערביות, עם יחסיה הטובים עם ישראל, יכולה למלא תפקיד מרכזי בתמיכה בפרויקט זה. יש להרחיב את הרעיון הזה באופן שיוכל להיות מקביל ל"נאט"ו ערבי-אזורי". הפרויקט יוכל למלא תפקיד מרכזי בהבאת שלום ויציבות לסוריה, עזה ולבנון. שליחת כוחות הרתעה או רב-לאומיים לאזורים הללו תהיה בלתי נמנעת בקרוב.

ב. נקיטת האמצעים הבאים: 
 1. נמל התעופה והנמל הימי של ביירות צריכים להיות תחת פיקוח של נאט"ו בשיתוף פעולה עם צבא לבנון.
 2. יש להרחיב את הפלישה היבשתית לדרום לבנון כדי לטהר ולאבטח את אזור הבטיחות מדרום לנהר הליטני ובכך להשתלט על מחסני נשק ותחמושת. הדבר יסייע בהבטחת חזרה בטוחה של אזרחי ישראל לביתם בצפון ישראל.
 3. הפעלת תקיפות אינטנסיביות נגד עמדות כל המיליציות האיראניות והפלסטינים בדרום סוריה עד לפרברי דמשק. לאחר מכן,  חסימת גבולות סוריה עם עיראק במקביל לתקיפות אינטנסיביות נגד המיליציות בחומס, חממה, קלמון ובאזור החוף והשתלטות על כל מחסני הנשק של המיליציות הללו.
 4. יש לשלוח צוות פיקוח בינלאומי ללבנון לצורך שליטה והשתלטות על כל התחמושת ומעבדות ייצור הנשק של חיזבאללה. צוות הבדיקה צריך להיתמך על ידי כוח צבאי.
 5. יש לפרוס כוחות נאט"ו בגבול בין לבנון לסוריה בשיתוף פעולה עם צבא לבנון.
 6. יש להרוס את רשת המנהרות לאורך הגבול בין סוריה ללבנון.

כידוע, מנהרות רבות נחפרו במהלך המלחמה בסוריה. אחת המנהרות הללו נחפרה ב-2013 במישורי זבדאני, ממערב לדמשק. מחסן הנשק של חיזבאללה בקוסייר קשור לעמדות שלו בלבנון גם במנהרות.

לאחר סקירת התמונות והסרטונים שפרסם צה"ל של המנהרות בדרום לבנון, ברור שחלק מכלי הנשק שנמצאו במנהרות הללו הובאו ממחסן הצבא הסורי במחסנים הצבאיים של קלמון ומאהין ליד חומס. הנשק הזה נמסר לחיזבאללה באישור אסד. 

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)


הקהילה הבינלאומית צריכה לעזור לישראל לפרק את המבנה הצבאי של חיזבאללה ולהחרים את נשקו. כל עיכוב של תמיכה זו בישראל יחייב את ישראל לצאת לפלישה נוספת ללבנון עד לביירות, בקעה וההר.

משמרות המהפכה האיראנים הצליחו להפוך את אזור סיידה זינב והאזורים הסובבים אותו בדרום מזרח דמשק לפרבר דרומי כמו הפרבר הדרומי של ביירות. כיום הפרברים הדרומיים של דמשק מכילים מאורות מחבלים רבות. נמצאים שם איראנים רבים, מיליציות שמגיעות מאפגניסטן, פקיסטנים, עיראקים וחות'ים. חלקם מגיעים אפילו מכנופיות פוליסריו הנתמכות על ידי אלג'יריה ואיראן. גם שם ניתן למצוא הרבה מפקדות, מרכזי אימונים, מחסני נשק ומנהרות ויש להתמודד עם איומים אלה באותו אופן בו מתמודדת ישראל עם הפרבר הדרומי של ביירות. 

מליציות שיעיות במוסול (צילום: AFP)
מליציות שיעיות במוסול (צילום: AFP)

הפרויקט האיראני באזור מבוסס על שלושה נדבכים עיקריים:
חיזבאללה, משטר אסד ותוכניות גרעין ורקטות. לאחר קריסת חיזבאללה ונפילתו הקרובה של אסד, תוכניות הגרעין נותרות כעמוד התווך האחרון, ואני חושב שישראל לעולם לא תהסס להתמודד עם זה. היא צריכה לשים קץ לפרויקט האיראני באזור מכיוון שהמזרח התיכון לעולם לא יוכל להגיע ליציבות וביטחון מבלי לעצור את הפרויקט הזה. אני לא חושב שחמינאי ישרוד לאורך זמן.

ישראל נלחמת בימים אלו בשמם של כל העמים באזור ובשמם של כל המוסלמים בעולם. ניתן לכנות את הקרב הזה "אם כל הקרבות" והוא צריך להיות הקרב האחרון באזור. זוהי הלידה מחדש של המזרח התיכון. שלום ושיתוף פעולה אזורי מתקרבים.

אני מחכה בקוצר רוח לקחת את הרכבת מדמשק לחיפה, שם אוכל לאכול ארוחת צהריים על חוף הים ולבקר את החברים שלי בתל אביב ובירושלים. 

פאהד אלמסרי הוא נשיא האופוזיציה הסורית "חזית ההצלה הלאומית בסוריה".