מזה שנים רבות אנו עדים למשברים ולמאבקים של ציבור המורים בישראל. מצד אחד, שחיקה של מורים, המלווה בתודעה של עזיבה ופרישה ממקצוע ההוראה, ומצד שני שביתות של ארגוני המורים בשל טענות על עיוותים בשכר ואי־מתן גמול הולם להשקעתם.
מערכת החינוך עוברת את הטלטלה הזו שוב ושוב והתופעה חוזרת על עצמה ולא נפתרת: חוסר במורים בחטיבת ביניים ובחטיבה העליונה, היעדר מורים למתמטיקה ועוד. ושוב נאלצים המורים להפגין ולהציג את תלושי השכר העלובים - והמערכת מגיבה באותה צורה: פתרונות זמניים ופשרות להרגעת הרוחות, עד לפעם הבאה. וכך נאלצת מערכת החינוך להתנהל בחוסר יציבות שמטלטל את המורים, התלמידים וההורים.
ציבור המורים הפך לחסר ביטחון כלכלי והמתעניינים במקצוע ההוראה צופים בנעשה ומסיקים את המסקנה המתבקשת: ההוראה אינה מקצוע מתגמל שניתן להתפרנס ממנו. זאת בשעה שרוב המחקרים מראים שההשקעה הטובה ביותר בחינוך היא ההשקעה במורים. עוד בהיותי חבר כנסת עמדתי בראש שדולה לקידום מעמד המורה בישראל.
במסגרת שדולה זו, קידמתי הצעת חוק שתאפשר תכנון עתידי וארוך טווח לגיוס מורים והבטחת שכר הולם. הצעת החוק כללה כמה שלבים, שהתייחסו הן לגיוס ולהכשרה והן לשכר ראוי. לדוגמה: הכשרת המורים לחטיבה העליונה ולחטיבת הביניים תכלול לימודי תואר ראשון ושני וכן תעודת הוראה. לתוכנית ההכשרה ייבחרו מועמדים בעלי מוטיבציה גבוהה, אשר ייהנו ממימון שכר לימוד וממתן דמי קיום בתקופת לימודיהם.
בנוסף, על פי הצעת החוק ייקבע שכר התחלתי למורים, פי שניים מהשכר ההתחלתי כיום. כמו כן, יינתנו תמריצים להוראת מקצועות נדרשים ותמריצים ממשיים למורים בפריפריה. כך למעשה תבטיח החקיקה היערכות ראויה לגיוס מורים בעלי מוטיבציה, תוך מתן שכר הולם ואטרקטיבי וביטחון מקצועי וכלכלי לציבור המתגייסים להוראה.
בשעתו אף הייתי שותף ליוזמה הנקראת “נחשונים להוראה”, המגייסת מועמדים בעלי מוטיבציה, שנהנו ממימון שכר לימוד. החוק אומנם עבר בקריאה טרומית ובקריאה ראשונה, בסיוע יו”ר ועדת החינוך דאז, עמרם מצנע, אך הכנסת התפזרה לפני שהעברנו אותו בקריאה שנייה ושלישית.
החוק אומנם לא עבר, אך המציאות נותרה כשהייתה. השקעה בגיוס מורים בעלי מוטיבציה גבוהה ומתן שכר הולם יבטיחו יציבות למערכת החינוך, והעסקתם של מורים מקצועיים בעלי הכשרה ראויה תועיל בטווח הארוך. מכאן אני קורא לשרת החינוך ד”ר יפעת שאשא-ביטון וליו”ר ועדת החינוך שרן השכל, להביא לסיום החקיקה. אי־קידום החוק יגרום להמשך הטלטלה המאפיינת את מערכת החינוך כיום. ד
הכותב הוא ח"כ לשעבר ומנהל מרכז דהאן למורשת יהדות המזרח