אינני מתנגדת רעיונית לעלייתו של השר לביטחון לאומי להר הבית. מדובר באחד האתרים הקדושים ביותר ליהודים באשר הם (הגם שלתפיסת המגזר החרדי, חל איסור הלכתי חמור לעלות להר) וכל עוד נעשה הדבר ללא אלימות, השחתה, יוהרה יתרה והצהרות שיש בהן כדי לרמז על שינוי בסטטוס קוו, לא צריכה להיות בעיה עם עלייה שכזו.

יודגש כי עליות להר התקיימו בעבר הלא רחוק גם בידי גורמים מדיניים בכירים שאינם נמנים עם המחנה הפוליטי של השר בן גביר. יתרה מזאת, דווקא מבחינה ביטחונית, היעדר עלייה, בעיקר לאחר הצהרת כוונות, יכלה לפגוע בהרתעה באופן חמור ולהתפרש ככניעה לאיומי חמאס ולקריאתו הפחדנית דווקא לאנשיו בגדה המערבית להבעיר את השטח.

הצלחתו החלקית להתסיס את צעירי מזרח ירושלים להדליק מספר לפידים וניסיון כושל אחד לשלוח טיל מרצועת עזה לעבר ישראל, המחישו היטב שנכון לרגע זה, חמאס עוד מנסה את הממשלה החדשה ושההרתעה שהושגה על ידי קודמתה טרם נפגעה.

אלא שבתוך הצעד הספציפי הזה של השר החדש, בכל אחת מ־13 הדקות שבמהלכן שהה על ההר, ובעובדה שלפיה היה זה הדבר הראשון שנעשה על ידיו מתוקף תפקידו וכהונתו כשר, טמונה יוהרה, פופוליסטיות והעדפת מחיאות כפיים חלולות מצד קהל בוחרים מסוים על פני טובת הכלל והמדינה.

מדוע? משום שלא כדאי להתגרות בחמאס, בירדן ובפלסטינים? לא. אין בעלייה להר כדי להתגרות. זוהי רטוריקה שאימצו הפלסטינים והפכה שגורה בלשון העמים. אלא משום שמצופה מהשר לביטחון הלאומי של מדינת ישראל לטפל בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. עיני הציבור נשואות אליו בציפייה שיטפל בפשיעה הגואה וברציחות הבלתי פוסקות בחברה הערבית ובפרוטקשן המכוער שהפך לנורמה מקובלת ברחבי המדינה ופוגע באלפי עסקים גדולים וקטנים, בעיקר בפריפריה אך לא רק.

עליו לתת מענה בהול לפשיעה החקלאית שטרם טופלה ומותירה רבבות חקלאים חסרי אונים אל מול הבריונות הבלתי נתפסת של פושעים, בעיקר בצפון הארץ. עליו לטפל באופן מיידי בהשלמת חקיקה בדבר חילוט כספי סחר בנשק בלתי חוקי, דבר שנראה ברור מאליו שיהיה חלק בלתי נפרד מספר החוקים במדינת ישראל, אך נעדר ממנו באופן בולט ובלתי נתפס.

עליו להתפנות בבהילות לעיסוק בגיבוי השוטרים וגורמי האכיפה כפי שהרבה להבטיח בנאומי הבחירות בחודשים האחרונים. עליו לעסוק בקדחתנות באיתור ובעיגון מקורות מימון בחוק ההסדרים ובתקציב, המתגבש בימים אלה ממש, בעבור אותם השוטרים, בעיקר בדרגות הזוטרות, כדי שיוכלו לפרנס את משפחותיהם בכבוד.

הנגב, שבו חיים רבים מבוחריו, זועק לטיפול - להשבת המשילות, לגירוש הפחד והחשש לנהוג בכבישים ולהסתובב ברחובות. גם חלק בלתי מבוטל מהאוכלוסייה הבדואית בדרום ממתין לידו הקשה של השר, שהבטיח להשיב את המשילות. אז התבצעה עלייה קצרצרה, עם אפוד מגן ובליווי אבטחה, בשעה מוקדמת מאוד של הבוקר, עת מספר המתפללים המוסלמים על ההר מועט ביותר. סומן וי. פופוליזם אמרנו? משום שמדובר בצעד ראשון של השר, ומשום שמדובר בשר הספציפי הזה - ראש הממשלה, השר לעניינים אסטרטגיים ושר החוץ  יעסקו במהלך החודשים הקרובים בכיבוי השריפות שהבעירו 13 הדקות הללו בקרב ידידינו בזירה הבינלאומית. לא משום שהביקור אסור, אלא משום שבחירת העיתוי, כאמור, הייתה בבחינת אצבע בעין לכל מי שכבודו שזור וכרוך במדינת ישראל, דוגמת איחוד האמירויות.

האחרונה התבקשה על ידי שכנותיה להגיש למועצת הביטחון של האו"ם בקשה לדיון בצעד המדובר, ואיך לומר בעדינות? לא יכלה שלא להיענות בחיוב. אליה הצטרפה סין, ייתכן רק במטרה שלא יקרה מצב שתתרצה הנסיכות ותיסוג לאחור. מועצת הביטחון איננה האסיפה הכללית של האו"ם נטולת השיניים. בכוחן של החלטותיה להשפיע, דה־פקטו, על מדינת ישראל. מי שמבין זאת היטב הוא לא אחר מאשר נתניהו, שיש לו ניסיון בינלאומי רב.

אז לצד השריפה שהצית, אני תקווה שהשר לביטחון לאומי יתפנה מעיסוקיו הרבים ויחל לעסוק בשריפה המקומית המונחת לפניו - המצב הביטחוני המחפיר בתוך מדינת ישראל שמצריך תשומת לב טוטאלית ונטולת אגו. עדיין עומדת בפניו האפשרות להותיר חותם אמיתי וארוך טווח על הציבוריות הישראלית ולהפתיע לחיוב את כולם, לרבות את הזירה הבינלאומית.

הכותבת היא חברת כנסת לשעבר, מייסדת ויושבת ראש משותפת של השדולה לקידום הסכמי אברהם בכנסת