גם אני ישבתי לראות את תחקיר המקור על משרד התחבורה והייתי בהלם. האמת, מההכרות הציבורית עם מנהיגי משרד התחבורה, לא באמת ציפיתי להתנהלות שונה אבל התחקיר רק אימת את מה שחשבתי והפך את זה למציאותי. עצוב לראות שככה מתנהל משרד התחבורה בישראל. לצערי אני חושש שזו הרוח גם במשרדים אחרים אך מקווה מאוד שאני טועה. 

חשוב באמת להבין את ההשלכות של התנהלות משרד התחבורה. אומנם היו כמה רגעים מצחיקים בתחקיר אבל חשוב להבין את היקף ההשפעות של התנהלות מבישה שכזו. נתחיל בזה שמצב התחבורה בישראל הינו בין הגרועים בקרב המדינות המפותחות בעולם. קיימים דירוגים שונים הבודקים פרמטרים כמו נגישות תחבורתית, פקקים וכו וכמעט בכולם ישראל נמצאת במקומות הנמוכים.

לדוגמה, כשבוחנים את מהירות הנסיעה, ישראל "מתברגת" כחלק משלוש המדינות הכי איטיות יחד עם פרו ורומניה לפי מחקר שבדק את מהירות התחבורה ב 49 מדינות (Moneybarn, 2023). האמת שגם לא צריך מחקרים בשביל להבין את זה. מספיק לנסוע מתל אביב לרמת גן ולהבין ש 10 קילומטר יכולים לקחת 45 דק נסיעה או לחכות למונית 30 דק ולהבין שהנהג לא מוכן לנסוע מחוץ לעיר. כלומר, יש למשרד התחבורה מספיק עבודה הדורשת קבלת החלטות מקצועיות בלי מקום לשיקולים פוליטיים. 

לתחבורה יש השפעה על כמעט כל ענף במשק כגון: תעסוקה, חינוך, נדל"ן וכו. לכן משרד התחבורה הינו אחד המשרדים החשובים בממשלה. לא מעט דובר על פרויקט הרכבת הקלה שמחברת בין ישובים ברחבי הארץ. כמובן, שזהו פרויקט מבורך שהיה אמור להיעשות לפני המון שנים ולצערנו מתעכב גם משיקולים פוליטיים.

אבל חשוב להבין שאלו פרויקטים לטוח הרחוק. קיימות החלטות רבות שניתן ליישם בטווח הקרוב אשר יביאו לשיפור הנגישות התחבורתית באופן מיידי. החלטות כגון: תחבורה ציבורית בשבת או הכנסת שירותי תחבורה נוספים כמו UBER אשר מאפשרים נגישות תחבורתית יעילה יותר ואף תורמים באופן ישיר לירידה במחירי הנדל"ן, לפי מחקר שנערך בארה"ב (Serusi, 2022). 

למרות שמצבו של משרד התחבורה אינו נראה מבטיח בלשון המעטה, לשמחתנו, ישראל הינה האקוסיסטם המוביל בעולם בתחום המוביליטי עם סטארטפים המספקים פתרונות ייחודיים בתחום התחבורה והרכב, החל מפתרונות לרכבים חשמליים, תקשורת בין רכבים, רחפנים, פתרונות מיקרו מוביליטי לערים ועוד.

אחד הכנסים המובילים בעולם בתחום המוביליטי נערך בישראל על ידי ארגון אקומושן שעושים עבודה נהדרת למיצוב ישראל כמרכז מוביל לחדשנות ומוביליטי בעולם. אני מקווה ומאמין, שהישועה לתחבורה בישראל תגיע דווקא מהסטארטפים המייצגים את ישראל בכבוד בעולם.

הכותב: ד"ר עמית סרוסי, יועץ אסטרטגי לחברות ומשקיע אנג'ל