הדיונים התיאורטיים שניהלנו עד השישה באוקטובר על שוויון ועל מה ראוי התחלפו בשבת השחורה לצורך ביטחוני מידי של כאן ועכשיו. מאות נופלים, אלפי פצועים ומציאות שלא חשבנו שנראה בימי חיינו הובילה לצורך מיידי של אלפי חיילים נוספים. המצב הנוכחי, בלב לחימה רב זירתית, מהווה זרז / קטליזטור לכל התהליכים וכעת נראה שאנחנו דוהרים יותר להתנגשות מאשר לפתרון. 

מדינת ישראל בקו פרשת מים. סוגיית השירות תיקבע במידה רבה את עתיד המדינה. לא פחות. התחושה האמיתית היא שאם לא נוכל לאתגר הזה, הבסיסי כל כך של ביטחון ישראל. אם לא נוכל להתחבר לשם כך לאחר ה- 7.10- מה כן נוכל לעשות יחד? זה מאבק חשוב מאין כמוהו ואין לנו שום פריבילגיה לוותר עליו. לא מול אלו השואפים לפטור אוכלוסיות שלמות משירות ולא מול אלו שעד ה- 7.10 דיברו בנמרצות על צבא מקצועי ופירוק צבא העם. 

 צריך לומר בפה מלא - החברה החרדית קיבלה הזדמנות נוספת לקחת חלק. אולי הזדמנות אחרונה. לא עוד גלגול של הבעיה. לא עוד ישראבלוף. הגיע הזמן לתרגם את התהליכים החברתיים החיוביים בחברה החרדית למעשים של ממש. נגמרו המשחקים. בפאנל בו השתתפתי אתמול ד"ר נחומי יפה מאוניברסיטת ת"א ומכון תתי"א הציגה נתונים שמראים שינו דרמטי במקור הסמכות התורנית של החברה החרדית. רק 15% רואים בגדולי הדור את הסמכות המרכזית, בעוד המנהיגות המקומית זוכה לאמון של 65%! לצד עלייה מתמדת בהזדהות החברה החרדית עם מדינת ישראל, המנהיגות הפוליטית דוגמת ח"כ יצחק פינדרוס שישב בפאנל, פשוט תהפוך ללא רלוונטית. וטוב שכך.

בימים אלה, אופטימיות ותקווה היא לא ניתוח של מציאות אלא אידיאולוגיה של ממש. אנחנו מתעקשים להיות אופטימיים ומקווים שהמציאות הבלתי נתפשת היא הזדמנות יוצאת דופן לתיקון. רק אחריות משותפת תוציא אותנו מהוויכוח של עשרים שנה לבנייה מחודשת של ישראל.  

אני עוסק יחד עם חבריי בפנימה בסוגיית הגיוס והשירות בחמש השנים האחרונות ברמה יומיומית – מבנייה של מסלולי שירות ועבודה עם צעירים וצעירות מכלל חלקי האוכלוסייה בשירות צבאי ואזרחי ועד עיסוק בחוק עצמו שיוכל לאפשר את התנאים לגיוס ושמירה על צבא העם וביטחון ישראל. הסוגיה מורכבת – אך אפשרית!! ישראל התמודדה עם אתגרים קשים מאלה והיא תוכל לה – הגיע זמן תיקון. 

המדינה קיבלה הזדמנות נוספת לחקיקה של חוק שירות מותאם שאינו מתריס ולא מאיים אלא חוק שמאפשר לכולם לקחת חלק ולהניח בסיס הוגן וצודק. לא עוד ספינים ומשחקים פוליטיים אלא פתרון אמיתי שיאפשר שמירה על צבא העם ועל ביטחון ישראל. שום תרגיל פוליטי לא יספק את המילואימניקים שנקראו בפעם השלישית. שום ספין לא יעזור לצבא למלא את השורות.  

הצבא קיבל הזדמנות נוספת ליצירת מסלולים מותאמים שיורידו את שאלת אורח החיים מהפרק ויאפשרו לכל צעיר וצעירה להיכנס למערכת ולשרת. הצורך השתנה, התאמות נדרשות. יש הרבה עבודה אבל צה"ל התמודד ומתמודד עם משימות קשות מזו. זו משימה הכרחית על מנת לשמור על צבא העם. 

אנחנו חייבים לפעול יחד כדי להפוך את המשבר הנוכחי לקטליזטור לחיבור ותיקון ולא לפירוק החברה הישראלית. יש לחוקק חוק הוגן שיהווה בסיס לשירות של כולם. יש לפעול לייצר מסלולים. יש לפעול יחד עם הפרטנרים בחברה החרדית לבנייה משותפת. 

עוד לא אבדה תקוותנו. זה בנפשנו. 

אורי עפרוני (צילום: אורי בכר)
אורי עפרוני (צילום: אורי בכר)