כעשרים שנה חיו רמטכ״לי צה״ל (למעט גבי אשכנזי) בתפיסת ביטחו שפוררה את צבא ההגנה לישראל. כל אחד בתורו החליט, כקודמו, שהמלחמות הגדולות הסתיימו, יש לנו שלום עם המצרים ועם הירדנים, ולכן אפשר להסתפק בצבא קטן, טכנולוגי, וחכם, בעל יכולת התקפית.

באותן השנים קוצצו אלפי טנקים מסד"כ צה"ל, כמחצית מאגדי הארטילריה, יחידות חי״ר והגמ״ר רבות, גדודי הנדסה ועוד. בסך הכל, קוצצו שש אוגדות מסד״כ היבשה, החסרות לנו היום כאוויר לנשימה. משנת 2002 ועד היום צומצם צבא היבשה ב־66%, כלומר הוקטן לשליש מגודלו בשנת 2002.

כוח רדואן של חיזבאללה  (צילום: רשתות ערביות)
כוח רדואן של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)

אך לא רק בכך חטאו אותם רמטכ״לים. כל התהליך של הקיצוץ הדרסטי באותן שנים בצבא היבשה נעשה במקביל  להצטיידות אויבינו בארסנלים מפלצתיים של 250 אלף טילים, רקטות וכטב״מים כעניבת חנק סביב גבולות מדינת ישראל, וצוידו צבאות הטרור החמושים מכף רגל ועד ראש.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

העלימו עין

לתהליך הזה שיזמו האיראנים וגרורותיהם היו אדישים הדרג הצבאי והדרג המדיני, והם אימצו את הקונספציה שאויבינו מורתעים. יכולות האויב והתעצמותו לא עניינו בישראל אף לא אחד מהדרגים המחליטים בדרג המדיני ובדרג הצבאי.

על אותה קונספציה שאין לה מחילה, החליט הדרג הצבאי לבסס את יכולות הצבא האלה: חיל אוויר חזק, מודיעין איכותי, צבא יבשה שנשען כמעט אך ורק על השירות הסדיר וצבא המילואים נשחק עד דק (המילואים היו עד אז עיקר הכוח היבשתי).

אחרי שספג פגיעות כבדות: חיזבאללה חשף את נקודת התורפה של ישראל
הפור נפל: עוזי רבי משוכנע - זה האזור בישראל שאיראן החליטה לשים על הכוונת

נוסף על כל אלה, הדרג הצבאי הבכיר לא הגיב כלל על השינויים הדרסטיים המתחוללים בצבאות ערב המקיפות את גבולותינו, שהכינו עצמן למלחמות שהשתנו מקצה לקצה. לא עוד רק מלחמה בחזיתות אלא המלחמה תהא בשיגורי אלפי טילים, רקטות וכטב״מים מדי יום ביומו לעורף. 

שיגורים אלו מחייבים היערכות שונה מבעבר הן מבחינת ההגנה והן מבחינת ההתקפה. השינוי הזה מצריך תפיסת ביטחון שונה מתפיסת הביטחון שגיבש בן־גוריון בשנות החמישים של המאה הקודמת, וגם להצטייד באמצעי לחימה חדשים המתאימים למלחמות העתיד, וכמובן תפיסת הפעלה השונה בתכלית מהתפיסה הקיימת. כל זה לא נעשה בצה״ל בגלל קיבעון מחשבתי, יהירות, זחיחות דעת, אגו, חוסר אחריות ורשלנות פושעת.

הרצי הלוי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הרצי הלוי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

הדברים הגיעו לידי כך שצה״ל התנוון לאורך השנים והפקיר את ביטחון ישראל בכל תחום ועניין: לא גובשה תפיסת ביטחון חדשה המתאימה למלחמות העכשוויות ולמלחמות העתיד, העורף לא הוכן למלחמה, צבא היבשה קוצץ עד דק ולא יכול לעמוד באתגרי המלחמה.

לא נבנתה בצה״ל תפיסת הגנה והתקפה נגד אלפי הטילים, הרקטות והכטב״מים שישוגרו מדי יום ביומו על מרכזי אוכלוסייה ותשתיות לאומיות: תחנות חשמל, מים, מצבורי גז ודלק, תשתיות תחבורתיות ותעשייתיות, מחנות צה״ל ומטרות אסטרטגיות אחרות, ומחדלים אלו עלולים להרוס לנו את המדינה.

מלאי שיאזל תוך ימים

עקב היעדר תפיסה ביטחונית, ומחמת אי־הבנת המציאות החדשה, לא נרכשו בצה״ל אמצעי לחימה חדשים המתאימים למלחמה רב־זירתית: לא הוקם חיל טילים קרקע־קרקע שעיקר ייעודו להשמיד את מַשגרי טילי האויב, והוא יעיל במאות מונים יותר ממטוסים שאינם מסוגלים להתמודד עם שיגורים אלו.

הייתה אמורה להיות יוזמה לאומית עם ארצות הברית לפתח וליצור לייזר עוצמתי שיכול לפגוע בטילים בליסטיים של האויב במאות מונים זול יותר מהטילים שברשותנו ("חץ", "קלע דוד", "כיפת ברזל"). אליה וקוץ בה: עלות המיירטים כה גבוהה, כך שהמלאים מהם מאוד מצומצמים, ובתוך ימים מועטים במלחמה רב־ זירתית יאזל המלאי. 

לא נרכש נ״מ רב־קני מוכוון מכ״ם המסוגל לירות 6,000 כדורים בדקה ויעילותו נגד כטב״מי האויב גדולה מאוד. לא נרכש מערך של עשרות אלפי כטב״מים למודיעין ולתקיפה. כל אלה לא נרכשו מחמת תפיסה מעוותת של הדרג הבכיר הצבאי שהמשיך באותה קונספציה של מלחמות העבר, ובנה את הכוח הצבאי בעיקר על מטוסים שמקומם במלחמות בעולם הולך ומצטמצם משום שאת מקומם תופסים המל״טים והכטב״מים.

סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

רק לאחרונה השקיע צה״ל 32 מיליארד דולר (!) מהסיוע האמריקאי שמושכן לעשרים השנים הבאות לרכוש עוד כמה טייסות F-35 שיגיעו עוד חמש שנים עד עשור והרלוונטיות שלהם תרד פלאים. אנו רואים שצה"ל רכש טייסות F-35 במקום אמצעי לחימה שמניתי קודם שחשיבותם ויעילותם במלחמה האזורית הרב־זירתית הבאה שתגיע אלינו בהקדם או במאוחר, עולה בעשרות מונים יותר ממטוסים אלו.

המחדל המחפיר ב־7 באוקטובר הוא תוצאה של עבודת השדולה החזקה של חיל האוויר, שהשתלט על החלטות הדרג הצבאי והדרג המדיני. כתוצאה מכך, ישראל לא מכנה לוותר על התפיסה שחיל האוויר הוא "מלך הקרב", אף כי בכל העולם הבינו מזמן שעם מטוסים לבדם אי אפשר לנצח מלחמות (במלחמת אוקראינה-רוסיה כמעט שלא רואים מטוסים). ככל שהזמן עובר, תרומת המטוסים לניצחון במלחמות הולכת ופוחתת בקצב מואץ עד היעלמותם בכלל בעשורים הבאים.

חבורת צנחנים השתלטה על הצבא ושנים הרבה מונו ממנה רמטכ״לים בשיטת חבר מביא חבר בלי שום תבחינים, כפי שכתב בביקורת חריפה מאוד מבקר המדינה לשעבר מיכה לינדנשטראוס. אותם רמטכ״לים גם ממנים את האלופים ללא שום תבחינים, ולכן תמצאו שבכל התפקידים הבכירים ביותר שמהם אפשר להתקדם לרמטכ״ל נמצאים בעלי הכומתות האדומות. 

הרמטכ״לים, שרובם באים מהצנחנים, הולכים יד ביד עם השדולה של חיל האוויר, והם מאפשרים רכישת מטוסים מטורפת על חשבון כל הדברים האחרים לצה"ל. עד כדי כך זה מטורף שגם היום תוך כדי המלחמה, כשכבר ברור לכול שצריך להגדיל את צבא היבשה בעוד ארבע אוגדות לפחות, ושצריך להקים חיל טילים. 

יש לרכוש נ״מ רב־קני ולייצר מערכת הגנה של לייזר עוצמתי להגנה מפני רקטות, טילים וכטב״מים בטווחים קצרים וארוכים. על כל אלה עברו החלטות לביצוע בצה״ל ובמשרד הביטחון, אבל בפועל משקיעים 32 מיליארד דולר במטוסים וכמעט כלום בשאר הנושאים.

צבא היבשה נזנח בצד

הרמטכ״לים אדומי הכומתה ראו בבניית הצבא ובהכנתו למלחמה "חצר האחורית״, ולכן לא עדכנו את תפיסת הביטחון של ישראל שתתאים למלחמה העכשווית והעתידית. לא נערכו דיונים על ראייה ביטחונית אסטרטגית לשנים הבאות, והתעלמו התעלמות מוחלטת מהאיום הקיומי שהתפתח לנגד עיניהם בעשרים השנים האחרונות. 

הם קיצצו את צבא היבשה עד דק, ראו בו נטל ולא נכס ושמו אותו בצד. הם לא טיפלו בהכנת העורף למלחמה והזניחו הזנחה מוחלטת את הכנת הצבא ועורף המדינה להתמודד טילים, רקטות וכטב״מים. את מערכי הלוגיסטיקה והאחזקה הפריטו לחברות אזרחיות, ובכך חרצו את גורל הצבא והמדינה לרעה במלחמה האזורית הרב־זירתית הבאה. 

כך, כמעט גזרו את גורל הצבא לכליה כי אזרחים לא יוכלו לתספק אפסניה מתכלית (דלק, מים, מזון, תחמושת, ציוד, חלפים ועוד) או לתת אחזקה לטנקים, לנגמ״שים ולאמצעי לחימה אחרים מעבר לקווים לכשתעבור המלחמה לשטחי האויב. גם פיטוריהם של אלפי קצינים ונגדים מקצועיים בצבא הקבע פגע  אנושות במוכנותם של אמצעי הלחימה בימ״חים למלחמה.

חיילי מילואים ברמת הגולן (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
חיילי מילואים ברמת הגולן (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

תלאה המקלדת מלפרט את עיקר תחלואי הצבא, אך פטור בלא כלום אי־אפשר: הייתה פגיעה אנושה בכוח האדם האיכותי בצבא הקבע שהחליט לעזוב בהמוניו את הצבא בעקבות מודל הקבע הצעיר שהכניס הרמטכ״ל לשעבר גדי איזנקוט בשנת 2016. 

פשתה בצה"ל התרבות הארגונית הקלוקלת, והיא ממשיכה להכות שורשים ולהחריב כל חלקה טובה ביתר שאת בפעולות, כגון אלו: חוסר משמעת, אי וידוא פקודות, אי ביצוע בקרה ומעקב להחלטות, אי הפקת לקחים (ואם מפיקים - רבים אינם מיושמים בפועל). 

התחקירים נעדרי אמינות, תרבות השקר מרקיעה שחקים, אין שגרה ראויה ביחידות, הסטנדרטים של ביצוע ביחידות רבות הם מתחת לקווים האדומים, חוסר שליטה בניהול הצבא, נושאים מרכזיים נופלים בין הכיסאות, ואיתם מתבזבזים מיליארדי שקלים, והרשימה עוד ארוכה.

נאחז בקרנות המזבח

הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המחדל שהיה באשמתו התכנס בתוך עצמו ונעשה אטום באופן מוחלט לסביבתו. הוא מבין שאין לו עוד לאן לחזור, ולכן הוא נאחז בקרנות המזבח כדי לשרוד בתפקיד הרמטכ״ל. כעת הוא מקים מטכ״ל בדמותו ובצלמו שיגן עליו בלכתו, ונעזר בתמיכת חבריו הצנחנים שמבינים היטב שבלעדיו לא תהיה המשכיות לשושלת אדומי הכומתה במשרות הבכירות של צבא ההגנה לישראל. הוא הפך לאסון לאומי שגורר את כל המדינה אל עברי פי פחת עם הממונים עליו – שר הביטחון יואב גלנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו וגרורותיהם.

תפיסת הביטחון שמוביל הרצי הלוי בזמן המלחמה היא אף חמורה שבעתיים, משום שהוא ממשיך להתעלם מלקחי המלחמה שהוא הביא להתממשותה והוא ממשיך לנהלה מתחת לכל ביקורת. מלחמה ששילמנו בה עד כה אלפי הרוגים ועשרות אלפי פצועים, מאות חטופים, יותר ממאה אלף עקורים מביתם, יישובים חרבים ומאתיים אלף דונמים של שדות חקלאיים וחורש שרופים בצפון ובדרום. 

אין גבול למעלליו של האיש שפוגע אנושות בכל נורמה וערך שעליהם נבנו דורות של לוחמים. הסקרים האחרונים מלמדים על אובדן מוחלט של אמון המפקדים והלוחמים ברמטכ״ל הרצי הלוי. כל עוד הרצי הלוי, גלנט, ביבי וכל גרורותיהם ימשיכו בתפקידם, אין שום תקווה לעם ישראל. רק החלפתם המיידית יכולה להציל את המדינה מפני מצבה הקשה שהולך ומתעצם מיום ליום.

רולטה רוסית על עתיד ישראל

לאחרונה אנו עדים להכרזות בדויות (פיקטיביות) של ראש הממשלה בנימין נתניהו על אחיזתו בציר פילדלפי כדי לעצור את ההברחות לחמאס. בשיחתי איתו לפני כמה חודשים הוא הודה בפניי שאין לו שום פתרון להברחות שמתבצעות מסיני דרך מאות מנהרות מתחת לציר פילדלפי משום שהמצרים לא משתפים איתו פעולה. הוא מוסיף חטא על פשע בכך שהוא הורה לצבא ולמשרד הביטחון לסלול על ציר פילדלפי כביש מאספלט ולהקים בסיס צבאי. ביבי מתעסק בציר לא רלוונטי שתרומתו לביטחון המדינה בטל בשישים, ומאבד את התמונה הכוללת שהוא האיום הקיומי מכל עבריה של מדינת ישראל.

בנימין נתניהו גם מותח את החוט הדקיק של השלום עם המצרים עד הקצה, דבר שעלול להביא בהמשך לניתוק השלום עם המצרים. צבא מצרים שהוא הגדול והחזק ביותר במזרח התיכון עלול להילחם בנו במלחמה האזורית הרב־זירתית, ביבי משחק ברולטה רוסית ומהמר על קיומה של מדינת ישראל כאדם שאיבד מזמן את שיקול דעתו ופועל רק ממניעים אישיים.

שר הביטחון גלנט ונתניהו מעניקים דרגות להלוי  (צילום: פול אלכס קולומויסקי)
שר הביטחון גלנט ונתניהו מעניקים דרגות להלוי (צילום: פול אלכס קולומויסקי)

קבלני הביצוע שלו הם הרצי הלוי וגלנט. השלושה האלה יכולים להצית בהחלטה אחת את כל המזרח התיכון כפי שזה כמעט קרה בתקיפתנו את הקונסוליה האיראנית בסוריה, ולאחר מכן בהתנקשותנו ברמטכ״ל חיזבאללה ובאיסמעיל הנייה, כך לפי הדיווחים. עכשיו הם שוב מתחילים לאיים במלחמה כוללת נגד חיזבאללה אף שאין לנו צבא יבשה הכשיר להמשך המלחמה והרחבתה.

ארדואן נשיא טורקיה קורא לגייס את כל העולם האסלאמי נגד ישראל. המצרים והטורקים מתקרבים זה לזה. והמצרים החליטו לוותר על חידוש מטוסי אֵף־16 בארה״ב ורוכשים מטוסים מהסינים, תהליכים מאוד מדאיגים שהמצרים מתקרבים יותר ויותר לצד שנגדנו. אנחנו נתונים בטירוף מערכות שסוף טוב לא יכול לצאת מזה. המדינה מתפרקת לנגד עינינו.

רבים מדי בעם רואים רק חלק קטן מהתמונה השלמה, ולכן הם אינם מודעים כלל לבעיות הקשות. רק מי שמסוגלים לראות את התמונה השלמה מבינים שמדינת ישראל נמצאת במצב נורא ואיום, וככל שהזמן עובר יצטרפו להבנה המכאיבה עוד ועוד אנשים אבל אז זה יהיה כבר מאוחר מדי.

רק שילוב ידיים של כל מגזרי האוכלוסייה והחלפת הדרג המדיני והדרג הצבאי מייד יכולה להציל את המדינה מפני התרסקותה המוחלטת שהולכת ומתעצמת מיום ליום.