הפיגוע המזעזע בגבעת אסף, כמו רבים שקדמו לו, ממחיש שוב את המציאות הביטחונית ביהודה ושומרון. לאחר אירועי ה־7 באוקטובר, ברור לכל כי "ישראל החדשה" נדרשת לאמץ גישה שונה, צופה פני עתיד. לא עוד הסתפקות בתגובות מקומיות ונקודתיות לפיגועים, אלא גישה אסטרטגית כוללת שתתמודד עם הטרור באופן יסודי. אין מדובר רק בביטחון אזורי, אלא במערכה רחבה יותר על עצם יכולתה של ישראל להבטיח את שלומם של אזרחיה ולהעמיק את אחיזתה ההיסטורית ביהודה ושומרון.

הגיע הזמן להכתיב את הכללים מול חיזבאללה בצפון
הטעות המגוחכת: מישהו צריך ללחוש לטראמפ שישראל הייתה פה לפניו ותהיה הרבה אחריו

במסגרת שינוי זה, הצעד הראשון והמיידי שעלינו לנקוט הוא הכנסת שלוש חטיבות חי"ר ליו"ש. נוכחות סמלית של כוחות ביטחון אינה מספיקה עוד. נדרשת נוכחות משמעותית שתשיב את הסדר על כנו. פעולת הכוחות תהיה להחרים את כל הנשק הבלתי חוקי, לחסל את תשתיות הטרור, להחזיק את הפלסטינים בתוככי הערים שלהם ובכך להבטיח שהמרחב יהפוך לבטוח; אחרת, הפיגוע הבא הוא רק שאלה של זמן. עלינו לפעול בהיקף רחב, להכות במרכזי הערים, וליצור מרחב שבו המחבלים לא יוכלו עוד לצאת החוצה ולפעול.

עם זאת, "ישראל החדשה" מבינה כי אין להסתפק בפעולות מידיות וקצרות טווח. על מנת להבטיח שינוי אמיתי ועמוק, נדרשת אסטרטגיה ארוכת טווח שתבנה מציאות חדשה בשטח. אחד הצעדים המרכזיים בדרך זו הוא החלת ריבונות ישראלית מלאה על שטחי C. מדובר במהלך מכריע שיבטיח לישראל שליטה מלאה, ביטחונית ומשפטית על כל אותם שטחים. בכך נמנע הקמת תשתיות טרור והשתלטות פלסטינית במרחב ונבטיח שליטה יציבה שתאפשר אכיפת חוק וסדר בכל האזור.

צעד זה הולך יד ביד עם הצורך בהרחבת ההתיישבות היהודית ביו"ש. כל יישוב חדש שנבנה וכל בית נוסף שמוקם מחזקים את אחיזתנו בקרקע, מצמצמים את מרחב הפעולה של הטרור וקובעים עובדות בלתי הפיכות בשטח.

במקביל, יש לנקוט צעדים מרתיעים, בראשם גירוש משפחות מחבלים. גירוש מידי של בני המשפחה ישדר מסר ברור לכל מי שחושב לצאת לפיגוע: פגיעה ביהודים תביא לתוצאות חמורות ובלתי הפיכות. בכך תיווצר הרתעה אמיתית שתשפיע על מניעת פיגועים בעתיד.

מהלכים אלו יזכו לביקורת בזירה הבינלאומית, אולם ישראל החדשה מבינה שהביקורת היא חלק בלתי נמנע, ושעליה לעמוד איתן מול הקולות המתנגדים משום שחיי אזרחיה קודמים לכל שיקול אחר. על ישראל להציג לעולם את פעולותיה כהכרחיות להבטחת חיי תושביה. כל מדינה, אילו הייתה ניצבת בפני איום מתמשך על חיי אזרחיה, הייתה פועלת באותה הדרך. מערכת הסברה חדה וברורה תבהיר כי המטרה העליונה היא להגן על אזרחי ישראל, ולא לפגוע באוכלוסיות אחרות.

לצד זאת, חיוני לשמר ולחזק את הקשרים עם מדינות ידידותיות, כגון ארצות הברית ומדינות אירופה התומכות בישראל. שיתופי פעולה דיפלומטיים ואסטרטגיים עם מדינות אלו יאפשרו למזער את הלחצים הבינלאומיים ולהבטיח הבנה ותמיכה בפעולות הננקטות. על הקהילה הבינלאומית להבין שמדובר בצעדים הכרחיים למען ביטחון ישראל.

ישראל החדשה מכירה בכך שהמציאות הביטחונית ביהודה ושומרון מחייבת לא רק תגובות מידיות, אלא שינוי אסטרטגי עמוק ויסודי. 

הכותב הוא ראש המועצה המקומית בית אל