בעוד כשבועיים תסתיים השנה הארורה ביותר בתולדות המדינה, כמוה לא ידענו מאז הכרזת דוד בן־גוריון על הקמת בית יהודי לעם היהודי בארץ המובטחת ב”ברית בין הבתרים”. בכל מדינה מתוקנת, אחרי אסון כמו ה־7 באוקטובר, הממשלה הייתה מתפטרת ומודיעה על הליכה לבחירות. אך לנוכח המצב הביטחוני הקשה שנוצר ולאור המאמץ הלאומי המשותף שליכד את העם, אין חולק על כך שלא ניתן היה לדרוש באותם ימים נוראים של אוקטובר 2023 את התפטרות הממשלה וכמובן לא הליכה במצב הזה למערכת בחירות.

אלא שמאז כאמור חלפה שנה, שבה ראינו את הממשלה במלוא חדלונה. ממשלה שלא הצליחה ליישם שום יעד שהציבה לעצמה במהלך המלחמה; כשהיא גוררת את המדינה לשנה שנייה של מלחמה שלא רואים את סופה; כשלנגד עינינו מדינה שסועה וקרועה חברתית; כשצה”ל מדשדש ללא תכלית ואופק מדיני ברצועת עזה; כשחטופינו נמקים במנהרות חמאס ללא זיק של תקווה והנהגת חמאס מצליחה לשכון לבטח במקומות מסתור; כשהצפון, שנמצא לאורך כל השנה הזו תחת אש של טילים וכטב”מים, כבר שנה אינו חלק אינטגרלי מהמדינה.

על ישראל לבחון כינון ממשל צבאי זמני בצפון רצועת עזה | פרופ' דניאל פרידמן
משחק הכיסאות של נתניהו: התפקיד החלופי לסער והמועמד לשר הביטחון

מעבר לכל אלה, מדובר בממשלה שכשלה בכל תחום. גם אם מגייסים את כל המאמצים קשה למצוא מעשה חיובי אחד של הממשלה, כשמעל כל אלה בולט יותר מכל חטא ההתעלמות של הממשלה מהמצב, מהמציאות שבה מצויה המדינה, חטא שהביא את הממשלה הזו להיאבק בחירוף נפש כדי להעביר את חוק השתמטות החרדים מגיוס לצה”ל, ממשלה שלאורך כל הדרך בחרה לעסוק יותר בהישרדותה, בכספים ובחוקים פרלמנטריים, בג’ובים ובפיזור ספינים ושקרים מאשר במציאות המרה שבה נתונה המדינה.

חברי הקואליציה בכנסת בתמונה שעוררה סערה בצל המלחמה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חברי הקואליציה בכנסת בתמונה שעוררה סערה בצל המלחמה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אילו ההתנהלות הפושעת הזו הייתה מתרחשת בחברה כלכלית־פרטית, כבר מזמן היה דירקטוריון החברה “בועט” בהנהלת החברה והעומד בראשה ומשליך אותם לכל הרוחות. מכאן שלקראת סוף השנה הארורה הזו, כשכולנו נברך “תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה”, חובה להעלות עם הברכה הזו לסדר היום את פיזור הממשלה הגרועה הזו וההליכה לבחירות, ובכך לאפשר מהר ככל האפשר להקים כאן ממשלה חדשה, פרגמטית ואמיצה שתיתן מענה לכל הצרות שהממשלה הזו יצרה כאן במהלך כמעט שנתיים לכהונתה.

חשוב לציין - הצורך הדחוף בהחלפת הממשלה אינו בגלל אחריותה ומחדליה שהביאו עלינו את אסון ה־7 באוקטובר. זה עניין לוועדת חקירה ממלכתית - שתקום במהרה בימינו - שתבדוק ותחקור את המחדל מכל ההיבטים ותציג את מסקנותיה. הממשלה הזו חייבת לסיים את ימיה לאלתר בגלל התנהלותה וכישלונותיה לאורך השנה הזו.

כל הטענות והאמירות שמדובר בממשלה נבחרת שנתמכת על ידי 64 מנדטים וחייבת לסיים את ימיה כחוק ושכל מי שחושב ופועל אחרת פועל נגד החוק, אין להן אחיזה במציאות הנוכחית. הממשלה הזו איבדה מזמן את אמון רוב הציבור. 64 מנדטים היה לה לפני ה־7 באוקטובר, היום היא רחוקה מאוד מזה ומובן שאין כמו מערכת בחירות להוכיח זאת. במצב הנוכחי חובה להציב כאן ממשלה שמסוגלת לנווט ולהוביל את המדינה לחוף מבטחים וזו בטח לא הממשלה הכושלת הזו והעומד בראשה בנימין נתניהו, שהוכיחו לנו לאורך השנה החולפת את חדלונם.