ב-22 בספטמבר, על רקע מתקפת הזימוניות ומכשירי הקשר על מחבלי חזבאללה, ערך הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, מסיבת עיתונאים המכוונת אל הציבור הישראלי בה הזהיר כי צה"ל מסלים את פעולותיו נגד חיזבאללה בלבנון. מסר זה הגיע יומיים בלבד לאחר שחיל האוויר הפציץ את מפקדת הארגון בלב שכונת הדאחייה בביירות, והרג את המפקד הצבאי אבראהים עקיל יחד עם תריסר מחברי הנהגת יחידת העילית רדואן של חזבאללה.

הרמטכ"ל הישראלי אמר כי מנהיגי חיזבאללה "תכננו במשך שנים לכבוש את הגליל; הם אחראים לרציחתם של ישראלים רבים, כולל חיילים". יעדי הפשיטה לגליל נערכו במתווה דומה ל-7 באוקטובר. הלוי המשיך והוסיף: "ייתכן שהם עסקו בכך גם באותה פגישה ביום שישי אחר הצהריים – איך לחדור למדינת ישראל, לרצוח אזרחים, לחטוף חיילים".

טווח הירי מתרחב: טיל שוגר מלבנון, אזעקות הופעלו במרכז הארץ
לא משכנע? הבלוף של נשיא איראן, שבעולם מסרבים לקנות

עקיל היה טרוריסט-על, מבוקש מהבכירים ביותר שעל ראשו הציבה ארה"ב סכום של 7 מיליון דולר. היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, בירך על מותו של עקיל: "אמרנו שנעשה את כל שביכולתנו להביא אותו לצדק, וכל פעם שטרוריסט שרצח אמריקאים מובא לצדק, אנחנו מאמינים שזו תוצאה טובה".

תקיפה בדאחייה בביירות 24.9.24 (צילום: רויטרס)
תקיפה בדאחייה בביירות 24.9.24 (צילום: רויטרס)

הנהגת חיזבאללה נהרגה לאחר שמטוס F-15 של חיל האוויר הישראלי הטיל ארבעה "טילים" שפגעו במחבלים שהתאספו שתי קומות מתחת לקומת הקרקע, כך על פי דיווחים בתקשורת הישראלית. עדי ראייה וצילומים מהזירה מצביעים על כך שהפצצות היו מסוג של "פורצי בונקרים" כבדים. פצצות קונבנציונליות גדולות היו גורמות להרס סביבתי רב בשכונת הדחייה, אולם במקרה הנ"ל הנזק תואר על ידי תושב מקומי כ"רעידת אדמה", תיאור אופייני להשפעותיו של פיצוץ בונקרים.

המסר של הרמטכ"ל, מבסיס תל נוף, לא הופנה רק לישראלים. ב-17 בספטמבר, ימים ספורים לפני כן, אמרה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, סגנית הנשיא קמלה האריס: "אחד הדברים שעשינו שאני תומכת בו לחלוטין, הוא מניעה של פצצות 2,000 פאונד לישראל". במסר שלו לתקשורת, התייצב רב אלוף הלוי, ברקע מטוס F-15, כשמתחת לכנף תלויה פצצה מונחית מדויקת JDAM במשקל 2,000 פאונד – המסר לממשל ביידן-האריס נמסר - זו הפצצה שארצות הברית מונעת מישראל.

האמברגו האמריקני על פצצות במשקל 2,000 פאונד היה תגובה רפלקסיבית למחאות השמאל הפוליטי בארצות הברית על פגיעה באזרחים פלסטינים, בהתאם לנתוני משרד הבריאות של ארגון הטרור, חמאס. כפי שמוכיחה הפגיעה באיברהים עקיל של חיזבאללה ובמוחמד דף של חמאס, לעיתים יש צורך לחפור בעומק האדמה על מנת להעביר את המבוקשים לעולם הבא. אך חשוב יותר מכל – וארה"ב חייבת לזכור זאת – אלה אינם רק אויביה של מדינת ישראל.

לני בן-דוד הוא דיפלומט ישראלי לשעבר וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון.