המגמה האיראנית הזדונית מוכרת וברורה ופועלת נגדנו באינטנסיביות זה כשנה: ניהול מלחמת התשה ארוכה ומרה במספר חזיתות שתביא את מדינת ישראל לקריסה כלכלית, חברתית וביטחונית, כשלמעשה לא ניתן להתעלם מהעובדה שלאיראנים יש נכון להיום הצלחה לא מבוטלת ביישום תוכניתם ארוכת הטווח שנמשכת כבר שנה וסופה לא נראה באופק.

מדינה בסכנה: הממשלה חייבת להתפטר | אפרים גנור
בביירות ובעזה יצהלו ויחגגו: הם מעדיפים את סער על גלנט | אפרים גנור

התוכנית הזו הגיעה בשבועיים האחרונים לשלב הקריטי והמכריע שלה, כשלאחר 11 חודשי מלחמה שהפכו את צפון מדינת ישראל ל"שטח הפקר" נטוש מאוכלוסייה ונתון לשיגורים יומיומיים של טילים וכטב"מים שהותירו מאחוריהם הרס, חורבן ואלפי דונמים חרוכים, מדינת ישראל החליטה סוף־סוף לפעול בצפון ולקבוע את שובם של העקורים לביתם כאחד מיעדי המלחמה.

באופן ברור וצפוי, נטל המשימה העיקרי להתמודדות הראשונית עם יכולות השיגור הרקטיות האדירות של החיזבאללה הוטל על חיל האוויר, שבסיוע אמ"ן והמוסד החל לפעול בעוצמה רבה בלבנון ובסוריה בהצלחה רבה מאוד.

לעובדה זו הצטרפה כמובן ההצלחה הגדולה והמפתיעה שהדהימה את החיזבאללה בהתפוצצות של מערכות הקשר והתקשורת של אנשיה, פעולה שהוכיחה רמת מודיעין ויכולות בלתי צפויות, שאומנם הכאיבו מאוד לחיזבאללה, אבל לא הפסיקו את שיגורי הטילים והכטב"מים ואפילו גרמו להגדלת הטווחים ולפגיעה ביעדים "רגישים".

זאת מתוך כוונה ברורה להמשיך ולנהל את מלחמת ההתשה הזו, למרות ה"חיסולים" של צמרת הפיקוד, למרות הפגיעה הקשה במערך הטילים, בבסיסים ובמורל, מסתבר שהמוטיבציה והמגמה של החיזבאללה ושל איראן להמשיך את מלחמת ההתשה הזו נותרה איתנה ללא שום סימן של שבירה וכוונה להפסקת אש.

עובדה זו מעוררת כאן זיכרונות ועובדות ממלחמת לבנון השנייה. ב־2008 פרסמה ועדת וינוגרד את הדוח הסופי שלה על מלחמת לבנון השנייה וכתבה כי "הייתה אמונת יתר בכוחו של חיל האוויר. תחושה מוטעית שהפתרון יהיה אווירי".

חשוב מאוד להתייחס לעובדות אלה, בעיקר בשעות קשות אלה, כשהחיזבאללה מרחיב את בנק המטרות שלו, מגדיל טווחים, ועובדתית לא ניתן לשנות את המציאות ולא להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בלי תמרון קרקעי רחב וחכם של צה"ל לתוך שטח לבנון.

ההיסטוריה לימדה אותנו שאויבינו המרים מבינים את משמעות הכוח באופן מוחשי וברור רק כשהם רואים טנקים וחיילים של צה"ל משתלטים על שטחים שהיו בשליטתם.

אין מנוס אלא לפעול מיד קרקעית בתמרון שיהיה מוגבל עד לליטני, מרחק שיספיק ליצירת "רצועת ביטחון" יעילה על מנת להשיב את התושבים לצפון, ואומנם אם החיזבאללה ימשיך בסורו לשגר טילים וכטב"מים לעבר שטחי המדינה, ישראל תפעל ל"מחוק" מעל פני האדמה כפרים עוינים כמו כפר כילה, עדיסה, מרכבה, למען יראו וייראו גם לדורות הבאים.

התמרון הזה יהווה חלק אינטגרלי מתוכנית מדינית שאותה תציב הממשלה לצבא לסיום המלחמה ותהווה בסיס למשא ומתן להפסקת אש ארוכת טווח עם החיזבאללה, וניתן יהיה לכרוך אותה בהסכם להשבת החטופים מהחמאס.

תמרון כזה של צה"ל לתוך לבנון יביא ללא ספק למהלך שיעצור את המלחמה הזו, גם בגלל התערבות בינלאומית מסיבית מחשש להתלקחות של מלחמה אזורית וגם מהחשש של האיראנים לאבד את הזרוע החשובה והחזקה ביותר שלהם מול ישראל.