כאילו שלא התישו מספיק את תושבי הצפון בציפייה מורטת עצבים חודשים ארוכים, עכשיו גם מנסים לייבא תפיסות שכשלו בדרום ולהחיל אותן בצפון. המילים "הפוגה", "הרתעה", "הסדרה" ויתר ה"קשקושים" שלא יהיו שווים את הנייר שיחתמו עליו, נשמעות שוב ושוב, כאשר מדובר רק בנוסחאות שבפועל קשה להאמין שיובילו לשקט אמיתי וארוך טווח, אלא לתוצאה הפוכה. 

הדרום הוא דוגמה כואבת: הפסקות אש והסכמים שנכשלו ושהביאו פעם אחר פעם לסבב הבא, עד האחרון שחבט בפנינו ב-7 לאוקטובר. הרתעה שקרסה, וההבנה שמול טרוריסטים אין פתרון קסם ובטח לא כתוב במילים בשפת חוזים, הבנות, הסכמים ומסמכים.

דיווח: רה"מ לבנון חתם על הפסקת אש, ב-CNN טוענים: נתניהו טס לדון בהצעה
"ירדן בכלל לא ידע ששירי והילדים נחטפו, ואז חמאס הודיע שהם נהרגו"
בת דודה של הביבסים לתושבי הצפון: "אם תיחטפו - לא בטוח שיחזירו אתכם"

עכשיו, על פי דיווחים מסוכנויות ידיעות כאלה ואחרות וכלי תקשורת בריטיים, סעודיים או אחרים, אנו שומעים על אפשרות להפסקת אש בין ישראל לארגון הטרור חיזבאללה.

אם למדנו משהו, צירופי המילים הללו צריכות לדרוך אותנו ולעורר בכל אזרח עם שכל ישר תחושה קשה של דז'ה וו – הסכם שהוא רק הפוגה קצרה בין סבב לחימה אחד לשני. החיזבאללה, כמו חמאס בדרום, לא שואף לשלום אלא לתקוף שוב ושוב עד שיוכל לממש את שאיפותיו להשמידנו.

טיל חיזבאללה פוגע ברכבל באתר החרמון (צילום: אתר החרמון)
טיל חיזבאללה פוגע ברכבל באתר החרמון (צילום: אתר החרמון)

מה שיבטיח שקט לדורות זה לא עוד הפסקות אש שאינן מחזיקות מים, אלא מדיניות ברורה של השמדה, כתישה ותמרון שינקה את השטח ביסודיות ובסבלנות. תושבי הצפון אינם צריכים להסתפק בהפוגות מלאכותיות ובמדיניות רפה של "ניהול סכסוך". כפי שההיסטוריה כבר לימדה אותנו, רק עמידה נחושה מול אויבים, תקיפות בלתי פוסקות והשגת עליונות צבאית ללא פשרות, הם שיבטיחו חיים נורמליים לתושבים.

העברת תפיסות הכשל מהדרום לצפון היא פשע מוסרי כלפי תושבי הגליל והגולן, שכבר ראו איך מדיניות הרתעה רכה נכשלת פעם אחר פעם. אסור לנו להמשיך באשליות שאותם כלים דיפלומטים מיושנים ישיגו הפעם משהו חדש שלא הצליחו להשיג הסכמים קודמים. אין אף גורם בסביבה, או מעבר לים, או לאוקינוס, שמוכן להתאמץ כדי לאכוף אותם אחר כך.

הגיע הזמן להפסיק לדבר על הפסקות אש שהן בגדר אשליה, להתפכח ולהתחיל לפעול בנחישות מול הטרור שמאיים עלינו מכל כיוון. אין מקום להיסוס ולחולשה – רק כתישה והרס במימדים כבירים יעשו את העבודה ויבטיחו לנו ולילדינו שקט לדורות. אסור לוותר, ולא הפעם ולא בשום פעם אחרת!