הימים הללו הם לא רק שלהי שנה ארורה וקשה לעם ישראל, אלה גם ימים שלפני שנה חדשה ולמעשה עידן חדש. כאשר ישקע האבק מהפגיעה הקשה בדאחיה ובחיזבאללה ומקצו של צורר היהודים נסראללה, תתפוגג גם האופוריה שאחזה בנו בעקבות ההצלחות הצבאיות בלבנון. 

הצלחות שאומנם השיבו לישראל את כוח ההרתעה, אבל מנגד יגרמו לציבור גדול, בפרט אלה שמצויים כבר שנה הרחק מבתיהם, לשאול בצדק: למה היה צריך לחכות שנה כדי לבצע את הפעילות הזו? שהרי חיל האוויר היה ערוך לפעול והתוכניות הצבאיות הרבות שעמלו עליהן שנים רבות והופעלו בימים האחרונים היו מוכנות להפעלה כבר בשבעה באוקטובר 2023.

אלה שאלות נכונות ונוקבות שיחייבו את זירוז הקמת ועדת החקירה הממלכתית, שלצד חקירת מחדל השבעה באוקטובר, תצטרך לבדוק גם את התנהלות הממשלה הזו לאורך שנת המלחמה.

מת מחנק וייסורים: כך נראו רגעיו האחרונים של נסראללה בבונקר

תימן עולה באש: ישראל תקפה מתקני נפט, תחנת כוח ונמל ימי בכמה מוקדים 

בשנה הבאה תתייצב מדינת ישראל בפני מציאות שונה בכל מובן, אבל לא הרבה יותר טובה מזו שעברה עליה בשנה החולפת. בזירה העזתית עדיין נמקים במנהרות חמאס 101 חטופינו, ללא מיצוי כל מה שאפשר לחילוצם־שחרורם. רצועת עזה עדיין מדממת ואחרי שנה של לחימה היא לא מפסיקה לגבות מאיתנו מחיר דמים, כשלא ברור מתי ואיך הממשלה מתכוונת לסיים את המלחמה ומי ינהל את חיי היומיום של שני מיליון העזתים.

רצועת עזה (צילום: ללא קרדיט)
רצועת עזה (צילום: ללא קרדיט)

אסור לנו לשכוח שהאויבת המשמעותית של ישראל הייתה ונותרה איראן, מדינת סף גרעינית שמאיימת בגלוי על המשך קיומה של ישראל, ומממנת מזה שנים את "חגורת הטרור" שהיא יצרה סביבנו על מנת להתיש את ישראל עד לחיסולה. מכאן שגם אם חיזבאללה “יתקפל” אחרי המלחמה הזו, זה יהיה לזמן מוגבל. באותה מידה זה מה שיהיה גם עם חמאס.

לעולם לא נגיע כאן לשלום ולשקט המיוחלים, מה שיחייב אותנו ללמוד באדיקות מטעויות השבעה באוקטובר, כשלא בטוח שנצליח כפי שלא הצלחנו ללמוד מלקחי מלחמת יום הכיפורים. מה שברור הוא שלנצח נחיה כאן על חרבנו ולנצח נהיה חייבים להיות חזקים יותר, חכמים יותר, מתוחכמים ויעילים יותר, אחרת לא נשרוד כאן.

גם אם נצליח להשיג כאן שקט זמני שיאפשר לנו לשקם את נזקי המלחמה, מצפה לנו תקופה כלכלית קשה ומדאיגה. הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי מודי’ס בשתי דרגות עם תחזית שלילית היא בשורה קשה ומדאיגה מאוד לכלכלת ישראל. וזה לא רק בגלל המלחמה, אלא גם בשל התנהלות פושעת של ממשלה לא אחראית, שלא נקטה צעדים הנדרשים ממנה בעת מלחמה ומשבר כלכלי.

ממשלה שכשלה בכל מעשה ידיה מיום הקמתה, פיצלה את העם בניסיונות לבצע הפיכה משטרית, שעסוקה בהישרדותה, בג’ובים ובאינטרסים פוליטיים, שבעת מלחמה עושה הכל כדי לשחרר את החרדים משירות בצה”ל שמשווע לכוח אדם, אינה ראויה ואסור לה להוביל את המדינה במציאות הזו לחוף מבטחים.

מדינת ישראל שאחרי עידן נסראללה צריכה ממשלה אחרת, שעונה על צורכי השעה ומסוגלת להנהיג את המדינה בזמן הזה. ממשלה עם ראייה נכונה של המציאות, נאמנה לרוח הציונות ולמגילת העצמאות, שרואה את טובת המדינה לפני הכל. בלי ממשלה כזו קשה להיות כאן אופטימי, גם בלי נסראללה. 

חסן נסראללה (צילום: mohammad kassir/Shutterstock)
חסן נסראללה (צילום: mohammad kassir/Shutterstock)