משה רבנו התייחס לא פעם לכפיות טובה וגם בפרשת השבוע האחרונה - "האזינו", אמר לעם ישראל: "עַם נָבָל, וְלֹא חָכָם: הֲלוֹא הוּא אָבִיךָ קָּנֶךָ, הוּא עָשְׂךָ וַיְכֹנְנֶךָ" שזו תמצית התפיסה היהודית לכפיות טובה. משה רבנו ידע לכנות את עמו "כפויי טובה בני כפויי טובה" כלומר כאלו שלא מפרגנים למיטיב עמם ונושכים את היד המאכילה אותם.

אובמה לעג לטראמפ בוועידה בשיקגו: "כולם יודעים שסרט ההמשך בדרך כלל גרוע יותר"

התייחסותי לכפיות הטובה ולסכנה ולעונש שבצדה נבעה מיחסנו לאדמיניסטרציה הדמוקרטית בארצות הברית, כלומר לנשיא ביידן ולסגניתו האריס ולצוותם, שנותנים מאז ה־7 באוקטובר מטרייה ביטחונית, מדינית וכלכלית לישראל וזוכים לחוסר אהדה בולט בקרב חלק מאזרחי ישראל הנוהים אחר חברי כנסת ושרים (ולעתים גם ראש הממשלה) המפנים כתף קרה לנשיא ולסגניתו ובמקום תודה מאשימים אותם באנטי־ישראליות.

רק לא מזמן בנתה ארצות הברית קואליציית הגנה אווירית עלינו כאשר עמדנו מול מתקפה של מאות כטב"מי נפץ מאיראן ומשלוחותיה במפרץ שיכלו להסב לנו אבידות כבדות בנפש שלא לדבר על נזק אדיר ברכוש. ויש כאלה שלקו במחלת השכחה (ויש שרים כאלו בקרבנו) ושכחו את ה־don’t של ביידן שהציב גבולות לשלטון האיראני שלא יעז לתקוף את ישראל. אם מילה זו באנגלית לא הספיקה, ביידן והאריס שלחו נושאות מטוסים שעליהן עשרות כלי טיס ומערכות הגנה אווירית למזרח התיכון כדי לאותת שארצות הברית תתייצב לצד ישראל במערכה מול המסוכנת באויביה. מטוסי חיל האוויר שלנו מטילים מדי יום אלפי פצצות תוצרת ארצות הברית (המטוסים גם הם אמריקאיים) וכך גם יתר החימושים של צה"ל שממומנים, רובם ככולם, מכספי משלם המסים האמריקאי. ההתייצבות האמריקאית הברורה לצד ישראל ערב ראש השנה סיפקה הוכחה נוספת למי שלא הפנים כי חובתנו היא להודות לביידן ולהאריס.

אין זו הפעם הראשונה שאנו יורקים לבאר שאנו שותים ממנה מים חיים. לברק אובמה הדביקו בארץ בציבורים מסוימים (בעיקר בציונות הדתית ובחוגי ימין) תדמית של שונא ישראל, על אף שכנשיא הורה לפנטגון לשתף אותנו בכל יכולות המודיעין האמריקאי, לראשונה בתולדות מדינת ישראל.

רבים בישראל חושבים שארצות הברית חייבת לתמוך אוטומטית בכל גחמה של ממשלה ישראלית, גם אם זו פוגעת באינטרסים אמריקאיים. תופעה זו הזכירה לי שיחה עם שמעון פרס שלאוזנו לחשתי במשך 26 שנים, ובה סיפר על שיחה בין גולדה מאיר כראש הממשלה לשגריר האמריקאי בישראל בתקופת כהונתה. גולדה קבלה על מדיניות ארצות הברית כלפי ישראל וטענה כי ישראל היא מדינה עצמאית ויש לה אינטרסים משלה ולכן על ארצות הברית להתחשב בה. השגריר חד הלשון השיב מיד: "אני מייצג מדינה קטנה בשם ארצות הברית. אומנם לא חשובה כמו ישראל אבל מדינה קטנטנה שגם לה אינטרסים משלה וחשוב שמדינה גדולה כמו ישראל תדע להתחשב, מעת לעת, גם במצוקות של המדינה הקטנה, קרי ארצות הברית".

מן הראוי שאזרחי ישראל והדרג המדיני הנוכחי ייקחו נשימה ארוכה לפני שימתחו ביקורת על הממשל האמריקאי וינשכו את היד שמגינה עלינו ומאכילה אותנו. חשוב שמקבלי ההחלטות יפנימו את הכתוב בספר משלי: "משיב רעה תחת טובה לא תמוש רעה מביתו". אז ימים ספורים לפני יום הכיפורים, פרט לבקשת סליחה, רצוי ללמוד להגיד תודה. תודה לנשיא ביידן, תודה לסגניתו האריס, תודה על כל מה שאתם עושים למעננו ולהגנתנו.

הכותב פרסם לאחרונה את ספרו "הלוחש לאוזנו - סיפורים שלא פורסמו על 26 שנים לצד שמעון פרס"