אנחנו עדיין בעיצומה של מלחמה רב־זירתית קשה, מסובכת ומורכבת מאוד. ברצועת עזה נמשך התמרון הקרקעי, האווירי והימי, בלי לדעת מתי הוא יסתיים, כאשר 101 חטופים חיים ומתים עדיין בשבי האויב האכזר.

ביהודה ושומרון הטרור הרים ראש. מאות תוכניות לביצוע מעשי טרור נמנעות בכל יום על ידי לוחמי השב"כ, שרבים חייבים להם את חייהם, אך אין מניעה הרמטית של טרור, ודוגמה לכך התרחשה ביפו, שם נטבחו שבעה חפים מפשע, שניהלו חיי שגרה. בבאר שבע הצליח מחבל, הנושא תעודת זהות כחולה מהמגזר הבדואי, לרצוח ולפצוע נוסעים בתחנה המרכזית.

בצפון הארץ אנו בתחילתו של תמרון קרקעי, שביומו הראשון נפלו שמונה לוחמים בקרבות אמיצים מול מחבלי חיזבאללה. 80 אלף תושבים בדרום ובצפון נאלצו לנטוש את בתיהם, שספגו הרס קשה. איראן, מנהיגת ציר הרשע, הכריזה מלחמה וממשיכה להפעיל את שלוחותיה בסוריה, עירק ותימן ובשטחי יהודה ושומרון, כדי שיבצעו מעשי טרור נגד מדינת ישראל. אנחנו כאמור בעיצומה של מלחמה רב־זירתית מסוכנת ומתישה.
שלוש טעויות אסטרטגיות, גורליות, נעשו על ידי מקבלי ההחלטות המדיניים והביטחוניים לאחר 7 באוקטובר.

כוח צה''ל בעזה (צילום: דובר צהל)
כוח צה''ל בעזה (צילום: דובר צהל)

הטעות הראשונה, שפתחנו בתמרון קרקעי ברצועת עזה, בטרם נעשה ניסיון להשיב מיד את החטופים שהופקרו וננטשו על ידי הממשלה.
אם היה ניסיון להשיב אותם לפני שהחל התמרון הקרקעי, סביר להניח שרובם היו חוזרים בחיים. זה מעשה לאומי, מוסרי וערכי מחויב המציאות, שלא קרה.

הטעות השנייה היא בביצוע המהלכים הצבאיים בעזה. היה צריך, ומחויב המציאות, לבצע את התמרון בשני ראשי חץ התקפיים בצפון הרצועה ובדרומה, דבר שהיה גורם להכרעת חמאס והג'יהאד מוקדם יותר ומונע חיכוכים מיותרים עם בת בריתנו החשובה ארה"ב.

בעיראק החליטו לשים סוף לשליטה האיראנית | כל הפרטים
"להתהפך" על החיזבאללה: ארגון הטרור לא ציפה לאסטרטגיה החדשה של ישראל

הטעות השלישית והקשה היא בכך שחיכינו 11 חודשים להכות את חיזבאללה ואפשרנו לארגון הטרור לזרוע הרס ב־80 ישובים, לשרוף שדות, להשמיד בתים ולגרום לתושבים לברוח מבתיהם בעידוד הממשלה. לא ברור למה הממשלה עודדה זאת. יהיו מי שיאמרו שצה"ל לא היה עומד במשימות תקיפה בצפון ובדרום.

אני לא מסכים עם זה. הפעילות המבצעית והמודיעינית בחודש האחרון נגד האויב מצפון מבוצעת על ידי חיל האוויר. נכון שלא היה נבון לקיים תמרונים קרקעיים במקביל בצפון ובדרום, אבל היה ניתן להפעיל יכולות מודיעיניות ואוויריות מוקדם הרבה יותר נגד מנהיגי חיזבאללה. אפשר והיה צורך לפעול כדי למנוע הרס של בתים רבים.

תקיפה בביירות (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בביירות (צילום: רשתות ערביות)

אני לא מצליח להבין ולקבל את מחדל 7 באוקטובר, אני לא מבין את המהלכים הצבאיים בעזה, לרבות הפקרתם של החטופים והוויתור עליהם, ולא מצליח להבין ולקבל את התגובה המאוחרת לתוקפנות חיזבאללה. אני לא מבין ומקבל את המציאות האיומה ש־80 אלף מפונים אינם יודעים מתי יחזרו לבתיהם.

נזכור תמיד את החטופות והחטופים ונתפלל לשובם במהרה. לא נשכח את קורבנות 7 באוקטובר ואת חיילי צה"ל שנפלו בקרבות. נתאחד כעם לעתיד טוב יותר. משפחת השכול תהיה בליבנו לנצח.