בעוד כשבועיים, ב-27 באוקטובר, ייפתח המושב השלישי של הכנסת, לאחר 91 ימי פגרה. על סדר היום יעמדו שני נושאים קריטיים לשרידות הממשלה הגרועה והמקרטעת: תקציב המדינה לשנת 2025 וחוק הגיוס, אם תרצו, “חוק ההשתמטות".

הממשלה אישרה: תעסוקת אזרחים ותיקים בשירות המדינה תורחב
המתווך בעסקת שליט חושף: זה המתווה לעסקת חטופים לו הסכים החמאס

בתקופה קשה זו של לחימה, כשבכל יום אנחנו קוברים את מיטב בנינו, הקשר הגורדי שנוצר בין שני חוקים אלה מעורר חלחלה. חוק הגיוס המעודכן הוכן בחודש מרץ האחרון ונדחה בלחץ הממשלה למושב זה.

הוא נועד להסדיר באופן ברור ומוחלט את חובת הגיוס של האזרחים החרדים, ולהסדיר אחת ולתמיד את פטור “תורתו אמנותו", תוך צמצום משמעותי בשימוש בפטור.

ביוני האחרון בג"ץ פסק שאין מסגרת חוקית המאפשרת להבחין בין בני ישיבות ובין אזרחים אחרים בישראל המחויבים בגיוס. לכן, לממשלה אין סמכות חוקית למנוע את גיוסם של החרדים לצבא ובהתאם לכך חובה לפעול לגיוסם. במקביל, ההחלטה אסרה על העברת כספי תמיכה לישיבות וכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור מגיוס.

פרט חשוב נוסף בחוק הגיוס המעודכן הוא העלאת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מ־26 כיום, ל־35. על פי הנתונים האחרונים שנמסרו על ידי אכ"א, לצה"ל חסרות כיום שלוש אוגדות, כעשרת אלפים חיילים.

על הפרק עומדת הארכת שירות החובה ושירות המילואים של כלל אזרחי ישראל, כשרבים מחיילי צה"ל שניצבים בפני שחרור כבר קיבלו צווי 8 להמשך שירותם.

נתונים אלה, שזועקים לשמיים על רקע מצוקת כוח האדם בצה"ל, היו חייבים לעורר את החרדים לגיוס מיידי למען ביטחון המדינה, עתידה ועתידם. ומה קיבלנו? קריאה של חרדים “נמות ולא נתגייס" ואת האיום של השר יצחק גולדקנופף בשם המפלגות החרדיות על נתניהו: “אם אין חוק גיוס, אין תקציב".

זאת, כשברור שהחרדים מתכוונים לחוק הגיוס על פי משנתם, כלומר, מה שהיה הוא שיהיה, ולא לחוק הגיוס החדש שאותו הם אינם מקבלים. מתברר שהאיומים האלה פועלים, ועוד איך. בשבוע שעבר הודיעו החרדים שהם קיבלו מסר מנתניהו, לפיו הוא נחוש לקדם עד סוף החודש את חוק הגיוס שיהיה מוסכם עליהם.

היכן הרבנים, האדמו"רים, ראשי הישיבות והכוללים, שעומדים מנגד ורואים את מה שמתחולל, ובמקום לקרוא לחרדים להתגייס הם פועלים בעזרת חברי הכנסת שלהם לשחרור החרדים מהגנה על המדינה?

חמורה מכך היא התנהלות הממשלה, העומד בראשה וחברי הכנסת שלה, שלמען שרידותם נותנים לפשע הזה יד. כן, מדובר באותם שרים וחברי כנסת שהפכו את אלה שבגלל המהפכה המשפטית ביקשו להפסיק את התנדבותם, טייסים, מיטב הלוחמים והלוחמות שרצו ראשונים ב-7 באוקטובר להציל את יישובי העוטף, לבוגדים, לאנרכיסטים, למי שבגללם פרצה כביכול המלחמה ובגללם צה"ל נחלש.

לאחרונה שמענו את שרת התחבורה מירי רגב מפנה אצבע מאשימה כלפי הרמטכ"ל ושר הביטחון גלנט בעקבות הודעה של כ־130 אנשי מילואים שחתמו על סירוב לשרת עד להשבת החטופים. ומהם 130 מאיימים לעומת עשרות אלפי משתמטים? שם, קולה של רגב לא נשמע.

אם הממשלה הזו תאפשר את השתמטות החרדים, זה יהיה אות קין שלא יימחה. הוא ייזכר לדיראון עולם כאחד מפשעיה של הממשלה שהובילה את המדינה למציאות המרה ביותר בתולדותיה, כשהיא מוסיפה חטא על פשע.