לצד הרחבת נרטיבים פרו-פלסטינים, אנטי-ישראליים ואנטישמיים באירופה, ולצד ההצהרה של ספרד ואירלנד על כוונתן להשעות את הסכם הסחר עם ישראל, התחזקה לאחרונה בליטא מפלגת "זריה נאומנאס" בהנהגתו של רמיגיוס ז'מאייטאיטיס האנטי-ישראלית על רקע מלחמות רוסיה-אוקראינה וישראל-חמאס.

בסיבוב הראשון של בחירות לפרלמנט המפלגה גרפה 15% מהקולות. עבור מפלגות ימין מסורתיות בגרמניה ובצרפת, המלחמות באוקראינה ברצועת עזה הן כלי להרחבת התמיכה הציבורית ובמיוחד בקרב הצעירים. אך במקרה של רמיגיוס ז'מאייטאיטיס לא מדובר בטכנולוגיה פוליטית אלא מדובר באידיאולוגיה האנטישמית אשר מוטמעת בו באופן עמוק.

מדינת ישראל בכלל, וקהילת יוצאי ליטא בפרט, אמורים להכיר בסכנות אשר טמונות בהתחזקותה של תנועת הימין הקיצוני ברפובליקה הבלטית, במקביל להרחבתם של הנרטיבים האנטישמיים בשיח הציבורי ברוסיה ובמזרח אירופה. עבור ישראל מדובר בחזית ישנה-חדשה מכיוון שרוב האוכלוסייה היהודית בליטא הושמדה בתקופת השואה.

שאלת ביטחונם של יהודים וישראלים ברחבי העולם בכלל, ובליטא בפרט, אמורה להיות מרכזית בימים אלה עבור כל הממשלות. זאת מכיוון שהשאלה הזאת היא לא רק נוגעת לבטחונם של יהודים אלא היא מערערת את יציבותן של הדמוקרטיות הליברליות באופן מהותי. 

בשעה שרוב התמיכה הפוליטית לפעילות 'פרו-פלסטינית' באירופה בדרך כלל המזוהה עם ארגוני ימין קיצוני ופלגים אסלאמיסטיים, התמיכה בז'מאייטאיטיס נובעת מהיותו שייך למחנה השמאל החדש, העייף ממהגרים, והמעוניין לשתף פעולה עם רוסיה למרות תוקפנותה באוקראינה.

הפגנות פרו פלסטיניות בבריסל, בלגיה (צילום: REUTERS/Johanna Geron)
הפגנות פרו פלסטיניות בבריסל, בלגיה (צילום: REUTERS/Johanna Geron)

בעבר, ז'מאייטאיטיס התנגד לאשרור של אמנת איסטנבול במועצת אירופה, שזוהי האמנה למניעה ומאבק באלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה. האמנה אושרה ב-2011 על ידי ועדת השרים של המועצה, ואילו ז'מאייטאיטיס טען שמדובר בכפייה של ערכים מערביים על עמים קטנים המעוניינים להמשיך לאחוז בייחודיות שלהם אשר כוללת אפליית נשים.

מהניתוח של אמירותיו בתקשורת עולה, כי ז'מאייטאיטיס מודאג מיוקר המחיה שנגרם מהצורך בליטא לעזור לאוקראינה אשר מנסה לעצור את התוקפן, ומההגירה אשר עלולה לפגוע בייחודיות של העם הליטאי המבוסס על הדת הקתולית ועל ערכים מסורתיים. ז'מאייטאיטיס ואנשיו מבטאים עמדות פרו-רוסיות, הם מתנגדים להמשך הסיוע הצבאי של הגוש האירופי לקייב, והם תומכים בשיחות שלום בין הצדדים לפי התנאים של רוסיה.

בנוסף, כמו כל חבר טוב של הקרמלין, הוא התנגד לנישואים חד-מיניים ותמך במקום זאת בהצהרות זוגיות על מנת לשמור על פנים במדינה שהיא חלק מהאיחוד האירופי. בהצבעה בסיימאס הליטאי במאי 2022 ז'מאייטאיטיס נמנע מלהכריע בנושא למרות שהוויכוחים המהותיים באיחוד בנושא נישואים חד-מיניים שייכים לעבר.

את שיעוריו הפרטיים בעיוותי היסטוריה רמיגיוס ז'מאייטאיטיס לקח, ככל הנראה, בקרמלין. רמת הציניות ורמת האבסורד בתהליכי עיוות של העובדות ההיסטוריות שוברות שיאים. בשעה שההיסטוריונים מסכימים כי מתוך קהילה של כ-220,000 יהודים לפני הפלישה הגרמנית, נרצחו בשואה, בעזרתם הפעילה של הליטאים, כ-206,800 (כ-94 אחוזים מבני הקהילה), ז'מאייטאיטיס טען בעבר, כי יהודים הם אלה שרצחו בשיטתיות את בני העם הליטאי.

לדעתו של ז'מאייטאיטיס, ב-3 ביוני 1944 היהודים, בשיתוף פעולה עם הרוסים, טבחו במקומיים בעיירה פירצ'יפיס שבליטא. בשנת 2023, ז'מאייטאיטיס נאלץ להתפטר מהסיימאס הליטאי בשל שערורייה שנגרמה בשל פוסט אנטי ישראלי והאנטישמי שפרסם. היום, לאחר הסבב הראשון של הבחירות, נראה כי מפלגתו מהווה כוח פוליטי שלישי במדינה.

לאחר אירועי ה-7 באוקטובר, ז'מאייטאיטיס לא פספס את ההזדמנות לפרוץ קדימה אל מרכז השיח החברתי והפוליטי אשר חיפש בישראל סיבה לכל עוולות של האנושות וכך הרחיב את מעגלי התמיכה הציבורית בקרב צעירים בליטא. באחת הרשתות החברתיות הוא העלה תמונה שבה חיילים ישראלים עומדים ליד בית הרוס בעזה וכיתב אותה בטקסט הבא: "נראה שעבור העיתונאים שלנו והקהילה היהודית שלנו הרס בית ספר בפלסטין הוא שעשוע.

פוטין נוהג באותה דרך עם תלמידי אוקראינה ומשחק כך עם העתיד שלהם". הסוציולוגים בליטא טענו כי מפלגתו של ז'מאייטאיטיס הפעילה גורמים מתסיסים לצד ביטויים פרובוקטיביים דוגמת "יהודים טפילים", זאת במטרה לעודד הצבעה של בעלי השכלה נמוכה. מצד אחד אנו מקבלים דיווחים כי בליטא תמכו בישראל מאז תחילת המלחמה, וכי בקיץ האחרון לשכת התיירות במדינה ערכה מיזם מיוחד עבור ישראל ויצאה בקריאה עבור הישראלים עם הזמנה לטייל בה: "מזמינים את המטיילים הישראלים לבוא ולגלות את היעד המרהיב".

מצד שני, עלייתה של מפלגתו של ז'מאייטאיטיס אינה מבשרת טובות ליהודים ולישראלים. מצד אחד אנחנו מקבלים דיווחים מהעיתונאים הישראליים, כי ליטא "כבר לא מטאטאה את חטאי העבר, אלא נושאת באחריותה לחלקה בשואה". מצד שני, העובדה שבחודש יולי מפלגתו של ז'מאייטאיטיס גרפה רק 6% מקולות הציבור ואילו היום היא הכפילה את עצמה - אינה יכולה לא להדאיג את הישראלים. 

הכותב הוא ד"ר יבגני קלאובר, בית הספר למדע המדינה, אוניברסיטת תל אביב