פרידריך ניטשה, הוגה הדעות והפילוסוף אמר באחד מספריו המפורסמים ביותר כי "אלוהים עצמו מת, על הצלב הוא גווע, בזאת את ממלכת השמיים לנו הבטיח באהבה". כאשר ניטשה רמז על מות האלוהים אז במאה ה-19 הוא נחשב מטורף, אבל תאמינו לי- גם ניטשה היה מעדיף להיות מטורף אז, מאשר להיות "מטורף" כמו שעושים מאיתנו, תושבי הצפון בישראל 2024.

אם נקפוץ מעט אחורה, ונסתכל רגע דווקא על הדרום, אז ב-2005, תקופת פוסט ההתנתקות, כשרק התחלנו להבין את השלכות החזרת הרצועה לידי הפלסטינים. כמובן שההמשך ידוע. החל מטפטופי הטילים ועד לאסון הגדול ביותר שידעה המדינה ב-7 לאוקטובר. כל הפרומו שפרסתי כאן בפניכם, הוא רק הבסיס של ההזנחה של ממשלות ישראל מאז אריק שרון ודרך נתניהו, אולמרט, לפיד ובנט. עבור כולם, אנחנו תושבי הפריפריות - פשוט לא מעניינים. זה לא עניין של ימין ושמאל. זה עניין של סדר עדיפויות. וכבר שנים שתושבי הפריפריה הם כלום חוץ מקולות בקלפי.

סטיקר העם עם הגליל (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
סטיקר העם עם הגליל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הדרום, דווקא בנסיבות הכה טראגיות של ה-7 באוקטובר נהיה רלוונטי יותר במהלך השנה האחרונה. לעומת זאת, הצפון עדיין ממשיך לספוג ולספוג, ועם כל הכבוד לחיסולים בלבנון של בכירי חיזבאללה, לא נראה כי יש לתושבי הצפון אופק להיאחז בו. אם פעם להתעורר לאזעקות היה דבר שרק יישוביים צמודי גדר הכירו, הלא שהיום תושבי חיפה כבר "רגילים" לכך. אפילו תושבי זכרון יעקב, חדרה ופרדס חנה מכירים זאת מצויין, מקומות שבעבר הלא כל כך רחוק היו קשורים לטילים כמו היה קשור הצהוב למכבי חיפה.

סוכה בקריית שמונה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
סוכה בקריית שמונה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כן, הקלישאה הידועה של "רק טילים לתל אביב מעירים את מנהגי המדינה הזאת" כבר נאמרו מקיר לקיר, ועדיין, זה ממשיך להיות המצב. רק כאשר תתעורר המדינה ותבין שתושבי הצפון (המצויים ברובם במרכז, בימים אלה) אינם רק קולות בקלפי, יהיה פה באמת שינוי. הרשו לי להוסיף עוד חלק למשוואה וגם להגיד את ההפך, ולתהות מדוע תושבי הצפון עדיין ממשיכים להצביע לממשלות שלא סופרות אתכם.

אז אמנם מת האלוהים, לפחות לפי ניטשה, אך יחד עם האלוהים מתה גם הבושה. הבושה של מדינה שמפקירה את אחד האזורים היפים והמתויירים ביותר שלה, ומי יודע אם ומתי הוא יחזור להיות ירוק ומלא בפרחים ולא בטילים.