מזה למעלה משנה שאנו מצויים במלחמה רב-זירתית שהולכת ומחריפה הולכת ומסתעפת. המלחמה החלה בטבח ה-7.10 בו נרצחו כ-1,200 ישראלים (רובם אזרחים) ונחטפו 255 ילדים, קשישים, נשים וגברים לתוך רצועת עזה. מאז החלה המלחמה נהרגו מאות חיילים ומאות אלפי ישראלים נאלצו לנטוש את ביתם והם חיים כפליטים. שנה חלפה והמלחמה בעיצומה. לכל ברור כי ללא החזרת החטופים אין ניצחון במלחמה. 

כשהחלה המלחמה היה לכולנו ברור כי "מדינת ישראל תעשה הכל" תקיים את האתוס עליו היא מושתת, קרי ערבות הדדית – מדינה תעשה הכל להשבת החטופים. התבדנו. 

נכנסנו לעזה וכבשנו את כולה. נלחמנו בצפון עזה. נלחמנו במחנות המרכז. נלחמנו ברפיח. נלחמנו בחאן יונס. אנו מחזיקים את ציר פילדלפי. חיסלנו את רוב צמרת החמאס, לרבות מוחמד דף, יחיא סינוואר ואיסמעיל הניה. חיסלנו את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ואת כל צמרת ארגון הטרור. בכל זאת המלחמה לא הסתיימה ועדיין מצויים בעזה 101 חטופים. סופה של המלחמה לא נראה באופק.

קשה (אולי אפילו נורא) לומר זאת אבל למרבה הצער החטופים לא יושבו בעתיד הנראה לעין והמלחמה לא תסתיים. ללא הסדר לא ניתן להשיב את החטופים (ודאי לא את רובם). הסדר יביא לסיום המלחמה. ראש הממשלה נתניהו לא מעוניין שהמלחמה תסתיים. נתניהו אמור להתחיל להעיד במשפטו בחודש דצמבר. נתניהו לא רוצה להתחיל להעיד. נתניהו מעוניין לדחות (פעם נוספת) את המשפט הבלתי נגמר הזה. נתניהו צריך שבחודש דצמבר תהיה מלחמה.

בתקופה הקרובה יגישו באי כוחו של נתניהו בקשה לדחות במספר חודשים (כך יתבקש בשלב זה) את המשך המשפט, שכן ראש הממשלה עסוק עד מעל הראש בניהול המלחמה. מניסיון העבר עולה שהרכב השופטים לא יעמוד בלחץ – הבקשה תתקבל והמשפט ידחה (והמלחמה תימשך).

גם מהיבט פוליטי המלחמה משרתת את נתניהו. כל עוד המלחמה נמשכת ממשלתו שורדת ולא מתמוטטת. כל עוד המלחמה נמשכת אין ועדת חקירה שתחקור את אחריותו של נתניהו וממשלתו לאסון הנורא. כל עוד המלחמה נמשכת אפשר לייחס את הישגי המלחמה לנתניהו ואת כישלונות המלחמה לצה"ל/שב"כ/מוסד/רבין ז"ל/גלי בהרב-מיארה/בית המשפט העליון/יאיר לפיד/אהוד ברק/ג'ון ביידן (ועוד ועוד). נתניהו צריך שבחודש דצמבר תהיה מלחמה. נתניהו מעוניין בהמשך המלחמה. בשל כך לא יסכים לעסקת חטופים כלשהי.

במלחמה שתימשך יהרגו עוד חיילים ואזרחים. במהלך הזמן ימותו עוד חטופים. החטופים החיים ינמקו במנהרות. ההישגים הצבאיים  שהשגנו בעזה ובלבנון יישחקו. לא יקודם כל הסדר מדיני. יוחמר הנזק האדיר שכבר נגרם לכלכלת ישראל. יוחרף הנזק האדיר למעמדה הבינלאומי של ישראל. תושבי עוטף עזה ותושבי צפון הארץ שנאלצו לעזוב את ביתם – ימשיכו להיות פליטים בארצם.

אבל בחודשים הקרובים המלחמה לא תסתיים והחטופים לא יושבו. סיום המלחמה והחזרת החטופים לא תואמת את האינטרס האישי והפוליטי של נתניהו. טרגדיה.