התחושה הקשה ביותר מ־7 באוקטובר היא תחושת ההפקרה, התחושה שהגורמים שאחראים על ביטחוננו לא קראו את המפה נכון והשאירו אותנו חשופים בצריח מול האנשים הנוראים האלה, המחבלים שהגיעו מעזה ורצחו לבלי הכר. היום הזה היה יום קשה מאוד, ובעיקר כשהתחלנו להבין את משמעות היום ואת העובדה שאנחנו לבד.

מאז הדבר שמעסיק אותנו מאוד הוא החזרת החטופים הביתה. גם היום, ממרחק של שנה, זה הדבר החשוב ביותר, וצריך לשלם את המחירים הכבדים ביותר על מנת שהם יחזרו. אותם הפקרנו כולנו ב־7 באוקטובר, לא הצלחנו להגן עליהם ועל משפחותיהם. כמי שפוגש את המשפחות האלה, אני יודע כמה זה נורא ואיום. אין מילים לתאר את הטרגדיות שעוברות המשפחות פה ובוודאי החטופים שם.

הפגנה לשחרור החטופים מחוץ למשרד הביטחון בתל אביב, 19 באוקטובר 2024 (צילום: איתי רון, פלאש 90)
הפגנה לשחרור החטופים מחוץ למשרד הביטחון בתל אביב, 19 באוקטובר 2024 (צילום: איתי רון, פלאש 90)


מאז 7 באוקטובר הייתה תקופה קשה מאוד של הצלת חיים. היינו צריכים לראות איך אנחנו מפנים את היישובים ולאחר מכן הייתה העבודה האינסופית בהעברת התושבים למלונות, ואז למגורי הביניים. עכשיו, כמובן, יש תהליך קשה מאוד של החזרת המקום פה לחיים נורמליים, טובים ומהנים. זה האתגר הסופי שלנו.

לאור הפעילות הרבה של הצבא, אני רואה שנכון להיום אין סיכוי שבטווח הקצר יכול לחזור על עצמו אירוע זהה בעוצמתו לזה של 7 באוקטובר. אבל אנחנו צריכים להבטיח לילדים שלנו, לנכדים ולנינים שלנו, שאין סיכוי שדבר כזה יקרה שוב, ושהם יוכלו לגדל את צאצאיהם פה בשקט. זה הדבר שמעסיק אותנו מאוד. אנחנו גם מחכים עדיין לכך שמי שמחויב לנו, קרי האחראי על המדינה, יכיר באחריות שלו על מה שקרה ב־7 באוקטובר. אני חושב שזה חשוב מאוד לשיקום מדינת ישראל.

חורבן בקיבוץ נירים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
חורבן בקיבוץ נירים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)


עלינו להעביר את המפתחות לדורות הבאים כדי שהם ינהלו את המדינה הזו ויביאו אותה לעתיד בטוח ושקט יותר באזור. אנחנו תמיד צריכים לשאוף לכך שלא נשכח ולא נסלח לאנשים הרעים שראו אותנו, שחטו אותנו ועשו לנו את הדברים האיומים מכל, כמו שעשו לעם היהודי במלחמת העולם השנייה.

מצד שני, אנחנו צריכים לראות איך לתת לאנשים שלא אוהבים אותנו שם איזה אופק אחרי שנכריע אותם צבאית. זה כדי שתהיה לנו בכל זאת אפשרות, עם כל מרווח הביטחון שנדרש אחרי האירוע הזה, לחיות זה לצד זה, משום שלצערנו אין פתרון אחר. אנחנו צריכים להיות אמיצים בהחלטות שאנחנו מקבלים ולשקול דברים שפעם לא היינו שוקלים, וזה לא משנה אם זה מהצד השמאלי או הימני של המפה.

הדבר החשוב ביותר לעם ישראל הוא לקחת את הדברים המאחדים בינינו ולהזיז הצדה את עשרת האחוזים המפלגים. כך נבנה ארץ טובה יותר. 

גדי ירקוני, חבר קיבוץ נירים, ראש המועצה האזורית אשכול