כותרות החדשות הכריזו: “צה”ל השתלט על החרמון הסורי”. ההר, שזכה לכינוי “העיניים של המדינה״, הפך למוקד עניין לא רק עבור מומחי ביטחון, אלא גם עבור הרשתות החברתיות, שהתעוררו במהירות. תמונות, סרטונים ופוסטים הציפו את הפיד, אבל בזמן שחיילים תפסו עמדות בשטח, הקרב על דעת הקהל כבר החל – והוא התנהל במסכים שלנו.

החרמון הסורי, שגובהו מעניק לו חשיבות אסטרטגית עליונה, הפך לזירת עימות מסוג אחר: מערכה תודעתית עולמית. בעוד שהדיווחים בישראל התמקדו בהצלחת כוחות צה”ל, ברשתות החברתיות המידע נפוץ במהירות רבה ובגוונים שונים. סרטונים ישנים הוצגו כ”עדכניים״, תמונות לא קשורות שותפו באינספור קבוצות, ופוסטים דרמטיים יצרו רושם ש”קרב” מתנהל על ההר – למרות שבפועל היה מדובר במבצע שקט יחסית.

ברשתות החברתיות, השאלה אינה רק מה התרחש – אלא איך הדברים מוצגים. כל תמונה, סרטון או כותרת הופכים לכלי חשוב בעיצוב תפיסות הציבור. הפעולה המבצעית של צה”ל הוצגה בארץ כהצלחה ניכרת, אך בזירה הבינלאומית, בעיקר בצד הערבי, הופצו פרשנויות שונות לחלוטין. כך למשל, פוסטים שהציגו את השתלטות הכוחות כהפרת החוק הבינלאומי זכו לתהודה רחבה. במקביל, תכנים המדגישים את חשיבות החרמון לישראל נותרו בשולי השיח.

הרשתות החברתיות מהוות אתגר ייחודי בשל הקושי לשלוט בהן. במהלך הדיווחים על החרמון הופצו תכנים מטעים ושגויים, שהקשו על הציבור להבדיל בין אמת לבין בדיה. דוגמאות לכך כוללות סרטונים ישנים שהוצגו כעדכניים ותמונות ממקומות אחרים שהוצגו כ"עדויות".

במקביל לאירועי החרמון, ישראל ממשיכה להתמודד במערכה תודעתית מול חיזבאללה. הארגון מצפון עושה שימוש במדיה החברתית כדי להפיץ מסרים של “ניצחון” ועמידות – גם כאשר המציאות בשטח שונה. חיזבאללה הבין מזמן את עוצמת המדיה הדיגיטלית ככלי השפעה על דעת הקהל העולמית. מנגד, דובר צה”ל פועל להפצת תוכן בלמעלה מ-20 שפות, במטרה להגיע למיליונים ברחבי העולם ולחזק את עמדת ישראל בזירה התודעתית.

בעידן שבו הרשתות החברתיות הן חלק בלתי נפרד מהעימותים, השאלה המרכזית היא מי מצליח לעצב את הנרטיב. מלחמות הופכות לכלי שמעורר רגשות, וכל פוסט, סרטון או השטאג עשויים להפוך למרכיב משמעותי במאבק התודעתי. בסופו של דבר, החרמון אולי נותר רגוע יחסית, אך בזירה הדיגיטלית – הקרב ממשיך להתנהל בעצימות גבוהה.

רועי שינדלר הוא מומחה לשיווק דיגיטלי ופרסום ממומן, המלווה קמפיינים עבור גופים ציבוריים ופוליטיים בישראל, ומתמחה בהשפעת הרשתות החברתיות על דעת הקהל

רועי שינדלר (צילום: באדיבות המצולם)
רועי שינדלר (צילום: באדיבות המצולם)